Sågverk (mindre)

Woodmizer LT 15

21 inlägg 22584 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Woodmizer LT 15

Raffe  
#27941 Hej på er...
Har kollat lite på ovannämnda bandsåg. Nån som känner till den :roll:
Kom gärna med era åsikter/erfarenheter osv. Framdriften är med vev men jag antar att man också kan skjuta den framför sig?

Timmersågen tycker jag väldigt mycket om men spånmängden avsräcker :? Uppskattar dock att den har matning. När det gäller snabbhet vet jag inte vilken som tar hem spelet. I fråga om snabbhet kommer det fler faktorer in än bara själva skärandet....

Solosågen har jag också kollat på men tycker att det är bakvänt att höja stocken istället för att sänka skärutrustningen :?

Är ännu bara i planeringsskedet så berätta gärna vad ni tycker om alla tre. Är dock mest sugen på Woodmizern :roll:



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28051 Har inte jobbat med nån av dom.
Jag har en Eco-såg. Det finns för å nackdelar med den, men det gäller alla hobbysågar.

Avatar Fallback
sködarförare  
#28203 Ja du jag valde mellan LT15 o solosågen M7 5000.
LTn var bra nog mycket dyrare o den är ju inte mobil i grund utförandet.
Jag valde M7an på grund av priset nu fick jag tag på en begagnad M7a o kommer o köpa en 5000 om någon vecka.

Jag har haft en större Woodmaiser tidigare o ska man ha större sågverk mobilt så tycker jag att Woodmaisern är att föredra på grund av kapaciteten tuvärr så är nog priset avskräckande för många sågare som vill utveckla sina företag men kan man räkna hem kostnaden så är woodmaisern att föredra.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28206 Köpte en timmersåg här i våras, har funkat väldigt bra tycker jag.

Vad med spånen är du rädd för, har du skog att hämta stockar i kan du väl lägga tillbaka spånet där? Det är ju inte mer än ett par traktorskopor även efter en massa sågade stockar.

Ang matning så skulle jag nog inte vilja vara utan det, timmersågen har ju även vev vilket jag provat, men det känns drygt att veva så man går snabbt tillbaka till matning. Att skjuta sågen är ju ett helt OK alternativ vid klena snitt där det går att klyva snabbt.

Woodmizer är nog inte dum, rapportera här om du köper så vi får veta hur det funkar.

Om man blir sugen på att såga åt andra så skulle jag överväga en större Woodmizer.

/Björken

Avatar Fallback
Raffe  
#28234 [quote="björken"]Köpte en timmersåg här i våras, har funkat väldigt bra tycker jag.

Vad med spånen är du rädd för, har du skog att hämta stockar i kan du väl lägga tillbaka spånet där? Det är ju inte mer än ett par traktorskopor även efter en massa sågade stockar.

Ang matning så skulle jag nog inte vilja vara utan det, timmersågen har ju även vev vilket jag provat, men det känns drygt att veva så man går snabbt tillbaka till matning. Att skjuta sågen är ju ett helt OK alternativ vid klena snitt där det går att klyva snabbt.

Woodmizer är nog inte dum, rapportera här om du köper så vi får veta hur det funkar.

Om man blir sugen på att såga åt andra så skulle jag överväga en större Woodmizer.






Hej
Jodå visst blir man av med spånen...finns ju alltid stallägare mfl som gärna hämtar det.

Hur snabbt sågar du med Timmersågen? m/s så där i snitt. Kommer att såga husbehovsvirke + att såga en del för försäljning. Ju dyrare såg desto mer saluvirke för att såga hem den... :roll:

Har också tittat på woodmizer LT20 men prisskillnaden är stor och jag tvivlar på att den är så mycket effektivare. :roll: Den får man ju med matning också, man måste dock gå bredvid.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28241 Med en kedjesåg med elmotor sågar man ca 2 - 4 m stock per snitt och minut för "normala" timmerstockar. Klenvirke går lite snabbare. Man kan också fila kedjan lite aggressivare (ta ner ryttarna ock fixa mer höknäbb) men då slits den och svärdet snabbare och efter ett tag blir snittytan fulare.

OBS. Det är inte skärhastigheten som bestämmer hur mycket man får sågat på en dag utan allt runtikring som att bli av med bakar och spån, sopa rent de sågade brädorna (behövs vid kedjesåg), stapla virket i torkhögen och köra fram nya stockar

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28244 Att engagera en arbetssugen forummedlem som sågarslav kan jag rekommendera :-) Det flyter på mkt bättre om man är två som sågar, en som kör sågen och en som sköter allt runtomkring.

Jag har haft min såg "luftigt" uppställd på en plan med upplägg för 20-30 stockar framför och gott om plats för spån, bakar och upplägg för virke nära tillhands. Då rullar det på rätt bra, men nu ska väl sågen stoppas in under tak är det tänkt.

Bandsågen går ju fortare genom stocken, men hur är det med filning av banden, fixar man det själv?

/B

Avatar Fallback
Raffe  
#29806
Nolltax AB skrev:Har inte jobbat med nån av dom.
Jag har en Eco-såg. Det finns för å nackdelar med den, men det gäller alla hobbysågar.


Hej,
Kollade på Eco sågen på deras hemsida
I vilken prisklass ligger Ecosågen? Berätta gärna mer om den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT 15

Fallhofne  
#109363 köp logosols lmpro! inte woodmizer

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT 15

Bax  
#109365 För att.............??


EDIT: Såg den andra tråden om W-M lite senare.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT 15

josip  
#109483 Jag köpte i våras en LT-15 med el-matning och elektronisk tumställare. Kan nog säga att jag är nöjd. Har tidigare haft en gammal sågbänk och uppskattar speciellt att man kan såga ensam och kvaliteten på virket. Rekommenderar de två ovan nämnda tillbehören då de underlättar sågningen ganska rejält. Nackdelen jämfört med sågbänk är förstås kapaciteten. Men för de där pengarna får man inte ens en 20 år gammal ka-ra eller Laimet i enklaste utförande. Ett annat plus är förstås att det inte blir så mycket spån och utbytet ur stocken blir högt. En slipmaskin för bladen anser jag vara nödvändigt och det är på önskelistan just nu. Blir ev. ett hemmabygge om tiden räcker till. Har också sneglat på logosols slipmaskin...

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT 15

kimme  
#111074 Har haft min LT-15 nu över 4 år, den har fungerat perfekt och sågar verkligt måttexakt, de måste vara slarv med uppställningen första gången om de blir koniska resultat. Jag slipar mina blad hos inportören och han vet också allt om det är någo problem, är vekligen nöjd med min LT15

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT 15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147067 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RyLJdKgxxZE[/youtube]
En film om att hand om stormskadat virke.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT 15

snubblaren  
#147187
Slurfi skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RyLJdKgxxZE[/youtube]
En film om att hand om stormskadat virke.

Haha tänk om alla smålänningar skaffade sig ett jonsered sågverk efter gudrun :)
Men en tanke om klippet ville ingen riktig såg ta hand om virket?

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT 15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147229 Nä, tydligen skulle virket bara användas som fyllnadsmassor om de inte sågat det själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).