Bioenergi

börja sälja ved

34 inlägg 33208 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

börja sälja ved

marcus_ford 3600  
#108070 Hej tänkte som många andta att börja sälja ved :smile: undrar lite
1 vad kan man ta för bland/renbjörkved ??
2 måste man ha veden i säckar?
3hur många kubik ska man börja med?
tacksam för svar :grin:


Senast redigerad av marcus_ford 3600 sön 23 dec 2012, 14:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

Tall  
#108073 Mellan 300-500 kr kubiken.Nej.Hur mycket vill du tjäna???

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

marcus_ford 3600  
#108075 10000-20000 ungefär

   TS
Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

Tall  
#108078 Börja med 100 kubik så får du se.Vad har du för maskiner?

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

Bengt olsson  
#108157 Moms / Skatt !!!!!!

Ingen björk under 500 tack

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

marcus_ford 3600  
#108165 tänkte ta 550 m3 för björk
ska använda en japa

   TS
Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

marcus_ford 3600  
#108368 vadå inte under 500 tack :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

Bengt olsson  
#108980 Ang 500 tack!

Priserna måste upp på ved,och det måste vi hjälpas åt med.
Inte lätt att ta 600 ink moms och leva på det när det finns svart gubbar som ta 3-400 svart.
Finns väl ingen anledning att skänka bort veden.
Om kunden köper 1m3 torr björk ,så betalar han bara ca 25 öre kilovatten för veden omräknat till el
El leverantörena kan bara höja hela tiden utan att svensson blir galna,MEN VEDEN SKALL VARA BILLIG OCH SKÄNKAS BORT,vi står vid våra vedmaskiner och fryser och kanske kan få det att gå runt,medan dom höga herrarna på el bolagen sitter på kontor med 100 lök i månaden plus fallskärmar.
VARFÖR SKALL INTE EN VED PRODUCENT KUNNA LEVA PÅ DET HAN VILL GÖRA?
Förstör inte marknaden med att skänka bort eran ved.
Tack för ordet.

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

davjon  
#108988 håller med.

Men det ska ju också tas i beaktan att vi säljer massaved för ca 330kr/fub.(norrbotten).

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109000
Bengt olsson skrev:Ang 500 tack!

Priserna måste upp på ved,och det måste vi hjälpas åt med.
Inte lätt att ta 600 ink moms och leva på det när det finns svart gubbar som ta 3-400 svart.
Finns väl ingen anledning att skänka bort veden.
Om kunden köper 1m3 torr björk ,så betalar han bara ca 25 öre kilovatten för veden omräknat till el
El leverantörena kan bara höja hela tiden utan att svensson blir galna,MEN VEDEN SKALL VARA BILLIG OCH SKÄNKAS BORT,vi står vid våra vedmaskiner och fryser och kanske kan få det att gå runt,medan dom höga herrarna på el bolagen sitter på kontor med 100 lök i månaden plus fallskärmar.
VARFÖR SKALL INTE EN VED PRODUCENT KUNNA LEVA PÅ DET HAN VILL GÖRA?
Förstör inte marknaden med att skänka bort eran ved.
Tack för ordet.


Hej Bengt,
Jag startade en tråd där jag var frågade efter kalkyl för vedpris, men de som har skrivit i den har mera gått på nån slags lokal prisanpassning.
Hur ser en företagekonomiskt "korrekt" kalkyl ut? Jag tycker inte att jämförelsen med el är sådär jätterelevant. Det relevanta borde vara vilket kubikpris du som företagare begär för att få bra lönsamhet i din verksamhet.
Jag håller helt med dig att man absolut inte ska skänka bort veden, men å andra sidan, om folk som jag själv, är nöjd med att höja värdet några hundringar per fub massaved genom att klyva den, så anser jag inte att jag skänker bort den bara för att det fortfarande är mycket billigare än el.

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

marcus_ford 3600  
#109008 ju jag förstår att man inte aka skänka bort veden men det gör man vell inte om man tar 300 m3 blandved och 500 björk m3 eller :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

ThommE  
#109020 Det finns inte nått trä som säljs så dyrt som ved!

Användarvisningsbild

Re: börja sälja ved

Mellis  
#109069 du får ju tänka på hur du tar fram veden ur skogen osv. sjv så skulle jag inte gå under 500kr för m3 strul för jag tycker helt klart att veden är värd närmare 600 kr fub med tanke på jobbet som det innebär att få ordning på den.. för om du säljer massaved för 300kr fub så är det ju framtaget med maskiner medans om man plockar ut ved ur skogen så är det ju vanligare att man gör det med manuellt och med mindre grejer å visst det är ju skogsvård och rekreation men ändå det är ju fortfarande billigare för konsumenten än pellets och olja/el. det är min tanke iaf.



jag e också av den åsikten att som bonde/skogsbrukare så ska man nog räkna totalen på det man får in inte varje enskild timme visst det klingar lite konstigt i dagens tim hysteri det funkar om man har en större inkomst post och flera mindre i företaget. och om man sedan fixar ved eller annat, när man har tid över i stället för att sitta inne och titta på tv så finns det ju möjligheter att göra en del pengar på det

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

amcore  
#109073 en av mina lokala willys butiker hade vedsäckar såg jag nu sist vi var där, 40 liters för 54,90:- styck!! då tillhör väll willys en av de billigare? bensinmackar tar väll ännu mer kanske? räkna man ut det priset i kubik,,, så blir det en ren guldgruva :shock:

som en tidigare talare skrev. så finns det inte nåt sorts trä som säljs så dyrt som ved.. :|

Avatar Fallback

Re: börja sälja ved

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109076
sjv så skulle jag inte gå under 500kr för m3

Vilken kubikmeter menar du? Fast, travat, stjälpt?

för om du säljer massaved för 300kr fub så är det ju framtaget med maskiner medans om man plockar ut ved ur skogen så är det ju vanligare att man gör det med manuellt och med mindre grejer å visst det är ju skogsvård och rekreation men ändå

Är det något som konsumenten tjänar på att du använder mindre effektiva metoder som kostar mer per kubikmeter?

jag e också av den åsikten att som bonde/skogsbrukare så ska man nog räkna totalen på det man får in inte varje enskild timme

Men hur blir det då om man lägger ned många timmar i något som inte alls blir bra betalt per timme? Ska man arbeta det i välgörenhet då?
Näe, fundera vad det skulle kosta om en anställd skulle göra arbetet och ta sedan fram ett timpris.

det är ju fortfarande billigare för konsumenten än pellets och olja/el

Den mentaliteten leder i förlängningen till att:

Det kosta 3 tkr + moms för en jäkla 1/2" hydraulslang (10 minuters jobb inkl. framkörningen), hade jag tagit taxi till en annan hydraulfirma längre bort så hade det varit mycket billigare!
4 timmars manuellhuggning (varav en timme för filning vid stensågning och en timme för snack i telefon) för en halvdan huggare och en praktikant, 6 tkr + moms!

Men visst ska man vara medveten om vilka alternativ ens kund har, så man kan ge dem rätt råd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).