Traktorn i skogen

Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

92 inlägg 67131 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

skogsau1964  
#108102 Har en Farma 6,0 9T bak min Valtra 6550 Twin Track. Hengeren er snart 4 år og er mye i bruk sommer som vinter. Veldig godt fornøyd, har hatt ytterst få problemer. Mye for pengene. Det blir nok Farma neste gang og, har veldig lyst til å gå for den største - vi får se om et par år ??

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108146 Mest positiv till min Farma 9,5 med 6030 kran. Har haft den nu i 4 år och det enda jag retar mig på är smörjnippeln till lyftkolven. Det händer att stocken slår i kolven och då går givetvis nippeln av. Varenda gång det hänt så tänker jag att jag ska svetsa på en ring men det har en förmåga att aldrig bli av!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Bengt.Svensson  
#108154 Har haft en Farma (7,5-tons) sen 1997 och kört både timmer, ris, rundbalar och sten utan problem. Inga bekymmer utöver de som jag själv åstadkommit när jag vält eller kört mot något. Jag har efterhand kompletterat med en extra banke bak och en radio till vinschen.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

skogslasse  
#108190 Var för ett par veckor sedan iväg med farsgubben och handlade ett ekipage bestående av MF 372 med lastare och en Farma 8ton med 5.1kran.
Bengt du skriver att du lyfter rundbalar med din 7 tonnare. Är det höbalar eller ger du dig på ensilagebalar?
Någon för övrigt som har någon kommentar till vårt inköp, tror ni det kan vara en bra kombination?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Bengt.Svensson  
#108254 Både hösilage och ensilage, dock brukar jag inte lasta mer än 8 balar ensilage för att spara kärran vid transporten. Eftersom jag utfodrar manuellt med högaffel så brukar jag försöka få balarna så torra som möjligt för att spara på krafterna. :-bd

Åtminstone min kran (4,5m) är grymt stark i stickan eftersom den saknar komfortled. När jag lyfter stora stockar (5-meters, 70 cm diam) så drar jag in stocken till kärran och lyfter bommen så högt det behövs, sedan kan jag använda stickan för att lyfta på/av i rätt höjd. Omtag gör jag bara om jag inte kan köra kärran tillräckligt nära avlägget, jag har något ställe med ett onödigt bredd dike t.ex. Dock lönar det sig oftast att köra till ett annat avlägg för att slippa omtag (tidsödande och knöligt). När jag lyfter tunga saker har jag lägre varv på motorn så man kan köra kranen mjukt och fint och spara på godset.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#108504 Hej!

Tack för alla svar, jag slog till idag det blev en farma 10 ton med 6,3 m kran.
Lite rädd att jag skall uppleva den som bred dock, den är 2,3 m, min gamla vagn är 1,9 m traktorn är 2,25, så det blir nog till att vara försiktig i början.

Den levereras med 0,16 grip känns lite liten, bör jag byta upp till 0,19?

H/Nicke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108882
Nicke Nyfiken skrev:Hej!

Tack för alla svar, jag slog till idag det blev en farma 10 ton med 6,3 m kran.
Lite rädd att jag skall uppleva den som bred dock, den är 2,3 m, min gamla vagn är 1,9 m traktorn är 2,25, så det blir nog till att vara försiktig i början.

Den levereras med 0,16 grip känns lite liten, bör jag byta upp till 0,19?

H/Nicke



Grattis!
Tror att du blir nöjd med ditt köp! Kör själv en 9t med 6,3m kran!
Har också 0,16 gripen o tycker den går alldeles utmärkt!

Skulle nog köra en del innan jag byter!

Lite bilder på ekipaget hade varit kul :mrgreen:

V

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#108934 Tack Vesslan !
Har inte fåttvagnen levererad ännu, men när den är på plats bakom traktorn så kommer en bild.
Jag bytte upp mig till 0,19 gripen, och slog till på förlängningstakar.
Har en Nokka idag som fungerat klanderfritt i 14 år, så farman får lite att leva upp till.
Vägde mellan 9 t och 10 t vagnen, men prisskillnaden var inte så stor så det blev 10 t.
Valmeten med turbinkoppling är fantastisk i skogen så man vill gärna få med sig lite mer när man ändå kör.
Misstänker att 500 hjulen ger betydligt bättre bärighet än vad jag har varit van vid och farman ser åtminstone stabil ut så vi får hoppas det blir bra.
Hade nog tänkt Mowi först men blev avskräckt av priset, fick dessutom ganska skapligt för den gamla vagnen.

I och för sig så står sig både traktorer och vagnar bra i andrahandsvärde så det hade nog inte varit farligt och köpa Mowi heller.

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108939
Nicke Nyfiken skrev:Tack Vesslan !
Har inte fåttvagnen levererad ännu, men när den är på plats bakom traktorn så kommer en bild.
Jag bytte upp mig till 0,19 gripen, och slog till på förlängningstakar.
Har en Nokka idag som fungerat klanderfritt i 14 år, så farman får lite att leva upp till.
Vägde mellan 9 t och 10 t vagnen, men prisskillnaden var inte så stor så det blev 10 t.
Valmeten med turbinkoppling är fantastisk i skogen så man vill gärna få med sig lite mer när man ändå kör.
Misstänker att 500 hjulen ger betydligt bättre bärighet än vad jag har varit van vid och farman ser åtminstone stabil ut så vi får hoppas det blir bra.
Hade nog tänkt Mowi först men blev avskräckt av priset, fick dessutom ganska skapligt för den gamla vagnen.

I och för sig så står sig både traktorer och vagnar bra i andrahandsvärde så det hade nog inte varit farligt och köpa Mowi heller.

H/Nicke


Jag har själv en Nokka 2510 med KMA vagn och är nöjd.
Varför blev det inte en KMA vagn igen? (tror iofs att farma är bra)

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#108976 Tja, har tittat lite på KMA men de har ingen återförsäljare i närheten och man vill ju gärna se och ta lite på prylarna innan man köper.
Men visst min gamla vagn har fungerat klanderfritt, främst kranen jag är nöjd med, vagnen är lite tippbenägen i alla fall innan man lär sig vad gränsen går.
Misstänker att den går 15 år till om man sköter om den.
Med ett par timmerbitar i botten så går den stadigt men med bara massaved så blev den lite trebent.

Det finns inte ett glapp i varken vagn eller kran trots många års körning.

Hur upplever du din Nokka/KMA?

Verkar finnas många nöjda farmaägare så det, den stabila konstruktionen och priset avgjorde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108981 Men!... Dum fråga kanske? å du har kanske nämnt det åxå... Men om du är nöjd me din gamla vagn, varför byter du?;)

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108985
Nicke Nyfiken skrev:Tja, har tittat lite på KMA men de har ingen återförsäljare i närheten och man vill ju gärna se och ta lite på prylarna innan man köper.
Men visst min gamla vagn har fungerat klanderfritt, främst kranen jag är nöjd med, vagnen är lite tippbenägen i alla fall innan man lär sig vad gränsen går.
Misstänker att den går 15 år till om man sköter om den.
Med ett par timmerbitar i botten så går den stadigt men med bara massaved så blev den lite trebent.

Det finns inte ett glapp i varken vagn eller kran trots många års körning.

Hur upplever du din Nokka/KMA?

Verkar finnas många nöjda farmaägare så det, den stabila konstruktionen och priset avgjorde.


Jag har både tippvagnar och skogsvagnen från KMA och är jättenöjd.

Visst har farsgubben(inte jag) lyckats välta skogsvagnen någon gång, men jag menar att det är skit
bakom spakarna när sånt händer. Använder man stödbenen så är det inga problem.
Visst kan man använda vagnsstyrningen vid lastning men då blir ju räckvidden 1m kortare vilket
är ett problem när kranen bara når 5,1m.

Tycker att den har hyfsad bärighet med 400-hjul och är smidig.
Har själv surrat med en Farma säljare om en ny lösning. Tänkte behålla vagnen och bara köpa en ny kran
men blev rekommenderad att köpa vagn+kran eftersom det skulle behövas lite svetsning för att montera kranen på KMA-vagnen.

Men får jag rejält betalt för min Nokka/KMA i inbyte så kanske det blir en Farma med bättre räckvidd och hydrauliskt utskjut. Dessutom vore det inte fel med EHC-spakar.
Hade ont i ryggen i en vecka en gång efter att ha lyft Nokka-ventilpaketet själv.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#108992 Min gamla vagn har inte 400-hjul utan 11,5 60 15 tror jag det är, visst kan det vara skit bakom spakarna någon gång, det gäller att vara vaksam.
Ganska lätt att trycka upp sig igen då jag har lavettstödben.
Använder alltid stödben vid avlastning.

Jag återkommer med erfarenheter om farma när jag börjat köra.

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#108993 Just det , valde lättviktspaketet på farman väger visst bara 10-11 kg, jag har alltid lyft nokkans hydraulpaket på plats själv, inga större bekymmer, om man har lite "power" i armarna.

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#108995
nutte skrev:Men!... Dum fråga kanske? å du har kanske nämnt det åxå... Men om du är nöjd me din gamla vagn, varför byter du?;)


Jag vill ha större lastförmåga, bättre bärighet, längre kran och elvinsch och så är det lite kul att köpa nytt någon gång.

Har dessutom haft en tendens till att lasta lite för mycket sista tiden på KMA vagnen, det är kanske inte bra i förlängningen, bättre med en vagn som är byggd för större lass.

H/Nicke

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).