Skördare

Sågmotorbekymmer

10 inlägg 4062 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågmotorbekymmer

Martin_D  
#108727 Misstänker att sågmotorn börjar bli dålig. Orkar inte kapa igenom ibland och den stannar. Borde väl tyda på att den börjar bli dålig? Kan man renovera dessa eller köper man en ny? Den sitter på ett valmet 350.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotorbekymmer

novis??  
#108760 vilka timmar har du tid att stå?enskedehyd renoverar men köp ny o renovera den du har nu så har du en i reserv o om den är svag ta bort läckoljeledningen o prov kapa det ska komma max en pink men är det fullt skaft tvär slut

Avatar Fallback

Re: Sågmotorbekymmer

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108773 vi hade samma problem med L-M 3000 förra vintern, bytte motor för typ 10´å de blev inte ett skit bättre... Hörde mej för här å fick tips om skit i en ventil, skruva bort den å blåste rent, å den har som sagt gått ett år utan problem... Men det va L-M 3000 de... Vet ju inte alls om det är så på valmets....

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorbekymmer

skogsjan695xl  
#108820
Martin_D skrev:Misstänker att sågmotorn börjar bli dålig. Orkar inte kapa igenom ibland och den stannar. Borde väl tyda på att den börjar bli dålig? Kan man renovera dessa eller köper man en ny? Den sitter på ett valmet 350.


Går svärdmatningen som den ska eller går den också sakta?

Avatar Fallback

Re: Sågmotorbekymmer

Martin_D  
#108853 Tycker nog att svärdmatningen går hyfsat som den ska. Ska kolla läckledningen. Går den att renovera har jag nog tid att stå. Tack för savaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotorbekymmer

ulfgustav  
#108856 Det finns företag som har utbytes lager på vissa sågmotorer, PMC hydraulics i Ö-vik t.ex

Avatar Fallback

Re: Sågmotorbekymmer

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108924 Om det inte kommer nån olja ur TP så testa och sänk svärdmatnings trycket lite lite.

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorbekymmer

finskpinne  
#109032
KVIST skrev:så testa och sänk svärdmatnings trycket lite lite.


Svärdmatningstrycket har en stor betydelse för sågens effekt. Ett för högt tryck gör att kedjan inte hinner skära och då stannar sågen. Det brukar ofta räcka till med ett lägre tryck än vad tillverkaren rekommenderar, sågen blir inte effektivare av att man har ett högt tryck på svärdet! Med en korrekt slipad kedja så skall den nästan "dra in sig själv". Man trycker ju inte på allt vad man orkar när man sågar med en motorsåg heller...

Men ta och kolla läckoljeledningen först...

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorbekymmer

skogsjan695xl  
#109243 Vi hade en snarlikt fel på ett 350, svärdmatningen gick iof extremt sakta men även kedjan gick sakta.
Jag hittade felet efter några timmars skruvning.
Om man tar av övre delen av blocket som slangarna sitter i uppifrån. Där under sitter 2 reduceringsventiler som går till sågen, på vårat så var en fjäder inuti dessa av vilket resulterade i slö såg. Kolla dom grejerna. Är inte så svårt att skruva isär.

Avatar Fallback

Re: Sågmotorbekymmer

sjohult  
#109262 hej jag hade samma fel på mitt 350.1 förra vintern. men jag sänkte bara svärdmatningstrycket lite så blev det bra igen. jag tror också det går lite tyngre å kapa i fryset trä.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).