Skogsnyheter

Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

31 inlägg 27776 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108767 Det gäller att se upp med fyrhjulig i skogsbruket http://www.skogsaktuellt.se/?p=36467&pt=108&m=1422
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

amcore  
#108770 stog om detta i nyaste atv & quad tidningen och det stog mycket mer där... men som tur är så gäller det inte terräng registrerade maskiner utan bara väg reggade.. och så har det väll varit länge? vissa har chansat och fått igenom sin vägreggade och andra inte!

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Skogshuggarn  
#108776 "Bedrev skogsbruk" var väl lite konstigt formulerat i artikeln, men att ha invändningar mot behovet av 4 hjuling som arbetsredskap på över 60 ha var dessto knepigare - oavsett om det är underskottsnäring!.

Var går isf gränsen kan man ju fråga sig?

Väg eller terrängreggade brukar tom handlarna varna lite för om man ska lätta momsen, men köper man med en timmervagn så brukar det inte vara några problem.
Kan säkert stämma det oxå, även om säljarna gärna vill kränga med vissa - ehrm!, "förevändningar"?

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108825 Alltså har vi inte diskuterat det här klart... Det går ALLDRIG att dra momsen på ev vägregad om du inte bedriver tex biluthyrning eller dylikt. Alltså helt rakt av felaktigt om du bedriver skogsbruk. Om detta råder det ingen tvekan. Vi har avhandlat det i tidigare trådar och det finns verkligen ingen gråzon. MC är undantagna, läs våra skatteregler. Sen att vissa kunnat dra av dem beror bara på att man även kan dra av luftfakturor på 100000 om man inte blir granskad av skattmasen. Observera att bara för att någon lyckats med ett avdrag betyder det inte att det är riktigt.

För att summera, de som har "lyckats" dra av sina vägregade atv har inte lyckats för att nån skattmas har sett nyttan av en vägregad atv i ett välskött skogsbruk utan enbart för att de inte hamnat på skattmasens bord.

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

haggloader  
#108833
trilla skrev:För att summera, de som har "lyckats" dra av sina vägregade atv har inte lyckats för att nån skattmas har sett nyttan av en vägregad atv i ett välskött skogsbruk utan enbart för att de inte hamnat på skattmasens bord.

Avdragen handläggs individuellt och nog kan någon ha släppt igenom en vägregad atv. Jag tror inte varje handläggare har kunskap i "registreringsfrågan"...

Intressantare är dock att dom tydligen blandande in lönsamhet samt storlek i bedömningen.

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108842 Avdragen syns inte per automatik i deklarationen man lämnar in till skattmasen, den syns bara i bokföringen (om man nu gör en riktig sådan...)

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

haggloader  
#108927 Självklart syns bara underliggande inventarier vid skattekontroll och det tänkte jag alla som sett NE-bilagan förstod...

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108929 Och jag säkerställde att alla förstod... :-)

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

magnus138  
#260701 Jag tar upp den här gamla tråden eftersom jag planerar köpa in en fyrhjuling för röjning och gallring av vår lilla (15 ha) skogsfastighet. Nu är det så att man måste använda allmän väg för att komma åt hälften av marken och köra in från "bortsidan" av marken. Vidare måste jag köra på allmän väg för att köra bort sly mm. Då MÅSTE ju fyrhjulingen vara vägreggad, med terrängreggad får man ju bara korsa allmän väg. Om det är så kategoriskt som Trilla säger ovan så skulle jag alltså inte få dra av moms eller inköp trots att jag till 100% använder fyrhjulingen i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

halvproffs  
#260720 köp en traktorregistrerad.

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Rolfnilsson400  
#260722 Om du har den vägreggad, får du ha drag på den?
Om du får ha det är troligen max totalvikt på släpen 200 kg.
De flesta som är vägreggade får inte ens ha kula monterad när de besiktigas.
Kolla i registreringsbeviset om du överhuvudtaget får dra med den.

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

tallen100  
#260723 Är väl bäst att ha den registrerad som traktor/arbetsredskap, ingen besiktning å annat krångel...

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260738 Eller också kör du sakta och fint med ekipaget med LGF skylt på vagnen så kommer nog ingen säga nåt om det. Du är ju på väg till och från icke allmän väg liksom. Har gjort så själv i 10 år och aldrig blivit stoppad. Då åker jag på E16 en bit till och med!

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

anersimyra  
#260741 Ofta läser man att man enbart får korsa väg. Men på andra ställen nämns att man får köra kortast möjliga väg om terrängen inte går att köra i, själv gör jag som uvskogen med undantag av skylten :smile: Jag kör utefter parkvägssystemen i olika Stockholms kommuner, men även på det allmänna gatunätet, farbror blå har inte ens visat intresse när jag åkt förbi deras kontroller. :smile:

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

magnus138  
#260744 Ok, så terrängregistrering löser skatteproblemen? Det är ju roligare om man slipper köra 30 km/tim om man skulle göra en enstaka sväng till fiskeplatsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).