Motorsåg och handhållet

Vilken kniv rekommenderas i skogen?

43 inlägg 34804 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108686 Vad tror ni om Fällkniven WM1 med laminat? Värt 1600 pengar?
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

M_M  
#108688 Jag har en Mora 2000 och den funkar suveränt.
Kostar 115kr + moms på Swedol.

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

M_M  
#108690 En bild på Mora 2000:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Skogshuggarn  
#108778 Mora 2000 är en bra och billig "allroundkniv", men någon "frestelse för ögat" är den inte.

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Scoutman  
#108783 Hmh vad gör man utan kniv i skogen?

Fällkniven ab deras knivar verkar intressanta men dyra har "suktat" efter deras F1 förut. Mitt tips köp inte en för dyr som man inte "vågar" använda.

"

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108804
M_M skrev:En bild på Mora 2000:
Bild



För några år sedan så tjänstgjorde jag åt försvaret i Afghanistan. Så fort man träffade andra allierade soldater så uppstod alltid en byteshandel av utrustning då motparten alltid hade bättre grejor (Gräset grönare på andra sidan.....). I den Svenska utrustningen ingår Mora 2000 (vilken jag tycker är en av de bästa knivarna).

Ryktet spred sig bland oss Svenskar att Jänkarna höll våra knivar högt något jag hade med mig i tanken då jag träffade ett gäng texasjägare ute på uppdrag. Lyckades byta bort min Mora mot ett stetoskop som jag dräglat över i flera år och vars värde i Sverige är ca 3000kr (jobbar som ambulans / narkossköterska o använder stetoskop ofta i tjänsten)!!
Båda artiklarna är givetvis sådant som går åt i strid varpå det inte var några problem för någon part att hämta ut nya i förrådet!!

Vet att det byttes Mora 2000 mot fina friluftskök, uniformer osv!!

Helt klart en underskattad kniv!

V
(som även har en Buck i ryggsäcken :grin: )

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108807 Lite trist att många knivtillverkare gör skaften i camouflagefärger...Alldeles för lätt att tappa bort en kniv med sådana färger, om man lägger den ifrån sig på marken i skogen..
Inget stort problem egentligen..Jag brukar alltid klistra på någon bit röd tejp eller liknande på skaftet, så blir den alltid lite lättare att hitta igen, när senil-demensen och blindheten har slagit till.. :mrgreen:
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108818 En god vän, som också är en erfaren hemvärnsgubbe, anser att skogsknivens viktigaste egenskap är att den är vass. Ty är en skogskniv inte vass, så är den helt värdelös - oavsett om den kostar 50 kr eller 5000 kr! Så skärpan är ju alltid prio nr 1 (så länge vi inte diskuterar smörknivar och bestick) viewtopic.php?f=12&t=4112

Då en enkel Hultafors hantverkskniv är lättskärpt (på grund av det mjuka stålet), så kan den följaktligen lätt slipas och brynas sylvass ute i fält. Min vän hade nämligen sett otaliga slöa Fällknivar på diverse hemvärnsövningar - som då följaktligen var helt värdelösa ute i fält. (Fällkniven har ett betydligt hårdare stål än Hultafors rostfria och har dessutom en konvex egg, vilket gör dem mera trögslipade och svårslipade än Hultafors). Eventuellt kunde man komplettera Hultafors hantverkskniv med en Hultafors grovkniv i ett dubbelhölster.

En annan fördel med de billiga slit och släng-knivarna är att man inte behöver vara så rädd om dem. Skulle eggen bli förstörd eller kniven bli borttappad, så blir det inga ekonomiska bekymmer att köpa en ny slit och släng-kniv. Det är ju inte alls lika billigt att köpa in en ny exklusiv Fällkniven om behov skulle uppstå.

Enligt min gode vän så är det mycket viktigare att lägga pengarna på en bra multitång (typ Leatherman) än en läcker Fällkniven. Här har jag redan en Leatherman wave och en Gerber Multiplier.

Hur ställer sig forumets ärade medlemmar till min väns resonemang om knivar?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

bmbamse  
#108821 Jag kan då inte annat än hålla med Nikings vän!

Själv brukar jag några hederliga moraknivar med laminerade blad (ej rostfria) eftersom jag tycker de är lättare att få den där riktiga skärpan i och håller den bättre än rostfria blad. Har en hög som jag slipar på emellanåt och så byter man vart efter de blir skämda och när alla är slöa så får man väl ställa sig å slipa igen då... =)

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Dane  
#109051 Skulle ut och plocka bär i höstas och "beväpnade" mej som vanligt med kniven i bältet.
Tycker som att man är rätt klädd så i skogen.

Nu råkade jag möta grannen som varit storviltjägare i Afrika och han frågade vad jag skulle ha kniven till.
Jag försökte hålla pokermasken så gott jag kunde och förklarade att det har ju kommit så mycket Björn hit på sista tiden.
Hans stammade,- en morakniv till Björn, ögonen rullade och han tog snedsteg och det verkar som han inte hämtat sej än.

Men skämt åsido, beklagligt att dom slutat tillverka laminatknivar, så den som är knivintesserad, skaffa gamla laminatknivar på loppis.

Sen är det bara att ta bort skaftet rikta, grundslipa om dom på en band eller rondellslip och sedan nita på skaftet igen.
Därefter kan man bryna dom så de blir näst intill rakbladsvassa och du har en kniv som kanske blir finare än en ny.

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109123 3 av Erik Frosts 4 slöjdknivar görs fortfarande i laminatstål http://www.moraofsweden.se/index.php?id=69

Annars har Fällkniven flera modeller med laminatstål, ca 500-700 kr dyrare än de rostfria varianterna...
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 04 dec 2010, 21:02, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Volvopv-65  
#109137 Här är en bild på vad jag har med mig i skogen,minst en av dom är alltid med.
Knivar.JPG

Helt ok som bruksknivar tycker jag,gillar inte lågkvalitetsknivar som tex mora 2000.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109582 Jag roade mig med att inventera förrådet av Moraknivar. Jag hittade en Mora 2000, en Erik Frost 780 samt en röd K. J. Eriksson i kolstål. De två sistnämnda knivarna vill jag ha i verkstaden respektive i geodesi-verktygslådan.

Mora 2000 har ju rekommenderats tidigare i tråden, men jag tycker att den känns lite väl stor och klumpig. Den får väl duga i skogen tills vidare, men bör kanske kompletteras med en smidigare kniv. Kanske rent av en liten slöjdkniv i laminatstål från Erik Frost. Vad tror ni om t.ex. Erik Frost 906?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

GustavW  
#109618 Har säkert 25 slöa hultaforsknivar liggandes. De har varit utmärkta bruksknivar, går att misshandla utan må dåligt. Har alltid några nya friska på lager när man ska ut. Kanske skulle satsa på en knivslip istället för nya knivar....

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Filip_björndahl  
#109620
Ulf skrev:Lite trist att många knivtillverkare gör skaften i camouflagefärger...Alldeles för lätt att tappa bort en kniv med sådana färger, om man lägger den ifrån sig på marken i skogen..
Inget stort problem egentligen..Jag brukar alltid klistra på någon bit röd tejp eller liknande på skaftet, så blir den alltid lite lättare att hitta igen, när senil-demensen och blindheten har slagit till.. :mrgreen:
MvH. Ulf


här har du om du vill ha en mora 2000 som syns
http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=406&ssel=337

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).