Inomgårdsmaskiner

Köp av begagnad snöslunga

125 inlägg 88158 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#107927 Grattis! Rätt typiskt med smällande om den inte tänder korrekt, t ex just med glapp hatt och för litet avstånd. Då missar den och bränner inte upp soppan, sen åker den ut i dämparen och nästa tändning så slår det eld där och smäller. Håll koll på oljan i motorn, såna här stänksmorda grunkor brukar ta en del.

Blås på!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#108680 Då tröttnade jag på alla annonser med överpriser på 20 - 30 år gamla snöslungor som nästan alltid är väldigt långt bort och högt upp i landet.

Har nyss kommit hem med en helt ny kina slunga.
En honda kopia.

Blizzard Snow Devil 11 hk.

Blizzard Snow Devil 11 hk _1.jpg



Köpte den i Norge då alla slungor är slutsålda i sverige.

Jag betalade 11800 svenska kr för den.

Tyckte det var prisvärt trotts att det är made i kina.

Tror den kommer att hålla bra för mig ändå eftersom den inte kommer att få gå så mycket.

Nu ska jag montera ihop den!
Senast redigerad av Edner tis 30 nov 2010, 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#108681 Uppdatera gärna med info om ditt köp, det är alltid intressant att höra hur den fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#108683 Det lovar jag.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#108692 Orkar inte montera idag.

Får bli i morgon.

Jag hittade en film på den.

http://www.youtube.com/v/0hzYiuYbaIg&hl=en_US&fs=1&

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#108703 Och med banddrift också, intressant att få höra hur det funkar. Har ingen erfarenhet av det, känner inte ens nån som har det.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

axwell  
#108732 Synd att man blev tvungen att filma i totalt mörker, men det lilla som syntes visade väl ändå att man studerat Honda.
Banddriftens fördel framgick ju trots allt.

Om det är en kopia av Honda så skall den inte ha några krånglande kil-/drivremmar eller friktionshjul. En Honda i den storleken har steglös hydrostatdrift och lamellkoppling för aggregatet, hoppas att även det är kopierat.

Om den fungerar så är det mycket snöslunga för pengarna!

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#108742 Skulle faktiskt vara mycket bra om kina-maskinerna kan komma upp i hygglig kvalitet, Honda är bra men saknar som konkurrens i sitt segment, lite press på priserna vore inte fel.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#108774 Då har monterat den och jag varit ute och skottat rent runt huset.

Är imponerad av den.
Jag har i och för sig inte något att jämföra med, då jag aldrig har kört någon snöslunga tidigare.

Plus och minus:

+ Den är stark.
Jag hade drivor som var upp till en meter höga.
Den tuggade sig igenom utan att protestera.

Den är duktig på att trycka sig fram genom drivorna med sin banddrift.

Packad snö och is går ganska bra efter att man dragit i spaken som lägger mer tryck på inmatningen.

Billiga delar.

Billig i inköp.



- Tycker inte att jag får full drivkraft på backen ibland.
Kanske behöver vajern till kopplingen spännas lite.
Det verka dock som att det blev bättre ju längre jag körde den.
Kanske är det en inkörningsgrej.

Ena bandet krängde vid en vändning på gräsmattan.
Dom var enligt mitt tycke väldigt dåligt uppspända.
Efter justering så gick det inte att provocera fram en ny krängning.

Slavhjulen till banden är ej kullagrade!
Såg inte ut som att det satt något kullager där när jag hade av hjulet för att få på bandet igen.
Men helt säker är jag inte.

Den är gjord av billiga delar/ made in kina.
Ingen överraskning givetvis.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

vedman  
#108790 Hej är ny på snöslungor men har hittat en ny Jonsered 2111e till salu är det en dålig slunga, eller törs man köpa

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#108800 I bra skick och till rätt pris(inget överpris) så skulle jag säga att du vågar köpa. Kvalitetsmässigt tippar jag på att de är samma klass Husqvarna, Partner m.fl.
Såg sen att du skrev ny, så då får du även garanti vid köpet vilket kan vara bra.
Att köpa slunga den här årstiden är svårt, så man får i stort sett ta vad som finns då allt går åt och det blir brist på slungor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#108837 Håller med Phantom, det är en vanlig standardgrunka, inget märkvärdigt men fungerar rätt bra om man sköter om dom lite. Normal svensk trädgårdsmaskinkvalitet, funkar men håller inte i decennier om den körs hårt.

Edner: Låter ju inte så tokigt, hoppas den håller ihop i längden.

Avatar Fallback

Svar till Totte.

Edner  
#108840 Totte.
Det beror på vad man menar med hålla i längden.
Jag tror inte att en sådan här maskin går i 30 år.
Kanske 10 eller 15 år med min nivå på ganska lite körning?
Men jag ser det som så att om jag hade köpt en begagnad maskin med 20 till 30 år på nacken och betalar mellan fem och tio tusen för en bra maskin, så kanske den inte har mer än några år kvar att leva innan den är slut?

Det blir ett lotteri hur man än gör, men jag tror ändå att mitt val att lägga till några tusen och få en ny maskin av lägre kvalitet jämfört med en sliten begagnad kvalitetsmaskin ger en större chans till ett krångelfritt ägande.

Men man vet ju inte för än några år.

Det är svårt sådant här att avgöra vad som är mest prisvärt.

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#108849 Edner: Jovisst, jag tänkte ju närmast på ett antal års sikt, inte decennier. Om den har samma livslängs som en genomsnittlig svensk slunga av idag så är det väl godkänt för det priset.

Alltid knepigt det där valet, det håller jag med om. För min egen del styrs det ju av att det är en hobby att dona med maskiner, om det inte var det så skulle jag förmodligen resonera som du. Det blir inte så jäkla billigt med gamla grunkor heller om man behöver lite reservdelar, springer fort tusenlappar, bara för slitdelar som remmar, friktionshjul, nåt lager och några packningar och annat sånt.

I vilket fall så är det ju intressant att få höra om en sån här kines och jag önskar lycka till! (absolut inte ironiskt menat).

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#109284 Nu har jag spänt vajern till kopplingen för fram och bak drift.
Det gjorde susen.

Nu stannar aldrig banden oavsett belastning.

Är fortfarande nöjd med den, men jag märkte idag när jag slungade tung, blöt och packad snö att den inte förmår att skicka iväg det några 15 meter som den gjorde med torr och lätt pudersnö.
Snarare 3 eller 4 meter max när det gick som sämst.

Men det är kanske normalt även för andra slungor eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).