Inomgårdsmaskiner

Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

34 inlägg 16920 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

Thörnis  
#108550 Hejsan.

Ny på detta forum men jag såg att det fanns ett gäng duktiga Gilson entusiaster här på forumet som kanske kan hjälpa mig.
Jag fick en Gilson 8hk snöslunga av min far när jag köpte hus för ett par år sedan (Modell 55176) en -78 tror jag.
Och nu när den goa snön kom så har den gått en del. Dock så har jag märkt att utkastet bara blivit sämre och sämre och när jag idag inspekterade detta såg jag att impellern spruckit på ett par ställen (Har lagt på nytt bärlager på infarten :roll: ) Så nu behöver jag få bort den för att göra iordning paketet igen medans snön vräker ner runt stugan.
Men hur fasen får jag loss den? Hittar inga sprängskisser på nätet.
Varmgarage finns men det börjar bli bråttom att få ihop den igen. :smile:

Tacksam för svar.

Mvh Thörnis


Senast redigerad av Thörnis tis 30 nov 2010, 20:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur får jag bort impellern? Gilson 8hk

M_Persson  
#108604 Om impellern e den som kastar ut snön så kan jag hjälpa dig.

Ta av remmen som driver slungan.
Lossa de yttre sidorna som håller fast inmataren. 2 skruvar i vardera sen vrider du så nippeln går fri i hålet.
Ställ slungan på nosen och lossa bottenplattan.
Lossa skruven eller skruvarna till remskivan.
För in något under remskivan o bryt lite försiktigt så bör den komma av. Tappa inte bort kilen som sitter där.
Skruva lös ringen som sitter mot lagret med en insex tum historia.
Ställ nu ner slungan på hjulen igen o dra ut hela innanmätet framifrån. Alternativt så låter du den stå kvar på nosen och bryter ut innanmätet med en bräda eller något. Ta i med måtta, jag hade kanske tur som fick isär min så.
Sen har du en eller kanske 2 skruvar som håller impellern.

Läste dock någonstans på nätet att denna operation skulle ta 4-6 timmar.. Vilket det inte gjorde för mig. Snarare en 30min.

Passa även på att kolla hur lagret mår.

Användarvisningsbild

Re: Hur får jag bort impellern? Gilson 8hk

totte  
#108638 Mycket vanligt är att impellern sitter benhårt fast på axeln, i så fall försök inte dra loss den, det blir bara skrot av den då. Banka rätt, svetsa och fixa utan att ta loss den från axeln.

Det som kan vara lite knepigt när man skall ha ut paketet är att få loss lagret för axeln, det kan också sitta som berget, och det är inte mycket plats att få in en avdragare. Går det inte på annat sätt så får man spräcka ytterringen på lagret med en huggmejsel, sen kan man få ut paketet och dra av innerringen eller skära itu den. Lager finns att få tag på, SKF YET 204-012. Kolla och byt lagret när du har isär det om det är det minsta slitet, som M_Persson säger.

Beskrivning på engelska här: http://home.gwi.net/~spectrum/snowservice.html

Avatar Fallback

Re: Hur får jag bort impellern? Gilson 8hk

Thörnis  
#108649 Kalas. Är ju måttligt med plats vid remdrivningen på den här modellen så det var därför jag funderade på om man var tvungen att lossa remskivorna eller om det gick att få ut inmatningen och impellern ihop.
Men nu har jag lite kött på benen så det blir att gå ut och skruva vidare.

Tackar väldigt mycket för infon så länge så får vi se om jag stöter på fler problem.

Mvh Thörnis

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

Thörnis  
#108665 Nu har jag fått bort delarna efter Mycket demontering. Fick lossa sidor m.m för det fanns inte plats att få bort remskivorna för gummihjulet satt ivägen.
Men det var inte mycket kvar av den impellern så nu undrar jag om det går att hitta nya i Sverige?
Tror inte det går att få någon fason på den gamla då den är skev, bucklig, sprucken m.m

Mvh Thörnis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

totte  
#108667 Tvivlar på det, skaffa stålplåt i rätt tjocklek och svetsa om alltihop är nog lösningen, om du inte kan hitta en reservedelsmaskin, t ex en med havererad motor, drivning eller så.

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

M_M  
#108671 Har du inte kunskapen att tillverka en själv, får du säkert hjälp av allt kunnigt folk här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

M_Persson  
#108701 Annars finns det på andra sidan pölen om det skiter sig.

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

Thörnis  
#108789 Hittade en bättre variant västerut men det kostar ju att par kronor samtidigt som det tar ett tag att få hem grejjorna.
Handlar en del därifrån till jänkebilen men det tar lite för lång tid just i detta nu.

Men tack för hjälpen med hur jag skulle få loss den iallafall. Tror dom byggde slungan runt axeln på nått vis för det var väldigt bakvänt alltihop :D

Mvh Thörnis

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109255 Hej. jag lånar denna tråd lite. jag har precis köpt en gilson 8Hk. den kastar bara snön ca 0,5-1 meter. och som jag förstår av denna tråd så är det väl impellen som är kass. var kan man köpa en ny sådan?

christian

Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

totte  
#109260 Hej och välkommen!

Här är en plats, svimma inte när du ser priset!

http://home.gwi.net/~spectrum/snowparts.html#impellers

Men kolla också om du har tillräcklig fart på den, tycker den borde slänga lite längre t o m med en dålig impeller om det var ordentligt varv på motorn, om inte impellern är praktiskt taget vinglös förstås.

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109265 nä den var ju inte billig direkt. det är ju svårt att svara på om den varvar som den ska eftersom jag inte har något att jämföra med. det låter som om den varvar ordentligt.det är bra ork i den. jag kan köra in i hur stor vallar som helst och den bara tuggar på. men som sagt den kastar det max en meter.

Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

totte  
#109287 Låter ju som impellern är kass då, kolla hur den ser ut om den är mycket böjd eller det helt enkelt fattas bitar av den.

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109312 är det någon som kan försöka ta ett foto på sin impell och lägga upp så jag kan se hur det ska se ut?

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

M_Persson  
#109323 Ikväll (läs efter 23 snåret) kan jag göra det på min.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).