Skogsröjning

Vad göra vid hyffsat eftersatt röjning / gallring

34 inlägg 21750 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra vid hyffsat eftersatt röjning / gallring

Marc  
#10849 Har ett område som som har blivit för eftersatt och träden står mer eller mindre still i tillväxten. Lönar det sig att kalla på skördare som får gallra/röja ut eller ska man sopa ner alltihop ? Skog som har blivit för eftersatt som röjs tål snö och blåst sämre som jag har förstått det. Fördelarna jag kan se är att det kommer att se bättre ut och att träden börjar växa igen.
Hur säljer man ut en röjning/gallring och vad kan man räkna sig för pengar per hektar. skogsvägar finns redan och det är 5 km till sågverket, flistuggen.



//Marc


Senast redigerad av Marc mån 24 sep 2007, 18:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10857 det är ju väldigt svårt att svar på när man inte har set hur det ser uten bild? ålder?tall/gran? så som jag uppfattar det så ska du gå in med röjsåg o glesa ut vänta något eller några år innan det är dax o gallra.. att ta ner hela beståndet tro jag inte ska vara nödvändigt och inte särskilt vanligt heller när det gäller ungskog. att göra en första gallring ger ju sällan några pengar för att det blir ganska dyrt att köra klenstam med sködare men det är ju nödvänigt om man vill få ett fint bestånd som ger pengarmvh niklas

Avatar Fallback
Marc  
#10862 Det är blandad ålder... 0 - 120 år, mestadels av träden tall,gran,björk,asp runt 45-70 år och står tätt. Finns en del fina stamblock. Skogen är delad på 3 och jag tänker inte slita ut min kropp för att gynna några andra så det måste in maskiner. Ska ta några bilder. Ytan som går att snygga upp är runt 25 hektar.

   TS
Avatar Fallback
Marc  
#10863
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10864 jag tycker den skogen såg exemlarisk ut visst några träd har närgågna grannar men de kan du ju i sådafall ta förutom det såg det ut som ett exempel ur skolboken. lagom glest o lagom backigt.

Avatar Fallback
Marc  
#10866 ska åka till skogen nu och ta bilder på det som ser mycket sämre ut..återkommer snart

   TS
Avatar Fallback
Marc  
#10867
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

   TS
Avatar Fallback
Marc  
#10868 Bilder på det lite bättre området

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10870 Så ja nu förstår ja bättre, då förstår jag varför du vill ha det röjt det kan jag hålla med dig om så som det ser ut på sista bildserien tycker jag är bäst. både vacket o ekonmiskt. samt attman får mycket blå/röd-bärs ris då har man ett "fint ekonomiskt skogsbruk".

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10875 Ett tips är att fundera på hur du ställer dig till biotopskydd.Kan tänka mig att en del av området uppfyller kraven.Olikåldrig skog,ingen åtgärd på lång tid,säkert gott om död ved från självgallring mm.

Kontakta lst och hör om de inte vill lösa in en del på något vis.Då får du en slant nu o behöver ej bekymra dig mera.
Gillar du å andra sidan skogsbruk bör du göra ngt NU som du ej behöver anmäla,tex gallring.
Som det ser ut på vissa bilder så blir det mycket bättre med en underröjning före gallring. Vill/kan du ej själv finns det nog folk att anlita.
En duktig röjare är snabb/billig vid underröjning.

Annars tycker jag vissa bitar såg finfina ut? Kanske t.o.m en liten timmerställning om vinden inte är för bråkig? Fast det är oftast mer vackert än ekonomiskt.

/Nisse

Avatar Fallback
Marc  
#10877 ... skänka bort mark till lst som vi har ägt i över 400 år som redan har blivit tillräckligt Exproprierad kommer inte på fråga.
Vad är fördelen med underöjning när röjaren bara kommer att få ner en bråkdel?
En vimek 404 skulle varit perfekt att skicka in tror jag iaf.
Brukar inte blåsa några värre vindar.

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10878 Ett alternativ skulle ju vara att du röjer ner det som är smått och försöker få tag på en flisskördare typ en liknande 801 c bioenergi som kan gallra ut det klena och flisa.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10881 Ett annat tipps som slog mig är att leja ut det till något naturbruks gymnasium som håller på med hästkörning o låta de gallra ut det.. Förmodligen så kostar dig det nada och du får minimala skador på marken..

Har ni inga "görna jobbar" där som kan ta sig an det?

Avatar Fallback
Marc  
#10883 Farfar körde med häst och det tog hela hans livstid att få till några hektar så det är nog maskiner som gäller :D .

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10892 jag hade gjort en underröjning väntat något år o sen gallrat för då hinner dom nerröjda stammarna lägga sig och då blir det lättare för den som kör
sködaren sen att göra ett bättre o biligare jobb.. mvh niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).