Traktorer och processorer

Val av snökedjor / slirskydd

70 inlägg 51427 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av snökedjor / slirskydd

Willy N  
#108571 Tänkte inhandla ett par snökedjor till min IH 484 att ha i skogen och vid snöröjning.
Har tittat på Griper X som finns till ett bra pris hos Nordpost just nu (4135 + moms för 16,9x34)
Är det vettiga kedjor? Någon som har erfarenhet av dem?

Kör inte så många timmar och väldigt korta sträckor på asfaltväg



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Torparn79  
#108579 vart bor du och vilken dimension är det på däcken..??
jag har ett par piggkedjor över till en IH 474, men jag är inte säker på att dom passar på din..

EDIT: aah, idiot är man ju, såg nu att du skrivit dimensionen, kan kolla imorgon vad jag har..

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108590
Bild

Hellre dessa Griper M 11mm, lite dyrare men då kan du nästan klättra i träd.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Willy N  
#108596 Jo, förstår att de är bättre men också dyrare. Kör inte så många timmar och såg Griper X som ett lite billigare alternativ.
Har idag inga kedjor alls men saknade dem verkligen förra vintern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108612
Slurfi skrev:
Bild

Hellre dessa Griper M 11mm, lite dyrare men då kan du nästan klättra i träd.


Är skillnaden så stor att det motiverar att byta från ringkedjor till dessa om man plogar för husbehov samt kör ut från skogen?

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

andan  
#108615 Jag var också inne på någon av dessa kedjor först, men efter att ha pratat lite med mer erfaret folk så slutade det med OFA Tapio för runt 6000.- + moms tror jag det var... Gunnebo Piggelin flex är samma kedja men något billigare... Ska tydligen vara en ganska så stor skillnad i slitagetålighet och i driv i dessa kedjor mot de lite billigare alternativen... Och frågan är väl om man inte lurar sig själv genom att snåla in någon tusenlapp, kedjorna har man ju i ganska så många år om man inte kör så mycket...
//
Anders

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

flisshejk  
#108640 Håller med slurfi är nog det bästa snökjedjor som finns har själv sådana sedan fler år tillbaks.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108646 Har man ringkedjor och är nöjd finns det väl ingen orsak att byta,men man får väl inte köra på belagd väg med dom.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108647
bengt.a skrev:Har man ringkedjor och är nöjd finns det väl ingen orsak att byta,men man får väl inte köra på belagd väg med dom.


Nej här hos oss så är det förbjudet även inne i byarna på asfaltsvägarna. Men är det ok med piggkedjor? Borde inte de riva upp ännu mer?

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

bodaedet  
#108655 Har haft gripper X på en valmet 6300 visserligen, men det blev till att laga i stort sett varje dag. Köpte nya när det var över 70% kvar av piggarna. Plockade ur över 40 schackel och stiftkopplingar som jag lagat med per kedja! Jag kanske hade ett måndags ex, det var alltid svetsarna som gav sig.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108664 Jag är inte heller imponerad av Griper X slits fort och går lätt av.
Jag skulle rekomendera en lite dyrare snökedja det tjänar du på i längden.

Vi köpte den här kedjan nyligen och som ska provas grundligt under snöröjninge 😈

DSC_0017(10).jpg

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Willy N  
#108751 Hur stor skillnad är det mellan att köra med broddkedjor typ Gripper M och kedjor utan brodd typ Universal på snö resp. barmark?
Har själv bara kört med tvärlänk och Universal tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

phh  
#302063 Kedjor till Valtra A75-4. Vad ska man köpa? Jag vill att de passar till både snöskottning och i skogen med Hypron. Går det att hitta begagnat?

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302221 OFA Tapio

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

mbtrac  
#302340 kör med ofa hakki på mb trac kör med trygg på j-d i skogen är OFA bättre men på väg går trygg mjukare, om ja skulle köpa nya blir der ofa hakki köpte annat fabikat va vibrtioner på dem. sålde dom billigt han skulle bara köra lite på vintern griper X .duger väl till småkörning tror de är från albanien.väldig mjuk kätting. rev upp is mkt mer än pigg annars finns väl pewag. bra kjedjor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).