Motorsåg och handhållet

Vilken kniv rekommenderas i skogen?

43 inlägg 34807 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108232 Det heter ju ofta att en riktig man ska ju ha en kniv i fickan eller åtminstone i bältet. Det brukar jag dessvärre inte ha, vilket jag nu tänker ändra på. Dock är jag ganska novis på knivar och funderar lite på vad som skiljer en kniv för t.ex. 50-100 kr mot en kniv på 1500-3000 kr.

Vilken fickknivar/bältesknivar rekommenderar ni i skogen? Motivera gärna svaret.
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

swe#kipp  
#108468 jag har en gammal Mora kniv som har laminat blad som jag använder mest, lätt att få rakbladsvass och bladet tål att bli lite böjt och tillrättat utan att gå av :)
Köpte min på loppis för Mora tillverkar inte laminat knivar längre förutom slöjdknivarna ,,,

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Skogshuggarn  
#108469 Vill man ha samma som Kungen - godsägare Persson - utrikesminister Bildt - Nelson Mandela - Michail Gorbatjorven mfl, så köper man en "Sikforskniv".

http://www.sikforskniven.se/knivmodeller.htm

"Riktiga (skogs)karlar"!?!,,,tja det får ni bedömma själv. :???: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

totte  
#108471
swe#kipp skrev:jag har en gammal Mora kniv som har laminat blad som jag använder mest, lätt att få rakbladsvass och bladet tål att bli lite böjt och tillrättat utan att gå av :)
Köpte min på loppis för Mora tillverkar inte laminat knivar längre förutom slöjdknivarna ,,,


Dom är praktiskt taget odödliga, hur man än misshandlar dom är det bara att banka tillrätta och slipa.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108472 Jo, jag har kollat runt på lite knivtrådar och konstaterat att man får tydligen gå upp rejält i pris, innan man kommer upp i någon bättre kvalitet på knivbladen än vad vanliga slit och slängmodeller (Moraknivar, Hultafors m.fl. erbjuder). Det är snarare vackrare handtag och knivslidor som främst kommer med ökat pris.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

masterchief  
#108473 En billig kniv vågar du använda 8)

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108501 Det var ju onekligen ett argument som biter bra. 8)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108511 Gör en egen med enzobladen.. Kanon knivar med det fina att man får ha tillverkat den själv.
https://www.nordellknives.com/portal/in ... 92_229_256
Nordell är förövrigt fantastiska att ha och göra med, rekomenderas varmt.

//

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

finskpinne  
#108512 Eftersom min far en gång i tiden sa: "En man utan kniv är som en h#ra utan f#¤ta!!" så har jag idag en "billig" kniv i varje maskin/fordon och för lite finare tillfällen har jag en sån här:

kniv.JPG


Köpte den när jag tjänade mitt land i finska marinen, den var visserligen dyr men den har hållit väldigt bra. Dessutom ger tillverkaren en garanti på att man får ha den fäst uppochner i splittervästen utan att den faller ur, och om den mot förmodan faller ur så får man en ny på garantin! Den fungerar väldigt bra att klyva ved med också! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Skogshuggarn  
#108515
masterchief skrev:En billig kniv vågar du använda 8)



Och skulle man nu råkas tappa bort kniven, så är det naturligtvis den dyraste/bästa man äger.

Hade en dyrare variant av "Karesuandokniven" på mig nästan var dag under rekryten, och lyckades
behålla den med mig hem efter muck trots många strapatser.
Den tappade jag första älgjaktsdagen efterföljande höst, och trots idogt letande så återfanns den aldrig.

Surt!.:((

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Skogshuggarn  
#108518
finskpinne skrev:Eftersom min far en gång i tiden sa: "En man utan kniv är som en h#ra utan f#¤ta!!" så har jag idag en "billig" kniv i varje maskin/fordon och för lite finare tillfällen har jag en sån här:


Till kostymen kanske?,,,,, 8) :wink: :lol:

Trots språkbruket så är jag dock benägen att hålla med din far.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

finskpinne  
#108521 Jo den e perfekt att ha i kostymen eftersom den e svart och därmed matchar min kavaj... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108570 Går finnar någonsin någonstans utan kniv?

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

finskpinne  
#108575 De skulle väl vara flygplatsen då... Dom blir lätt hispiga där, speciellt om man skall flyga till USA! :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

zeetorg  
#108674 En bra kniv bör väl ligga bra i handen och ha ett skönt grepp. Den skall även vara robust så den tål att användas.
Bladet skall helst vara laminerat för att det både skall vara segt men ändå kunna bibehålla skärpan. Bladets längd och form beror väl lite på användningsområdet och personlig smak.

Du som verkar ha stora händer bör väl ändå ha ett lite större skaft så att du kan få ett ordentligt grepp, och det skall kännas bekvämt.

Tänk på att om du är spekulant på tex en rostfri kniv med ett lite hårdare blad så kan den nästan vara omöjlig att slipa för en "vanlig svensson". Dom kan helt enkelt bli för hårdslipade utan riktiga slipgrejor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).