Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

tj3000 palett

11 inlägg 4726 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tj3000 palett

maglinner  
#96982 Har fått huvudbry angående min Timberjack 870b med tj3000-dator. Vissa knappar (4 stycken) funkar dåligt. Ibland funkar det bra, ibland ingen och i värsta fall aktiverar jag samtliga knappar genom att trycka på en. Har hänt att så fort man slår på kranknappen så är kapningen igång direkt. Har någon någon idé vad som är galet?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: tj3000 palett

masterchief  
#96983 Låter som kablaget eller kretskortet till paletten är dåliga...

Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

maglinner  
#96984 Ja tyvärr så misstänker jag kretskortet, vi har provat med ett annat kablage men det hjälpte inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tj3000 palett

rocky  
#98588 Om man får olja på knapparna sväller dom och går trögt och fastnar mm. Prova att ta lös dom och slipa ner dom lite kan hjälpa.

Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

Kronan  
#106375 Beroeénde på vilka paletter du har
har du dom äldre paletterna som är helt platta
kan det funka med att ta små oringar och limma på ovanpå knapparna,
har du dom nyare kan du ju byta knapparna, dom är ju i gummi då.

Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

putte f  
#106744 Hej Rocky! Tala om hur du löste detta problem, för här är en till med en 870 som har skenande svärd och diverse multipla funktioner på en eller flera knappar :surp:

Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

sikka  
#106845 Skruva isär paletten o rengör knapparna,samlas ofta skit i dom.

Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

putte f  
#107814 Tack Sikka! Har idag skruvat isär paletterna och rengjort dom. Dubbelfunktionerna slutade :grin: Det var dock mer problem, förre ägaren hade satt dit fel sågsvärdsgivare, inkluderat med en kontakt med ett motstånd, så det blev diverse övertryck ute vid agget med följd att fler funktioner gick på för högt tryck!En mekaniker trodde att det var en dålig pump först, som tur var hittade vi detta fel. Bort med motstånd och vipps så lät maskinen helt normalt enligt honom :P I väntan på ny givare får man ägna sig åt underröjning!

Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

maglinner  
#108458 Har äntligen fått en lösning på problemet med paletterna. Precis som masterchief skrev så var det kretskortet som krånglade. Ett nytt kretskort på plats och allting funkar som det ska.
Ska kolla upp sågsvärdsgivaren också som putte f hade problem med, har liknade problem.

Putte... hur reagerade aggregatet när du hade för högt tryck?

   TS
Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

putte f  
#108524 Maskinen fick liksom ta i så att den nästan döade sig om inte varvet var över 1600 r/m när man kapade osv. Ibland blev sågen hängande i läget fullt ute med kedjan i full spinn. När jag skulle resa agget så smög det inte upp presis utan det bara small till så var det uppe! Även matarhjul och kvistknivar gick väldigt fort.

Avatar Fallback

Re: tj3000 palett

maglinner  
#108577 Känner igen en del av dina problem. Vi hade en mekaniker som kollade på aggregatet och vi fick byta ventil till svärdsmatningen. Det blev visserligen lite bättre men det känns inte som grundproblemet är löst.
Visserligen så kör jag inte så mycket eftersom vi bara använder maskinen på egen skog, men fortfarande tycker jag att det går tungt när man sågar och stänger matavalsarna. Man får nog ta och mäta trycken igen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).