Skördare

Nya aggregatet från Moipu testas!

8 inlägg 5171 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya aggregatet från Moipu testas!

finskpinne  
#108213 Moisio Forest premiärvisade sitt nya aggregat Moipu 350 på Metko 2010 mässan. Aggregatet har både giljotin och såg. Nu kan man även läsa lite om det på deras hemsida:

http://www.moisioforest.com/index.php?o ... 28&lang=en

Här är också en liten film:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2698s3DrEWM&feature=player_embedded[/youtube]




Tycker ni att det finns behov av ett aggregat med både såg och giljotin??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya aggregatet från Moipu testas!

Knegarn  
#108236 Jag är inte helt säker på att det behövs, vi har haft denhär cut2 monterat på 945,an i 4 år. i höstas kapa ja loss skiten och aggregatet blev mycket bättre. iofs. så var det ju eftermonterat och förstörde balansen i agg. så det kan ju va betydligt bättre när det är planerat från början.

Avatar Fallback

Re: Nya aggregatet från Moipu testas!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108247
finskpinne skrev:Tycker ni att det finns behov av ett aggregat med både såg och giljotin??


Förklara gärna för oss som inget fattar vad det innebär :oops:

Avatar Fallback

Re: Nya aggregatet från Moipu testas!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108250 Jag gissar på SÅG å KLIPP i samma aggregat!;)

Användarvisningsbild

Re: Nya aggregatet från Moipu testas!

Mäki  
#108292 Vette fan om man behöver både klippa sly och hugga stockar med samma aggregat.

Men varför har vi kombi maskiner överhuvud taget?

Den maskin jag kör skall klara allt från klena energi gallringar till grova slutavverkningar med ett aggregat, är det rimligt?

Kvaliteten på arbetet blir inte det bästa om man har en maskin till allt.

Jag tycker personligen att det skall vara rätt maskin på rätt plats men jag vet att verkligheten inte är så.

Användarvisningsbild

Re: Nya aggregatet från Moipu testas!

finskpinne  
#108313
D Brown skrev:
finskpinne skrev:Tycker ni att det finns behov av ett aggregat med både såg och giljotin??


Förklara gärna för oss som inget fattar vad det innebär :oops:



Det finns både en kedjesåg för att kapa grövre träd och en "klipp" för att klippa klena stammar/energived med. Sedan öppnas detta aggregat mycket mera (93 cm) än ett vanligt aggregat vilket gör att det är lättare att samla flera träd.

Men som det har blivit sagt här i tråden så tycker nog jag också att man ska ha rätt maskin i rätt bestånd, men det är väl inte alltid så lätt att förverkliga det i praktiken. Så kanske ett sånt här aggregat är en bra kompromiss!? För ska man köra flerträdshantering så kan man inte ha ett allt för litet aggregat för att få det att fungera bra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya aggregatet från Moipu testas!

stegmaster  
#108328
Mäki skrev:
Den maskin jag kör skall klara allt från klena energi gallringar till grova slutavverkningar med ett aggregat, är det rimligt?

Utgår från at det kan kapa och kvista max 35cm, så då talar man vel inte om annat en olika typar gallring med detta aggregat.
Och va jag har forstått så er det vel fint att kunna spara kedjan lite på dom klenaste träden, med en klipp.
(Ingen giljotin "finskpinne", naarva har giljotin, det er nåt annat) :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nya aggregatet från Moipu testas!

finskpinne  
#108426 Nog ska det väl klara en hel del mera än 35 cm nog... Deras klipp på moipu 300 klarar ju 30 cm och eftersom man monterat såg på detta aggregat så borde man ju nog klara ganska grovt, det är ju därför man har gjort aggregatet med både och!! På det område som jag hugger i skulle man nog klara sig på slutavverkningarna med detta aggregat, när jag högg enbart slutavverkning förut så blev årsmedelstammen ungefär 160-200 liter. Så det beror ju på hurudan skog man har att röra sig i.

Ursäkta mig "stegmaster" om jag använder inkorrekta termer som giljotin men jag citerade bara tillverkarens ord!! :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).