Traktorer och processorer

Kallstart Case

7 inlägg 6887 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kallstart Case

Dojatan  
#108274 Hej alla. Nu är vintern och kylan över oss här uppe i norr och jag får uppleva första víntern med min -92 Case 5130.
Den ska ha någon kallstartsfunktion. Jag har ingen instruktionsbok till traktorn skall nämnas. Hur kan man kontrollera att den fungerar? det går ett bränsle rör till insuget och där är det en elanslutning. Hur fungerar, eller hur ska det fungera? Jag märker inget spänningsfall på kupéfläkten om jag har den igång när jag ska använda kallstartsfunktionen så jag är osäker om den överhuvudtaget fungerar?

Någon som kör 5130, 5140 eller 5150 med 5,9 liters cummins sexan som kan?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kallstart Case

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108280 Ibland ska man hålla startnyckeln bakåt i 45 sekunder så det glöder och tänder diesel i insugsröret, ibland är det en knapp man håller in i 45 sekunder, ibland är det en knapp på insprutningspumpen som intryckes med fullgas på handgasen. sen finns det väl andra varianter åxå.

Användarvisningsbild

Re: Kallstart Case

skogsjan695xl  
#108283 Det har funnits några grejer som var monterat med stoppen, man skulle dra ut stoppen till hälften ungefär och sen starta, så fört den startar trycker man in stoppen tillbaka.
Var så på äldre IH traktorer iaf.

Avatar Fallback

Re: Kallstart Case

Maxxum  
#108284 Du ska hålla nyckel i värme läget precis före start i 15-20sekunder och sedan vrida till start ./Tk

Avatar Fallback

Re: Kallstart Case

Dojatan  
#108333 OK, vad är det som händer i det läget? hör ingenting som surrar eller så? ingen pump som startar menar jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Kallstart Case

Maxxum  
#108350 Det ska komma ström på kabeln som går till termostarten i insugsröret och då värms en spiral och det kommer lite bränsle till den och antänds ,kolla att du fär ström på kabeln när nyckel är i fjäderrbelastade läget före start .Tk

Avatar Fallback

Re: Kallstart Case

Dojatan  
#108364 Ahh, ska kolla! tack för hjälpen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).