Skogsröjning

Sen röjning

28 inlägg 18294 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108363 tack för alla svar.

Bra information! men hur kan man veta när skördaren kommer det kan handla om år. Det har alldrig gått att bestämma tidigare. Någon som vet hur man gör?
Det blir på sin höjd ett telefonsamtal en dag innan averkningsdags!



Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sen röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108376 De ska komma den dagen du bestämmer +- en vecka. Kan de inte det så vänder du dig åt något annat håll.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108383
Skogsola skrev:De ska komma den dagen du bestämmer +- en vecka. Kan de inte det så vänder du dig åt något annat håll.



Det är inte min erfarenhet!
De brukar samla ihop några avverkningar på samma ort.



Zorran en som tror på virkes priserna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sen röjning

finskpinne  
#108428 Jag tycker nog att du skall kunna kräva av köparen att dom meddelar ett tag på förhand innan dom kommer... Klart att dom inte kan planera det exakt på dagen men något ditåt skall dom nog kunna uppskatta. Kan dom inte det så tycker jag att du skall vända dig till någon annan köpare. För ett enkelt telefonsamtal eller ett mail är väl inte för mycket begärt!!!

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108435 Vet du bara några veckor innan att dom är på gång så kan du gå ut och fälla de som står på " riskavstånd" = < 0,5 meter från huvudstam. Fäll dom vinkelrätt = 90 grader från utkörnings/ stickvägsriktningen.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108437
finskpinne skrev:Jag tycker nog att du skall kunna kräva av köparen att dom meddelar ett tag på förhand innan dom kommer... Klart att dom inte kan planera det exakt på dagen men något ditåt skall dom nog kunna uppskatta. Kan dom inte det så tycker jag att du skall vända dig till någon annan köpare. För ett enkelt telefonsamtal eller ett mail är väl inte för mycket begärt!!!



Det där känner jag igen, Att man ska meddela skogsägaren när man är på väg till deras avverkning/ gallring, det kan gälla allt från övergrova träd som markägaren ska fälla själv, underröjjning, å andra saker som markägaren ska göra själv... Å i 99% av fallen så har inget hänt fast man hör av sej flera veckor i förväg, varför? för vår del så verkar det vara så att markägaren oftast inte "hinner" de han ska på helger osv för han jobbar på veckorna å inte har råd att ta ledigt hur som helst... annars är det vädret, typ som nu när det är 10-15 grader kallt... Osv...
Så åt oss brukar det bli så att farsgubben kör skördaren medans jag får /underröjja, å fälla övergrovt medans farsgubben jagar en me skördaren;)... Men så kanske det inte är åt alla men så äre iaf åt oss...
den % som är över... då brukar ägaren långt i förväg huggit sin ved av det som ska underröjjas å allt är bortkört med 4 hjuling typ... men dom är FÅ!!!

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108441 Om man gör det till rutin att ringa ett par veckor innan till alla man ska till så har man i alla fall försökt och dessutom skaffat sig ett gott rykte som en trevlig ung man som tänker på skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Sen röjning

finskpinne  
#108443
nutte skrev:
finskpinne skrev:Jag tycker nog att du skall kunna kräva av köparen att dom meddelar ett tag på förhand innan dom kommer... Klart att dom inte kan planera det exakt på dagen men något ditåt skall dom nog kunna uppskatta. Kan dom inte det så tycker jag att du skall vända dig till någon annan köpare. För ett enkelt telefonsamtal eller ett mail är väl inte för mycket begärt!!!



Det där känner jag igen, Att man ska meddela skogsägaren när man är på väg till deras avverkning/ gallring, det kan gälla allt från övergrova träd som markägaren ska fälla själv, underröjjning, å andra saker som markägaren ska göra själv... Å i 99% av fallen så har inget hänt fast man hör av sej flera veckor i förväg, varför? för vår del så verkar det vara så att markägaren oftast inte "hinner" de han ska på helger osv för han jobbar på veckorna å inte har råd att ta ledigt hur som helst... annars är det vädret, typ som nu när det är 10-15 grader kallt... Osv...
Så åt oss brukar det bli så att farsgubben kör skördaren medans jag får /underröjja, å fälla övergrovt medans farsgubben jagar en me skördaren;)... Men så kanske det inte är åt alla men så äre iaf åt oss...
den % som är över... då brukar ägaren långt i förväg huggit sin ved av det som ska underröjjas å allt är bortkört med 4 hjuling typ... men dom är FÅ!!!


Jo så brukar det nog ofta sluta för mig med, men skogsägaren har iallafall fått en möjlighet att göra det så han kan inte klaga på oss åtminstone. Skogsägaren är ju egentligen våra arbetsgivare så man måste ju göra sitt bästa för att göra dom nöjda! I en perfekt världs så skulle ju röjningen planeras och utföras några år på förhand och problemträd skulle fällas manuellt så skördaren når dem lätt men en sådan värld kommer nog aldrig att excistera... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sen röjning

Skogshuggarn  
#108454 Reglera in i kontraktet vilken tid ni vill ha avverkat och att kontakt ska tas med markägaren innan maskingruppen rullar iväg på trakten, så har ni åtminstonde en "sportslig" att påverka utfallet till någorlunda belåtenhet.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108475 Visst gör vi som markägaren vill, helt klart... De ja menar är bara att det sällan funkar för markägaren...

Användarvisningsbild

Re: Sen röjning

finskpinne  
#108507
nutte skrev:De ja menar är bara att det sällan funkar för markägaren...



Det har du helt rätt i... Mina erfarenheter visar att de skogsägare som är aktiva i skogen oftast sköter sånt där väldigt bra. Det är dom som inte normalt brukar vara i skogen som oftast brukar ta vatten över huvudet.

Ett litet exempel:

I området där jag håller till så skall man rensa gamla skogsdiken som har blivit grävda för ca 30 år sedan. På området finns väl ett par hundra kilometer diken. Vet inte exakt hur många skogsägare som det berör men åtminstone långt över hundra stycken. Problemet är att många skogsägare meddelade att de skall hugga upp dikeslinjerna själva och dom som är vana att arbeta i skogen så skötte nog detta ganska bra. Men de som inte har mera erfarenhet av skogsarbete än att fälla lite gårdsträn så märkte ju ganska snabbt när de hade börjat på att det var mycket mera jobb än dom hade tänkt sig, dessutom kom det ju en meter snö förra vintern så då var det inte så många som gick ut i skogen över huvudtaget.
Nu när grävmaskinen har börjat på så börjar dom inse att dom inte kommer att hinna hugga upp dikeslinjerna och har därför börjat kontakta vår uppdragsgivare och vill att vi skall fixa det! Och när grävmaskinen står och väntar så finns det ju inte så mycket annat man kan göra än att åka dit och fixa allt från röjning till avverkning och skotning! Och eftersom det blir så bråttom ibland så hinner man inte vänta på att marken fryser och då blir det väldigt kladdigt i skogen...

Sammanfattningen blir att de mera erfarna skogsägarna oftast sköter sig bra och håller vad de lovat, och att det är det är de mindre erfarna skogsägarna som brukar ställa till det... Men alla lär väl av sina misstag!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

6252736  
#110679 .

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128411 Nu är det snart dags för att kapa ut tallarna som jag lämnat i röjningen. Ser verkligenfram mot att nästan göra färdigt! Tar granarna i augusti om jag har tid. Det kan nog bli ganska fint ändå (det är en del grovt som åker nu)




Zorran en som tror på virkespriserna.se

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).