Motorsåg och handhållet

Kedjeslipning

69 inlägg 46032 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeslipning

anders_  
#10823 Undrar var ni slipar era sågkedjor och vad ni får betala för slipning



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10824 Jag handfilar, men har möjlighet att lära mig slipa med slipmaskin och göra det gratis själv hos min mosters man

Han har en fin slip men jag tycker det är en viss grejj det där med o kunna fila för hand

Men jag tror man får betala runt 25-80kr per slipning?

I plus service hos hva åf så ingår slipning/byte av skärutrustning

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

Skogshuggarn  
#10832
anders_ skrev:Undrar var ni slipar era sågkedjor och vad ni får betala för slipning


Du får nog räkna med 40-50:- st om du lämnar in dem hos någon firma.
Kan möjligtvis bli några kronor billigare om du samlar ihop en rejäl laddning istället för några enstaka kedjor.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10833 Har en fråga
vilket blir bäst? om man kan fila för hand, eller fila med slip?
vilket är "bäst"

vassast, håller längst, billigast?

bekvämast är ju slipmaskin och de har ja tillgång till gratis

Avatar Fallback
Realmode  
#10834 Om det är en liten motorsågskedja måste du väl lära dig fila ! Du får ju annars ha med dig flera kedjor så fort du ska ut. Att fila kedjan går ju smidigare än att byta den, om du håller till ute i skogen. Börja öva med en filmall så lär du dig fort hur du vill ha dem. Det man ska vara extra noga med är ryttarna men dessa behöver du ju inte ta varje gång.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10835 Handfilar o är inte helt duktig men jag kan fila

Undra bara endå^^

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10836 Även små kedjor till typ "elkedjesågar", går utmärkt att maskinslipa, och att skifta kedja ute i skogen går betydligt fortare än att fila.

Gällande skärpa och maskinslipning så har jag väl snart skrivit en "spaltkilometer" om detta (se tidigare inlägg om kedje/maskinslipning).

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10837 Samma som huggarnd.. det har skrivits mycket, därför behöver vi våran "gör så här" rumbrik på forumet..!!

Här i Göteborg tar de 100 kr för att slipa en kjedja.
Åker jag lite utanför stan tar de 50 kr för en kjeda.
Skickar jag iväg de till ett företag med auomatiserad slip tar de 35 kr dock minst 50 kjedjor.

Så det är lite efter hur många som skall slipas. JAg köpte själv en slip Liknande "Nick the grinder" som Skogma säljer för 299 kr på Silvan. Kan säga att det är en mycket god investering.

Annars så är det proffs grejer typ Maxxi slip eller Oregon slipen som gäller. Dock pratar vi 2999 kr plus moms.

Att lära sig fila är något som tar en evighet, bästa om du är ovan är att ta ett par gamla kjedjor o öva dig på, använd lupp/mikroskop o kolla hela tiden hur du har filat och vad du kan göra bättre. Jag vet att Sthil har ett metall bläck som är väldigt användbart som mall.

Avatar Fallback
Realmode  
#10838 ^^ X3 OK, inget illa menat :wink:

^^ X2 Då jag inte sitter på någon egen slip så får jag ändå fila själv, även om jag byter kedja. Av den anledningen tycker jag det är en ganska prisvärt att fila för hand. En annan sak som förstås kan vara unik för mig är att en maskinslipad kedja blir i mitt tycke mera "hårdfilad" första gången den filas för hand igen. Lite som en stensågad kedja blir. Vad kan det bero på?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10840 Hård filad? Svårare att fila ? trögare att fila eller vad?
MAskinslipar man så att det blir blått, då kan du lika väl slänga den kjedjan.

Tycker du att det är svårare att slipa de efter de har varit maskin slipade så bör du se över din fil jigg så att den itne är sliten o ger dig fel vinkel.. För du använder fil jigg/fil rulle/fil guide ?

Avatar Fallback
Realmode  
#10841 Jag upplever det som att ytan känns hårdare efter en maskinslipning. Det kan väl iofs. bero på fel vinkel från min sida i förhållande till det maskinslipade snittet. Någon blåndad på tänderna har jag inte lagt märke till. Eller så är det dags att byta fil :D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10844 Ja du får du upp blånad med handfil då jäklar då får du nog käka lite mindre gröt till frukost... eller så har du som jag varit singel alldeles för länge... :lol: :lol: :lol:


Byta fil är alltid rekommenderat, kör du dina filar i krita eller gips före användning? det stoppar kodan att nå ner i filarnas tänder o täppa till dessa. om jag inte misstar mig så går det 3 filar på en kjedja, 3 kjedjor på ett svärd. och 3 svärd på ett drivhjulsbyte.

Köp gärna Oregons eller Sthils filar, de är bäst kan även rekommendera Öbergs som jag tycker ha hållit en bra standard. Att köpa i 12 pack är rekommenderat det gör en hel del på priset. kolla på www.skogma.se

Avatar Fallback
Realmode  
#10848 Har aldrig använt varken krita eller gips, men skall testa krita, jag får tacka för tipset! Filarna jag använder är Oregons.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10851 Filar tycker jag i min enkla lilla värld ska vara rena så det får plats filspån, inte gips eller fett eller annat.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10852 Jag har också hört krit tipset men aldrig provat det själv !?!?
Mange, har du testat ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar