Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243014 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108052 original sitter det en 6cc pump som ger 20l/min. men tror det var lövis har monterat en 11cc pump som ger 38l/min på sin 101'a som har mindre motor än en 620 om jag inte minns fel. och det funkar bra. och med en 11cc pump ska det inte vara några problem att köra en sån kran.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108053 som jämförelse så har en volvo bm t500 ett flöde på 34 l/min ut till kranen. och det är ju inga problem att köra kran med den

en 11cc pump behöver ca 30 nm. och motorn ger 48 enligt hondas hemsida så ska inte vara några problem där heller

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108054 Ingen som har en 620 och kunde ta lite bilder under huven och sen helst filma när ni kör. Vimek har ju bara bra filmer på sina andra maskiner

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108057 ja det är ju intressant att veta;)... Själv är ja inte så jävla bra på hydrauliken mer än att göra som folk säger å byta slangar;)...

Avatar Fallback

Re: Re:

Lövis  
#108066
nutte skrev:
Lövis skrev:
Magnus M skrev:Ok! Jag tittade på dennahttp://www.blocket.se/vi/18596465.htm?ca=13_s o funderade lite. Jag har en kran som skulle passa på en maskin i den storleken så jag såg en möjlighet att få ett trevligt ekipage men sen slog det mig att jag nog aldrig sett en 101a med hydraulkran. Hur sitter hydraulpumpen monterad på en 620? Går det att montera en på samma sätt på 101an? Lite såna grejer jag funderar på just nu.

Magnus M



Fins många 101 med hydraulkran.

Hydraulpumpen sitter monterad på svänghjulssidan man bultar fast en axel på svänghjulet som man sedan sätter pumpen på har nyligen gjort det på min minimaster 101 för den var inte utrustad med hydralik.



Har du räknat nått på hur mkt stålar det gick för att göra "egen" hydraulik? kranen kan man ju hitta för allt från 20´men i övrigt? lönar det sej, eller snarare utbudet blir lite större om man kollar på 101or utan hyd kran, å sen kan man göra som du så får man en längre kran för samma pengar kanske, samtidigt som pump osv blir "nytt"...
Såg att en 11cc pump kosta 1400- hos wiemers men va kostar den där plattan som du sätter mot motorn osv... det känns som om det inte blir allt för dyrt me hydrauliken? eller har ja fel?... Din maskin verkar vara jävligt fin... Men har du målat upp den i dom färgerna? eller finns det sånna å?



Jag kommer inte ihåg riktigt vad det vart att kosta men jag skulle gissa på ungefär 6000-7000kr för komplett hydralik på traktorn.
Då är det bara delarna som jag köpt Tanken svetsade jag själv på jobbet.
Sedan tillkommer ju lite arbete som också kan bli att kosta beroende på hur kunnig man är själv. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108091 då kan man ju komma under 100ingen juh...såg nån maskin på blocket med vinch (ej hydraulkran) för 60´ Nu vet ja inte va en NY farma kran kostar men gissar att det finns en del beggat åxå... Men hur tycker du det funkar me din kran lövis? är den lagom? eller skulle det gå med en 4 meters åxå?

såg även att du har gjort lite "större" last area på din eller har ja fel?... Funkar det att köra den full med 4meters virke från gallrings skog?

Fasen ja bubblar av frågor känner jag;)...

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108112 har för mig att både farma 3,8 och weimers 4000 kran kostar ungefär lika mycket 37-38K nånting

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#108121 Har i höst kört ut ca 150m3 hittills med min 101;a och 362 kran, kranen räcker bra till för arbetet, man kör den utmärkt på lite förhöjd tomgång. I vissa lägen så är nästan alla kranar för korta oavsett längd, så vad jag skulle önska mig är en liten vinsch på kranarmen. är det någon här som provat "dragvargen" eller vad den heter, men en riktig vinsch med bara 15 m vire skulle underlätta i många lägen och man skulle slippa krångla i alltför oländig terräng

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108139 tror säkert att kranen räcker. Dock så får jag en weimer kran och servohydraulik spakar för samma pris som vimeks kran. Dock så blir det ju arbete att få det att passa och lira men har inget emot att bygga själv.


http://www.blocket.se/dalarna/Weimer_4_ ... ?ca=17&w=3

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108170 Kan bara hålla med ulfgustav att 362:an räcker gott för Minimastern, jag behöver ingen större kran då jag också har hydraulisk winch på kranarmen.

pcrNiklas tänk på att vagnen är liten och framförallt smal, skulle tänka mig för innan jag monterar större kran, om du ändå skall göra det så tänk då på att inte få för hög tyngdpunkt då du monterar Weimerkranen. Detta med hänsyn till att vagnen kan bli instabil i tuff terräng.

Sedan försvinner ju vitsen med en liten maskin om man hänger på en stor kran, hela ekipaget blir klumpigare att köra. Tror att den 362:an är rätt anpassad för den vagn som finns.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108183 Jag va ju å kolla på en 620 i veckan, å idag ringde säljaren å undrade om ja va intresserad, Nope sa ja, efter som den är långt utanför budjeten, Men då sa han att han hade en intressent som hade inbyte, En 101a;)... MEN med vajjer kran, å firman skickar med allt som krävs till kran montage + en farma kran 3.8 för 120´men då får ja bygga ihop det själv... Själva traktorn är väldigt VÄLSKÖTT;)... Så inte vet ja hur man ska göra, men det är lockande, att dels få NYA grejjer (hydrauliken+kran) å sen om den nu är så välskött som det sägs så;)...

Så nu äre bara att hoppas att han är villig att byta till 620in;)

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108198
OAS-forests skrev:Kan bara hålla med ulfgustav att 362:an räcker gott för Minimastern, jag behöver ingen större kran då jag också har hydraulisk winch på kranarmen.

pcrNiklas tänk på att vagnen är liten och framförallt smal, skulle tänka mig för innan jag monterar större kran, om du ändå skall göra det så tänk då på att inte få för hög tyngdpunkt då du monterar Weimerkranen. Detta med hänsyn till att vagnen kan bli instabil i tuff terräng.

Sedan försvinner ju vitsen med en liten maskin om man hänger på en stor kran, hela ekipaget blir klumpigare att köra. Tror att den 362:an är rätt anpassad för den vagn som finns.



Jo klart. Men nu är ju inte en 4000 kran särskilt stor. Den når ju "bara" 40 cm längre än 362 kranen. och väger inte speciellt mycket mer. sen är ju kranpelaren högre på weimer kranen vilket gör att kranfoten kommer sitta lägre monterad än på 362 kranen vilket i teorin borde göra att den ska vara ungefär lika stabil. Men dessa frågor kan ju lövis svara bättre på som har monterat en 4m kran på sin vagn redan.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108206 Ja, en 4 m kran borde ju gå bra, det skiljer ju inte mycket. Kom ihåg att montera stödbenen, de behövs vid lastning.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108208
OAS-forests skrev:Ja, en 4 m kran borde ju gå bra, det skiljer ju inte mycket. Kom ihåg att montera stödbenen, de behövs vid lastning.


ju utan stödben kommer det ju inte funka. Vi får se hur mycket av ens planer som kan bli verklighet.

Oas, du skulle inte kunna ta lite bilder under "huven" på din 620 hade varit intressant och se. Min återförsäljare har ju ingen hemma som man kan glutta på.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108209 Jovisst, vimeken står nere i gareget nu, ska se om jag kan fixa det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).