Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöslungor till stiga park

16 inlägg 15625 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöslungor till stiga park

Stimpy75  
#107265 Jag har en stiga park 1995 som jag försöker hitta en begagnad snöslunga till.

Det verkar som modeller fram till 1992 har en horisontellt liggande remskiva som borde passa bra till maskinen då aggregat drivremskivan också är liggande.

Från 1993 till åtminstone 2004 har snö slungorna en vertikalt stående remskiva.

Hur kopplas drivningen till dessa? Behövs det någon extra konvertering?

Dagens nya slungor har åter liggande remskiva.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslungor till stiga park

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107472 Jag har haft funderingar på en men efter att jag pratat med en som hade en blev jag tveksam. Han hade glad i hågen hängt på den för första gången i vintras o kom inte ens ut ur garaget utan fastnade på tröskeln. Det är ju en klump där fram så det gäller nog att ha både vikter o kedjor. Jag vet inte om han kanske provade utan. Han menade att ska man ha en sån så behöver man nog 4hjulsdrift.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Snöslungor till stiga park

Stimpy75  
#107494 Ja det låter ju inget vidare.
Får nog fundera kanske fundera om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslungor till stiga park

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107890 Dom är väl dessutom rätt breda och man har ju inte så många hästar i åkklipparen därför skulle jag tro att det går åt hydrostatdrift så man kan köra riktigt sakta..

Avatar Fallback

Re: Snöslungor till stiga park

Stimpy75  
#107905 Den har 11,5 hk med 5 växlad manuell låda. På lägsta växel kryper man fram.

Köpte en snöslunga -89 billigt (första modellen).
Behöver lite småfix.
Fick även snökedjor med.

Jag återkommer med hur det fungerar när det är provkört.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslungor till stiga park

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107935 Det ska bli intressant. Jag har plogblad till min. Funkar bra så länge det inte blir för mycket snö.
Jag bytte upp mej några årsmodeller i somras så mina hjulvikter passade inte på den jag har nu. Utan dom är det inte lönt att försöka ens. Just nu provar jag en gammal Ariens slunga på 4hk. Funkar men kastar alldeles för kort.

Återkom gärna med hur det gick!

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Snöslungor till stiga park

Stimpy75  
#107989 Ja nu var test kört i snöyran!
Det gick ganska bra med bara kedjor utan vikter bara man kom ut ur garaget, men det blir nog att tillverka vikter då backa var lite svårare men det gick.
Den skopade upp och kastade iväg riktigt bra.
Motorn orkade bra ännu på 3:ans växel, lite för bra. Sög in ett par större stenar som kilade fast och slog sönder en kil vid lilla kedjekuggen.
Blir till tillverka ny kil och glidfötter som går att justera högre innan nästa körning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslungor till stiga park

axwell  
#107996 Hoppas att det går vägen med kilen, borde inte något brytpinne ha "kilat" först? Kolla brytpinnarna så att de har lämplig brottanvisning.

Väntar på att få läsa hur den uppför sig vid blötsnö. Kanske den är bättre än den hydrauldrivna enstegaren från Stiga som jag testade framför min minitraktor, helt OK vid torrsnö.

Användarvisningsbild

Re: Snöslungor till stiga park

totte  
#108010 Håller med axwell, det skall vara brytpinnar som går först, annars är det nåt som är fel.

Är den enstegs? Brukar oftast vara det dom här påhängsslungorna till klippare och trädgårdtraktorer.

Några bilder kanske?

Avatar Fallback

Re: Snöslungor till stiga park

axwell  
#108061 Råkade se en granne som var ute med sin Stiga Park försedd med snöslunga. Det är en enstegare med kedja och drev inuti skruvens intags-/utkastutrymme. Kunde inte hitta något som ersätter de obefintliga brytpinnarna, det var för mycket is runt drevets fastsättning mot skruven. Troligen finns det någon säkerhetsutlösning men jag såg den inte bland snö och is.
Den hydrauldrivna hade också en kedja efter hydraulmotorn men den satt under en kåpa utanför gaveln. Om den hade brytpinnar är jag inte säker på, troligen.
Grannens är betydligt nyare än den jag hade men han beklagade sig över dyra och många reparationer under vinteranvändningen.

Avatar Fallback

Re: Snöslungor till stiga park

Stimpy75  
#108095 Av det som var kvar av kilen kunde man se att den inte var av bästa skick från början. Kilspåren klarade sig helt, både i axeln och i kedjedrevet.

Tyvärr är brytsäkerheten lite si och så. Det sitter enligt en sprängskiss, som jag hittade på nätet, en brytpinne för varje drev i vinkelväxeln.

Någon tidigare ägare hade även lagat ny gänga i kugghjulet för fixeringsskruven, mitt emot kilspåret.
Det är fel. Den ska sitta från sidan av kilen i (originalhålet ) för att minimera spelet av skjuvkrafterna.

Det är en enstegs slunga. Jag har för mig att de roterar en aning snabbare än 2 stegs slungorna, som ju har hjälp av en fläkt för att blåsa snön ut. Det gör ju krafterna så mycket större när det kilar fast.

Den verkar inte vara mycket påskruvad, så det har nog inte varit så stora problem med den tidigare skulle jag gissa.

Förra ägaren hade satt dit lite extra stag för lyftning och stöd för reglaget av utkastarriktningen, men det ska byggas om efter denna säsong. De fungerar nog men jag vill ha det lite annorlunda.

Bilder måste jag lägga upp vid ett senare tillfälle då jag är på jobb nu. Här blir jag en vecka för jag jobbar på sjön.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslungor till stiga park

totte  
#108114 Var ju bra att kilspåren klarade sig. Jo enstegsslungor har just det problemet, eftersom "fläkten" sitter på samma axel som spiralerna så måste den rotera bra mycket fortare än i en tvåstegs för att få nån kastlängd. Men det är en ingen bra konstruktion om det inte finns brytpinnar på själva drivaxeln för rotorn.

Användarvisningsbild

Re: Snöslungor till stiga park

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201223 Dessa funkar riktigt bra!

Användarvisningsbild

Re: Snöslungor till stiga park

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201230 Varför snöslunga?? Detta verkar ju funka bra det med :grin:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zNqpPiV6At8[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Snöslungor till stiga park

totte  
#201280 Är det vad man kallar lösbladsystem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).