Traktorer och processorer

Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

15 inlägg 9729 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

skogsmullenn  
#100840 Goddagens


Mitt första inlägg här, nyss hittat denna guldklimp till forum!


Letar efter information efter hur pass hög en mf 5435 är jämtemot en valtra n82. Är i tankegångarna att köpa en ny traktor att skogsutrusta, och har kikat på en mf5435 och tyckte den var riktigt kanon skogsutrustad. Riktigt bra med plats, även nu då jag är ganska lång och stor :P

har inte hunnit se på en valtra än då tillfälle inte kommer att ges för än om ett tag framöver, men jag undrar om markfrigången skiljer något nämnvärt på dessa maskiner? jag kommer då att satsa på skogsdäck på mf:en vilket gör den lite högre än original, och även skogsdäck på valtran såklart om tillfälle finns där.



är det någon utav dem som passar betydligt bättre till skogsbruk än den andra, kan jag också passa på att fråga!


mvh skogsmullenn



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

Elias  
#100855 Vi har en 5435 men oturligt nog så kan jag inte mäta markfrigången på ett tag. Vi kör utan skogshytt eftersom den var så förbaskat DYR men markfrigången räcker gott och väl för våran skogskörning osv.

Avatar Fallback

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

skogsmullenn  
#100890 Okay, tack för svar


Du är verkligen välkommen att dela med dig utav fler åsikter angående om 5435, om fördelar och nackdelar du har upplevt med den i skogen osv!


När man väl köper så pass "dyra" grejer så vill man inte komma på nå tråkiga saker i efterhand, så dela med dig av dina erfarenheter! :D



mvh skogsmullenn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

Elias  
#100909 Våran går rätt bra om man bortser från att växellådan är lite rolig vid kallstart. Har en sådan där elektrisk fram back med växlingsrobot, minns inte exakt vad den hette på MF språk. Rätt hyffsad motor osv, har utrustat med hasplåt i stål under hela så man inte sliter sönder tanken osv. Enda lite jobbiga är när man slår på hydraliken till vagnen så kan man låsa men om det blir någon stöt när man kör så hoppar spaken tillbaka. Så har riggat ett gummiband så man håller kvar den i läge.

Lastdämpningen är ok, men trots allt sämre än den New holland vi hade före. Kopplingsgivaren har lagt av på våran vilket var ett standardfel, problemet är att traktorn tror att kopplingen är nedtryckt vilket leder till att den inte går att köra.
Är ett HELVETE att byta då man måste slita ut hela instrumentbrädan osv och ha en "special ringnyckel" som farsan tillverkade.

Avatar Fallback

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

skogsmullenn  
#100933 Okej, fint av dig att ställa upp och orkar dela med dig av vad du har fått erfara!


Att kopplingsgivaren la av låter ju lite oroväckande, och ännu värre att de är ett helvete att man måste slita ut hela instrumentbrädan för det :(


Att växellådan är rolig vid kallstart, menar du att den lever sitt egna liv lite grann, eller att den är trög? Eller vad menar du med rolig vid kallstart? :P

mvh skogsmullenn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

Elias  
#100936 Jo precis, det är väldigt störande. Det hände för oss mitt i skogen men en lite snärtig spark på kopplingspedalen så funkade det igen sen passade man sig för att trycka kopplingen. Den behövs egentligen inte för start/stopp heller men man fick tänka lite annorlunda.

Den har en tendens till att inte växla upp eller vara lite knepig. Tar några minuter sedan börjar den fungera bättre och detta är ju vid 20 minus.

Avatar Fallback

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100941
skogsmullenn skrev:Goddagens


Mitt första inlägg här, nyss hittat denna guldklimp till forum!


Letar efter information efter hur pass hög en mf 5435 är jämtemot en valtra n82. Är i tankegångarna att köpa en ny traktor att skogsutrusta, och har kikat på en mf5435 och tyckte den var riktigt kanon skogsutrustad. Riktigt bra med plats, även nu då jag är ganska lång och stor :P

har inte hunnit se på en valtra än då tillfälle inte kommer att ges för än om ett tag framöver, men jag undrar om markfrigången skiljer något nämnvärt på dessa maskiner? jag kommer då att satsa på skogsdäck på mf:en vilket gör den lite högre än original, och även skogsdäck på valtran såklart om tillfälle finns där.
är det någon utav dem som passar betydligt bättre till skogsbruk än den andra, kan jag också passa på att fråga!


mvh skogsmullenn



Man kan ju tjäna en slant på att köpa nästan nytt.
Idag såldes en Valtra N92 2009 som har gått 742 timmar på www.kvd.se för 292.000kr.

Avatar Fallback

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100948
Zalman skrev:Man kan ju tjäna en slant på att köpa nästan nytt.
Idag såldes en Valtra N92 2009 som har gått 742 timmar på http://www.kvd.se för 292.000kr.


Den som importerat traktorerna på KVD lär ju ha tjänat en slant också för att bemöda sig.
Flera av dom hade nästan regnummer efter varandra och var t.o.m reggade i september.

Var är kommer alla importtraktorer (till salu företrädesvis i syd och västsverige) ifrån, är det billigt i england eller?

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

stegmaster  
#100984 Var just och kollade på nya N92, men tyckte inte den var nåt spesielt anpassad för kjörning i skogen.
Denna modellen har en stor plastiktank til diesel lågt plasserad på ena sidan(som er vanligt på andra märken).
Dette var ju mycket bättre för, när dieseltanken fanns innebygd i rammen(typ 6000 serien).
Det fanns ingen skogshyttustrustning av något slag til denne häller (typ twin track). Det fanns en vendbar sits det var det hela. Tyvärr värkar det som Valtra har blivit mera lik andra märken med denna modellen(om man tar utgangspunkt i skogsbrukanvänding), så i detta fallet skulla man kunna välja vilken traktor som hälst.
Annars gillar jag valtra/valmet, just på grund av at dom brukar vara godt anpassad för just skogsbruk i standardutförande och at det finns godt om ekstrautrustning för skogsbruk, men det tyckte jag inte det fanns på just denna modellen tyvärr .(n82 och n92).
Så mitt tips: Forsök hitta en nyare pent begagnat av 6000 serie.

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101665 Valtra;s markfrigång beroende på vilka däck man har men när man har 520/70R38 +
420/70R28 så är markfrigången på bakaxlen 500 mm.

MF Hade tyvärr inget om sin markfrigång på sin hemsida vad jag kunde hitta iallafall.

Mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

skogsmullenn  
#101671
970D skrev:Valtra;s markfrigång beroende på vilka däck man har men när man har 520/70R38 +
420/70R28 så är markfrigången på bakaxlen 500 mm.

MF Hade tyvärr inget om sin markfrigång på sin hemsida vad jag kunde hitta iallafall.

Mvh Jonas



Tackar för svar!


Jag har pratat med en MF återförsäljare nu, som säger att den blir 37-38 cm hög på den lägsta punkten med skogsdäck, dvs under bakaxeln vid draget. Sen är den högre fram och under mitten som det lät. Valtra hade ju varit ett givet köp, om de hade kostat lika mycket. Har fått en offert på en 5435 på 490000 med lastare monterat och klart, komfortpaket, utskjut på hitch, skogsombyggd (hytt och bukplåt, skydd för tank osv)

Motsvarande utrustning på en n82 drar iväg nästan för mycket i prisväg, känner mig väldigt kluven :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101701
skogsmullenn skrev:
970D skrev:Valtra;s markfrigång beroende på vilka däck man har men när man har 520/70R38 +
420/70R28 så är markfrigången på bakaxlen 500 mm.

MF Hade tyvärr inget om sin markfrigång på sin hemsida vad jag kunde hitta iallafall.

Mvh Jonas



Tackar för svar!


Jag har pratat med en MF återförsäljare nu, som säger att den blir 37-38 cm hög på den lägsta punkten med skogsdäck, dvs under bakaxeln vid draget. Sen är den högre fram och under mitten som det lät. Valtra hade ju varit ett givet köp, om de hade kostat lika mycket. Har fått en offert på en 5435 på 490000 med lastare monterat och klart, komfortpaket, utskjut på hitch, skogsombyggd (hytt och bukplåt, skydd för tank osv)

Motsvarande utrustning på en n82 drar iväg nästan för mycket i prisväg, känner mig väldigt kluven :roll:




Den svenska kronan har ju blivit stark den senaste tiden, bra läge att pruta rejält.

Läs tråden:
viewtopic.php?f=8&t=2372

Paketpris: MF 5435 - 83 hk, lågnos, MF 935 svensktillverkad lastare
379 000: -
(Ordinarie pris: 509 800: -)
http://www.maskingruppen.com/index_1.html
Kan MF ge 130.000kr i rabatt så borde Valtra kunna ge lika mycket.

Avatar Fallback

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

Mahg  
#101820 Jag rekommenderar en beg Valtra, 6000-serien med Twin-trac. Att kunna köra traktorn i bakvänt läge blir mycket effektivare och bekvämare. Med bränsletanken inbyggd i chassit är den så mycket oömmare, visst kan man ha skyddsplåt under en sidoliggande tank men det blir ofta dålig markfrigång och ser ömtåligt ut. Att motorn sitter långt fram ser jag också som en fördel, i skogen är det viktigt med jämn viktfördelning. Framaxeln kommer alltid över ett hinder, det är bakaxeln som är problemet och då är det bra med mycket vikt fram som kan hjälpa till. Valtras turbinkoppling är också en stor fördel i besvärlig terräng.
Jag tycker det är väldigt trist att Valtra med N-serien lämnat den grundkonstruktion som i 50 år gjort dem unika.

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

stegmaster  
#101847
Mahg skrev:Jag rekommenderar en beg Valtra, 6000-serien med Twin-trac. Att kunna köra traktorn i bakvänt läge blir mycket effektivare och bekvämare. Med bränsletanken inbyggd i chassit är den så mycket oömmare, visst kan man ha skyddsplåt under en sidoliggande tank men det blir ofta dålig markfrigång och ser ömtåligt ut. Att motorn sitter långt fram ser jag också som en fördel, i skogen är det viktigt med jämn viktfördelning. Framaxeln kommer alltid över ett hinder, det är bakaxeln som är problemet och då är det bra med mycket vikt fram som kan hjälpa till. Valtras turbinkoppling är också en stor fördel i besvärlig terräng.
Jag tycker det är väldigt trist att Valtra med N-serien lämnat den grundkonstruktion som i 50 år gjort dem unika.

Kunne inte sagt det bättre själv( spesielt inte på svenska :wink: )
Var ute och testkjörde min kompis nya N82 idag, och visst er det en fin traktor, men någon spesielt bra til använding i skogen er den inte. Något min kompis hålt med mig i. Det er inte bare att tanken er av plast, utan den sitter veldig lågt plasserad på traktoren. Och visst ska den ha vendbar sits, men vi fick göra en hel justeringer för at få sitsen att snurra rundt. Det gikk inte att snurra sitsen i vanlig läge, utan sitsen måste vara i främsta läge för att kunna snurra. Inget vidare om man ska vända ofta.

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång MF 5435 vs Valtra N82

nommeryd  
#107949 Får jag föreslå följande mycket bra skogstraktor:
http://www.blocket.se/jonkoping/Valtra_ ... w=1&last=1

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).