ons 24 nov 2010, 01:42#107925
Det finns tryckmätare för convertern på instrumentbrädan. Den brukar visa för mig 8-10 kg mest hela tiden vad man än gör.
Stallvarvtal testas genom att maxgasa några sekunder med broms i på högsta växeln och avläsa det varvtal som uppnås. På 1981 års modell med turbomotor för mig blir det 2100 rpm då convertern är nyrenoverad 2005. Även en frisk motor börjar då att ryka lite då den belastas maximalt under stalltest. Maxvarvtal obelastad motor är för mig 2500 rpm. Äldre modeller från 1975 har lägre stallvarvtal då de har svagare motor men samma converter har jag för mig. 1700-1900 rpm stallvarvtal för dem nånting. Dålig motor ger för lågt stallvarvtal. Trasig converter ger för högt.
Testa med drivning bakåt också. Det ska bli lika stallvarvtal som framåt. I annat fall är den ena interna friktionskopplingen dålig.
Röd ATF-olja rekommenderas. Motorn ska vara på tomgång med växel i neutralläge då converter-oljenivån avläses.
Luftkompressorn används till tryckluftsbromsar. Det kanske finns annat bromssystem på en del årsmodeller.
Rottne SMV Rapid TGS 1994, Rottne Blondin 600RD 1981, Valtra 6750Hi, Volvo BM500, MF135, Hydrema 808 grävlastare, Woodmeizer LT20 bandsågverk.