Föryngring

Miniplantor

4 inlägg 3109 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miniplantor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10539 Såg att dom ska testa miniplantor utanför Sorsele. Förut så planterade min pappa
barrot och jag vill minnas att dom var i ungefär samma storlek som miniplantan.
Den ska vara mera motståndskraftig mot snytbagge läste jag.
Finns det några nackdelar med miniplantan?
Hur ligger den prismässigt mot andra plantor?
Överlever dom sämre än andra plantor?
Är den bara lämplig för vissa marker eller kan man plantera den där man planterar andra plantor?
Ett plus var att man inte behöver markbereda på samma sätt som med dom andra plantorna.
Har någon testat dom plantorna själv eller är det här första försöket?



   TS
Arevo
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10748 Man skall nog inte plantera dessa plantor på ett hygge där det är ett högt vilttryck eller ett hygge där det kommer mycket gräs. För då kvävs de ju av gräset. Ett tips är att markbereda om du skall plantera dessa miniplantor. Vem skall du köpa dessa miniplantor av. Vilken storlek är det på dem eftersom det kallas miniplantor 15-30 eller vilken storlek.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10778 Tror mera på de såddbriketter som snart borde finnas ute.Fast det vore kul att höra lite praktiska erfarenheter av miniplantor.

/Nisse

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10782 Läste on det på

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=33759
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... 20Lappland

Det här verkar vara i uppstartsläget nu så man ska nog avvakta ett par år för att se hur det går med planteringen för andra. Min funderation om markberedning var att det skulle kanske räcka med markberedning med röjsåg eller med jordbrukare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).