Traktorer och processorer

MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

20 inlägg 24040 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Schröder  
#87264 Hej!
Har en Mf 135 från 70-talet som vi haft på gården sedan ny, gått få timmar och funkar kanon :wink:
Har gått i funderingara att köpa en riktig skogsvagn till den typ : Farma 6 tons vagn , Weimer 5 tons vagn eller Kellfri sv60 6tons vagn. I nuläget lutar det mest åt en Wiemer pga att kranen även går sätta i trepunkten/köra vagn utan kran. Har även hört att inte kellfris vagnar skall va av nån vidare kvalitet från början, dock är priset lockande snål som man är :grin:

Räknat lite på orginal hydrauliken och det borde funka att driva kranen med detta. Hur har ni löst det med olje volymen :?: Räcker orginal volymen på max 12-15L eller har ni som kör med detta monterat en extra hydraul tank på retur ledningen till växellådan :?: Bilder m.m. uppskattas :!: Har ju sett 135or med huggarvagn och kran så det borde ju gå på nåt vis....

MVH Schröder



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

blixten  
#87276 Det fungerar allt skapligt om du har en kran som inte behöver för stora oljeflöden. Hade en Mf 135 från 76 med mowis mindre ekipage efter. Går inte köra riktigt på tomgång utan får dra ner handgasen till 12-1300 varv fungerade det bra. Det är klart att det gick inte direkt snabbt men absolut helt okej. Svårt att köra mer än en funktion i taget men man har ju inte tänkt att konkurrera ut någon skotare;)

Just oljebehovet upplevde jag inte som problem utan det var mer framkomligheten. Det blev tungt med en 7-tons kärra efter 135 när det var kuperat:)

Tror att att mowikranen kräver lite mindre i oljeflöde än de övriga, pga parallellkranen.

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Schröder  
#87289 Kanon, då är det som jag har tänkt mig = det fungerar att driva kranen med en 135 :grin:
Den vagn jag siktar på i försthand är en 5tons weimer, tycker storleken verkade rätt bra med tanke på storleken på min traktor. Kranen skall enligt återförsäljare var väldigt lätt driven till denna så då borde den passa perfekt till 135án :wink:

Märker man sedan att det blir alldeles för knöligt med min traktor och en skogsvagn så får man väl byta traktor då. Fast man vill ju prova med dom grejor man har först, billigast så....

Som sagt, man skall ju inte konkurera ut nån skördare direkt, endast köra ved....

MVH Schröder

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

holmis  
#87308 Hej
Jag har också kört med MF 135 och Källefall 6,5 ton huggarvagn i skogen. Kran gick ganska bra att köra då den inte krävde för stort flöde. Rekomenderat flöde var 15-30 liter/minut och på pumpen på min allmatic gav 32 liter vid max varv. Traktorn var dock inte den bästa dragaren, speciellt inte om det var steningt eller mycket snö. Backar har vi inga just så där vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

blixten  
#87312 Schröder: Nackdelen om du skulle få för dig att byta traktor till en större (4wd) är att du då förmodligen skulle tycka att 5-ton kärran är för liten till din nya traktor:) Därför är det viktigt att använda ekipaget till det arbetet som den klarar av bäst så slipper man bli besviken och vilja ha något större och starkare:)

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Jan-Erik Ahlström  
#104404 Hej.
Har en 135 -76 som jag drar en Farma 6 ton med 3.8 kran.
Det fungerar efter att jag monterat retur på hydraliken
och skalat av den lite för stora kroken på vagnen.
Hydraliken räcker gott till för ändamålet att köra ved.
Traktorn är mkt. bra i skogen eftersom den är kort och smal.
Janne A

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Tall  
#104450 Ved???? Jag har kört ut massor av timmer och fungerar klockrent. :lol:

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Jan-Erik Ahlström  
#104634 Hej.
Ja timmer är för mig också ved så säger vi på Gotland.
Janne

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104636
Jan-Erik Ahlström skrev:Hej.
Ja timmer är för mig också ved så säger vi på Gotland.
Janne


Ja med tanke på vad pappersbruk och sågverk har på sin vedgård så verkar ved gå bra att köra med allt från små fyrhjulingar till stora skotare och vedbilar. ;)

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Tall  
#104640 Missförstånd!

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Victor -60  
#104673 Har du multipower kan du koppla ihop pumparna med en 3-vägs ventil o få mer flöde, har för mig man får ca 46 lit/min vid fullvarv.

Då går kranen fortare vid låga varv, kan vara skönt o slippa högt varv o billigare i diesel kostnad blir det oxå. :grin:

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

MF 135 KUNGEN  
#104701 Kan du lägga upp lite bilder på hur man gör när man kopplar ihop pumparna??

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Victor -60  
#104752 Jag har ingen MF traktor, så det kan jag inte hjälpa dig med.

Men det finns säkert någon här inne som vet hur man gör o kanske även har bilder.

Vet att det ska finnas en bok som heter "hand om hydraulik" eller nåt sånt, där ska det stå hur man gör.

Ställ en fråga här på forumet så får du säkert svar.

Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

MF 135 KUNGEN  
#107687 Hallå :smile: Ska beställa hydraulslangar nu från ohlssons i ellös så att jag får en tryck slang och en retur men är lite osäker på vad jag kan använda för redskap men ett tryck och ett retur uttag så skulle va snällt om ni kunde komma med lite exempel på vad jag kan använda för redskap :smile: :smile: Tack!!

Avatar Fallback

Re: MF 135 Hydraulik till kran på skogsvagn

Lövnäsen  
#107718 Hej.

Där finns boken instruktionsböcker, verkstadshandböcker o boken Hand med hydraulik att ladda ner.

Hoppas du blir klokare o att det löser sig, annars är det bara att fråga där oxå, dom kan mycket om hydraulik o är hjälpsamma där oxå. Lika som på detta forum.

Alltså det jag menar är om du ska koppla ihop hydraulpumparna för att få mera flöde..


Lycka till!!!
Senast redigerad av Lövnäsen mån 22 nov 2010, 08:59, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).