Föryngring

Sibirisk lärk?

3 inlägg 3451 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sibirisk lärk?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2107 Någon som har erfarenhet av denna?
Ska plantera 4-6ha i vår med lärk, ev i blandning med gran.

/Nisse



   TS
Arevo
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10749 Det man skall tänka på med lärk är att plantera så att de får konkurrens annars blir det inte bra. De växer så såpass snabbt att de behöver hämmas lite. Härnere i VG så planterade vi lärk med en blandning av douglas gran fast det går ju inte i Norrland.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10777 Jag satte lite tätare o blandade in lite vanlig gran.Fick ett hyfsat pris på lärken,så det kostade inte så mycket.Det var ingen överdrift att de var startsnabba! Från pinne till stor,grön planta på ett par veckor.
Fortsätter de i samma takt måste jag nog röjsågen fram nästa år :) .
Nästan iaf..
Grym skillnad mot de klippgranar jag också planterat.De är riktigt sega i starten.
Tidigare försök med lärk i trakten har blivit hårt nedbetade,så vilt är jag mest oroad över.Funderar på att testa ngt av de viltskyddsmedel som finns,men jag är lite skeptisk till de flesta.Dessutom måste man häruppe behandla flera år innan de går säkra.
Ett sniket alt.vore att märka ut ett lämpligt förband som får stå kvar efter första gallring o skydda bara dessa.

/Nisse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).