Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 102775 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#106911 Tyvärr, har inte nån bild på lägena på växeln på de senare modellerna, kikade runt lite på Pete's Gilsonsite men hittade ingen bild där. Men det låter antagligt att spaken skall ligga en bit ifrån i neutral. Det är ju så med friktionsdriften att det egntligen inte finns distinkta växlar, själva driften är steglös, växlarna åstadkoms av att man just har fasta lägen för spaken genom de stopp som finns för den.

Friktionhjul finns, det är väl samma hjul på denna som på äldre Unitrol och dom finns att beställa, samma hjul används av flera märken. I Sverige bl a hos Jofrab-återförsäljare. Se http://www.jofrab.se/ för lista på återförsäljarna. Går säkert att beställa från USA också. Jag köpte ett till min lilla Unitrolslunga via Skog o trädgård i Umeå.

Vilket hörn av landet håller du till i?

Trejon
Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#106920 Aha, då får jag fram med svetsen och rätta till växellägena. Ska även svetsa fast ena sidan av slungan då den släppt från bakre plåten som ligger mot marken.

Ok, då ska jag höra efter med en Unitrol-hjul på en gång jag åker till handlaren.

Håller hus 4 mil söder om Gävle.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#107119 Vad ska det vara för olja i växelhuset framme i slungan? Kan man slå i motorolja där med?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#107152 SAE 30, jag hällde i s.k. gräsklipparolja.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

stegmaster  
#107164
totte skrev:SAE 30, jag hällde i s.k. gräsklipparolja.

Brukar det inte vara nån typ SAE 80-90 gl-5 hypoidolja i sånna växelshus??
Men det kanskje inte spelar någon roll?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#107211 Mycket troligt att det går bra med hypoidolja, det är ju en snäckväxel. Jag har bara gått på rekommendation från expertisen. Vad man inte bör ha är vanlig växellådsolja.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#107235 Jag slog i vanlig motorolja.. Tror de e lugnt så länge det finns olja där.
Får se bara hur länge den e kvar då det verkar vara läkage i huset..

Hoppas på att firman har öppet så jag får min tändspole imorgon.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#107271 Nu har jag fin gnista och slungan går. Inte bra men den går, ska byta soppafilter imorgon då tanken såg rätt kass ut..

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#107281
M_Persson skrev:Nu har jag fin gnista och slungan går. Inte bra men den går, ska byta soppafilter imorgon då tanken såg rätt kass ut..


Fint med gnista! Då är det nog rekommendabelt att rengöra förknasaren också. Den där förgasaren är mycket enkel att ta isär, så det fixar du snabbt. Sen är det injustering som behövs.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#107428 Har idag rengjort gasaren och bytt nålventil o gummisätet då den verkade flöda över.
Rengjort tanken med hjälp av en näve muttrar o skaka skaka skaka..
Bytt soppa filter 2 gånger då det första jag satt ditt gegga igen rätt fort.

Dock verkar det fortfarande vara smuts någonstans då den går en stund för att sedan dö..


Sen undrar jag över tändspolen jag satte dit. Den går ju att vända åt olika håll.. Hur vet man att den sitter rätt?
Startar den alls om man sätter den fel? För slungan går inte riktigt 100, då det sprutar gnistor och ibland eldsflammor ur avgasröret..

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#107452 Tändspolen vet jag inte hur det är. En sak som du bör kontrollera är ventilspelet. Tänkte inte på att nämna det innan, ganska vanligt på de här att ventilsätena sjunker en aning och då blir det inget spel. Sitter ett lock på sidan nedanför cylindern, där du har nedänden på ventilskaften.

Spel 0.13 - 0.18 för insug och 0,23 - 0.28 för utblås. Om det inte är nåt spel så måste man slipa av änden på ventilskaften.

Eld ur utblåset är rätt normalt. Har du justerat in munstyckena, huvudmunstycket är den skruven som kommer ut snett under flottörskålen, tomgångsmunstycket sitter ovanför den på andra sidan mittemot bränsleintaget ungefär.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#107497 Kom på att tändpolen nog är tänkt att sitta som jag satt den då det är nitar som sticker ur för att man ska kunna fästa en plåt där.

Ska kolla det där med ventilspelet.

Munstyckena borde det inte vara någon fara med, borde vara bra inställda då inget rört på dem. Bara rengjort.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#107510 Nu går den fina fisken..
Tusan hur snön flyger.. (nåja, den e blöt så det skulle behövas mer motor)

Slog i mer färsksoppa o lite fulkneps bränsletillsats.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#107555 Bra, trevligt att höra! Alltid roligt när gammalt järn kommer till nytta. Blötsnö är besvärligt t o m för en hederlig gammal Gilson. Gärna några bilder på den om du har.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#107593 Ska försöka fixa fram lite bilder..

Den skjuter rätt bra med eld.. Syns ju bra när de e mörkt. Sen e det alldeles rött i ljuddämparen med..
Kanske blir bättre när jag fått köra upp den här gammelsoppan..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).