Servicebyggnader

Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

9 inlägg 13458 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

matte57128  
#106052 Håller på att bygga en kombinerad maskinhall/verkstad därhemma. Det är en trästomme med plåtväggar och plåttak, halva byggnaden blir isolerad och den andra halvan oisolerad för förvaring.

Nåväl,
Min fundering rör den isolerade delen, väggarna består just nu av liggande 2x6 (45x145) och härnäst ska det plåt på utsidan av väggarna. Man bör väl ha något mellan plåt och isolering, så jag hade en tanke på vindpapp eller vad det kallas. En besökare pekade på min jätterulle av markduk och tyckte jag skulle sätta sådan mellan plåt och regelverk istället. Någon som provat? Visst är väl markduken bra mycket dyrare än vindpappen, men min gigantiska rulle har mest blivit till övers, jag har redan använt det jag tänkt ha den till, så så sett är den "gratis".
Men, det kanske är konstruktionsmässigt fel?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106089 Nog verkar det ju kunna funka, den ska ju bara dämpa vinden.

Användarvisningsbild

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

matte57128  
#107379 Jag har nu pratat med flera i branschen om det här med vindpapp och fuktvandring och jag har lyssnat mest på de som säger samma sak - sett utifrån ska ordningen vara:

1. Väggplåt
2. Vindpapp (eller vindfolie)
3. Isolering (inuti regelverket alltså)
4. Plastfolie
5. Väggbeklädnad

Hoppas någon mer än jag har nytta av detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

axwell  
#107398
matte57128 skrev:1. Väggplåt
2. Vindpapp (eller vindfolie)
3. Isolering (inuti regelverket alltså)
4. Plastfolie
5. Väggbeklädnad


Om 2. Vindpapp har samma egenskaper som förhydningspapp så låter det vettigt.

Avatar Fallback

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107422 hmmm.... Ja har för mej att det inte ska va vindpapp/folie.... utan sån där kondensskydd eftersom det vill bli kondens på baksidan plåten, å står vindpappen "fuktig" för jämnan så blir det inte bra i längden... Så gör man iaf me takplåt....
Men ja kan ha fel;)

Användarvisningsbild

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107449 Plåten skall inte ligga an mot vindpappen utan man skall ha ett lager med ströläkt/skruvregel mellan, ungefär som man gör på ett råsponttak, först papp, sedan ströläkt/skruvläkt och sedan plåt.

Användarvisningsbild

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

matte57128  
#107591 Jag har frågat runt om det här med läkt också, det verkar råda lite delade meningar där. De flesta har dock sagt, att med plåtvägg som i mitt fall, är det meningslöst att läkta. Det ska tydligen räcka med profilhöjden i plåten för att skapa luftspalterna mellan plåt och vindpapp/-folie. Jag har dessutom liggande regelverk, så plåten går ju utmärkt att skruva direkt i reglarna.
Synpunkter, någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

axwell  
#107609 Överkurs med extra spikreglar, förhydningspapp är indränkt med asfalt, tål utan vidare den kondens som tillfälligt kan uppstå. Spalten i den stående trapetsplåten bör kunna ventilera tillräckligt.

Varma sommardagar kan asfaltlukten göra sig påmind.

Användarvisningsbild

Re: Isolerad vägg med utv. plåtbeklädnad

halvproffs  
#107616 Fördelarna med vindduk är: storleken bredden brukar ligga på 270cm, alltså det som behövs för en enplansvilla utan skarv.
Alltså mycket färre skarver.
Den är mycket rivstark jämfört med förhydningspapp som går sönder för nästan ingenting. Går fort och lätt att sätta upp om man är två.
Kostnad runt 10kr/m2

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).