Massaved

Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

38 inlägg 53277 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4891 Hur gör ni när ni hugger manuellt för att att aptera massabitarna?
Timret kollar man ju krökar, avsmalning, kvist och prislistorna för att bestämma kapställena, men hur bestämmer man massabitarnas längd bäst?
Jag kapar nog mest på känn för att få "lagoma" bitar och inte stå med en 1,5 m bit på slutet, men det känns lite tveksamt.
Mitt måttband är bara 15m, så det tar oftast slut efter timret eller första massabiten också.

/Björken



   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4911 Måttbandet kan man ju rycka till sig när det tar slut och börja om på ny kula. Jag brukar ta två eller tre timmerstockar och sedan börja på nytt och räkna 3-meterslängder.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4917 Jo visst kan man flytta med måttbandet.
Men du kapar 3m längder fortfarande alltså? Det är kanske olika i olika delar av sverige och olika köpare, men här vill de ha fallande längder och har prisavdrag för 3m massa.

/Björken

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4929 Hittills har köparna velat ha 3m-längder, vilket ju är bekvämt om man kör ut själv. Men om köparna vill ha nåt annat så måste man ju anpassa sig.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8009 Mina köpare ville ha exacta 3m längder på det timret som jag leverar till de, är tydligen för att maximera transport kostnaden.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8020 Sydved köper helst 4m massaved (annars avdrag) just för att minska transportkostnaden.
Viktmässigt får de med sig lika mkt på lastbilen, så de blir ju mindre hantering för skotare o lastbil....men jobbigt för alla självverksamma.

Avatar Fallback
Ingvar  
#10700 Just samma fråga som jag gick och funderade på ikväll när jag tog rätt på några vindfällen.. Hur många kör med fallande längder på massan nu tro? Har dom oftast då en ideallängd som man ska börja med och sen får sista biten bli vad den blir? Eller kan man strunta i måttbandet om man vet att det bara blir massa, och bara dela upp trädet på lämpliga ställen? Och hur gör ni om det inte är ni själva som kör ut virket? måste ju vara svårt att veta vad som är massa och vad som är timmer... :?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10703 Hmm, jag rekommenderar er att "provaptera" massvedsbiten på lite olika sätt och sedan räkna ut prisskillnaden. Skulle fövåna mig om det skilde mer än 2 kr per träd.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10705 Jag tror att i takt med att råvarupriserna stiger så kommer även kraven att öka på egenhugget leveransvirke.
Exvis att man frångår "fallandelängder" på massaveden till fasta apteringsmått som i sin tur ökar risken för "nedklassning".
Orsaken till detta behöver väl knappast någon närmare förklaring.

En aktör här har redan nu smygit in en liten "straffavgift" i prislistan, gällande minsta leveransvolym.
Man får mao "böta" :lol: några 100:- (300:-???), om man inte har minst 30 m3fub virke i leveransen.

Sniket som f-n om ni frågar mig!,,,,, 😡

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10706 Min bedömning av virkesmätningsföreningen-s personal är, att försöka ha så lika längd som möjligt på massaveden. Det är bara en okular besiktning (tyckande) av medellängden av lasset på timmerbilen. Har man tex 4,5 m längd på massan kan man själv mäta virkestraven och få någerlunda mått på leverasnsen. Det tenderar ofta att bli korta medellängder, jämfört med skördaren om man kör fallande längder.
Nu är jag le mot VMF. Har varit med virkesbilen till massafabrikens inmätning många gånger. Men jag står för min uppfattning.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10737 hur man aptera fallande massa.. när man tagit ut sista timmerbiten mät då hur långa massa delen på trädet är till min diameter då.. säg 9m då tar man ju 2 bittar som är 4,5.. lastbilarna vill ju ha så jämna längder som möjligt.. när jag kör sködaren o tar en 3m massa för tex rötta då delar jag den från den massaveden som är längre. sen när skotare har lagt sin välta då har han lagt 3m i en egen del i vältan för att underlätta för lastbilarna då som tex kan ta 3m på bilen och lång länger på släppet.. denna sotering som vi gör den får vi ju dock inte betalt för men virkesmätaren har ju lättare att uppskatta/mätta in medel längden om 3m ligger för sig..

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24469 Vi brukar försöka hålla en medellängd på 4meter :?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24474
Niklas H20 skrev:hur man aptera fallande massa.. när man tagit ut sista timmerbiten mät då hur långa massa delen på trädet är till min diameter då.. säg 9m då tar man ju 2 bittar som är 4,5.. lastbilarna vill ju ha så jämna längder som möjligt.. när jag kör sködaren o tar en 3m massa för tex rötta då delar jag den från den massaveden som är längre. sen när skotare har lagt sin välta då har han lagt 3m i en egen del i vältan för att underlätta för lastbilarna då som tex kan ta 3m på bilen och lång länger på släppet.. denna sotering som vi gör den får vi ju dock inte betalt för men virkesmätaren har ju lättare att uppskatta/mätta in medel längden om 3m ligger för sig..

Det med att såga 3 m massa och lägga i egen trave , gjorde vi också,men vi fick sluta pågrund av avdraget på 3 m.Nu sågas gran massa (10 % röta) 3,4 m och barrmassa ( 65 % röta) 4,0 m.
Medellängden måste vi ha 4,6 m för att slippa avdragen.
Jag tycker det slår hårt mot den lilla skogsägarn,där vi ibland måste dra ut längderna ännu mer.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24500 så man kan säga att ni skickar med timmer för att slippa avdragen för 3 meters massa?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24501 Det blir ju så när vi måste dra ut lägnden ,från en 3 m med en rötfläck (som är borta på 3 m) till en 3,4 m ( hos små leverantörer upp till 3.7m)
Jag tycker det är slöseri 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).