Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165336 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

stegmaster  
#106133
Sibiria skrev:Det behövs, sitter glödstift på alla(nästan) traktorer.

Nå, min förra traktor var en zetor 7745 1990 mod, och på den fanns ingen glödstift, eller något annat, men den drog igång vid -15 utan motorvärmare, men det kravs et bra batteri.
Nu har jag en Deutz från 1965 som har glödstift som funkar hur bra som helst.
Det finns ingen lampa som lysar, utan det finns en glödtråd som man ska kolla. När denna tråden lysar er det bare att starta.
En bild på var man kollar kaldstarten på en deutz från 1965
DSC00423.jpg

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106145
Sweden-viking skrev:Om det är en direktinsprutad diesel behöver man inte glödga, däremot finns oftast en kallstart knapp på dieselpumpen som skall tryckas in före start ( handgas på ca halv gas). Undantag är tex BM-Volvo400 som har ett värmeelement som värmer diesel. Dessa är oftast lättstartade och startar oftas direkt.
Sen finns det typ förkammar dieslar som skall glödgas en stund före start, har fått för mig att dessa är lite mer svårstartade och drar lite mer diesel.
:|


En sån knapp har jag! Ska prova den vid nästa kallstart. Fick inte igång den som sagt när den stod i skogen över natten utan var tvungen att ta hjälp av batteri från fyrhjulingen :cry:

Men jag tror att det var ett klent batteri från början, det tog 1 dygn att få det fulladdat med CTEKen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106921 Service fråga.

Brukar du serva din traktor själv eller "bör" jag lämna in den till typ Lantmännen för att få en service gjord? De kan serva den fast den är gammal. Kan skruva rätt bra själv men har ingen som helst erfarenhet av en dieselmotorer så jag vet inte ens om den låter bra. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Torparn79  
#106927
Uvskogen skrev:Service fråga.

Brukar du serva din traktor själv eller "bör" jag lämna in den till typ Lantmännen för att få en service gjord? De kan serva den fast den är gammal. Kan skruva rätt bra själv men har ingen som helst erfarenhet av en dieselmotorer så jag vet inte ens om den låter bra. :???:

hur bra instruktionsbok har du..?
de flesta punkterna på ett serviceprogram fixar man enkelt, även om tumvantarna passar dåligt.. ;)
för övrigt handlar det väl mest om smörjning, oljebyte och filterbyten och det är snart gjort..
har du inte någon bakgrundsinfo på traktorn när allt är gjort så ta för givet att större service ska göras, hellre det än att snåla och dra på sig haverier..

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

stegmaster  
#106951 Jag skulle inte gå til et märkesvärkstad. Spesielt inte med en så gammal traktor, då det brukar dra iväg rejält prismässigt. Själv har jag en 95 mod, och server denna själv nu, då det brukte kosta 8000-10000,-kr inkl.mva
och delar, när jag hyrde läntmannen. Så nu kjöpar jag endast et servicepaket(filter,packninger) från läntmannen och gör jobbet själv. Det enda jag inte gör själv er ventiljustering(har en granne som som fiksar det). :grin:
Så jag skulle ihvertfall forsöka själv om jag var du. Har du en manual/instruksjonbok så borde det gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106969
stegmaster skrev:Jag skulle inte gå til et märkesvärkstad. Spesielt inte med en så gammal traktor, då det brukar dra iväg rejält prismässigt. Själv har jag en 95 mod, och server denna själv nu, då det brukte kosta 8000-10000,-kr inkl.mva
och delar, när jag hyrde läntmannen. Så nu kjöpar jag endast et servicepaket(filter,packninger) från läntmannen och gör jobbet själv. Det enda jag inte gör själv er ventiljustering(har en granne som som fiksar det). :grin:
Så jag skulle ihvertfall forsöka själv om jag var du. Har du en manual/instruksjonbok så borde det gå bra.


Ok, har både en manual och fått tag på en verkstadshandbok från England som är nästan komplett. Provar att göra det mesta själv. 🙏

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106984 Det tar visst aldrig slut, här ännu en fråga. :roll:

Jag har ofta lite problem med att få i kraftuttaget. Har en särskild koppling för det men ofta så går det inte att "få i" uttaget. Jag får hålla på och pröva och pröva och sen hoppar det bara i, av vad jag kan se ingen särskild anledning. Ibland går det i direkt.
Ska det vara så eller finns det nåt knep att ta till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106988 Har samma problem på en gammal IH. Vet inte vad det beror på men funkar bäst om man har på så lite gas som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Torparn79  
#106992 min gamla IH, när den levde :oops: , var oxå lite vrång att få i kraftuttaget på..
det avhjälptes på den genom att man gasade till precis innan man smög i kraftuttaget, så att varvtalet var på nedgång..
sen om det var hälsosamt är en annan fråga..

men hur är det tänkt att kopplingen till kraftuttaget ska funka på din Nuffe, är det en så kallad två-stegs-koppling på den..?
en sån där man frikopplar allt när man trampar pedalen i botten och bara växellådan när man trampar en liten bit..?

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106996
Torparn79 skrev:min gamla IH, när den levde :oops: , var oxå lite vrång att få i kraftuttaget på..
det avhjälptes på den genom att man gasade till precis innan man smög i kraftuttaget, så att varvtalet var på nedgång..
sen om det var hälsosamt är en annan fråga..

men hur är det tänkt att kopplingen till kraftuttaget ska funka på din Nuffe, är det en så kallad två-stegs-koppling på den..?
en sån där man frikopplar allt när man trampar pedalen i botten och bara växellådan när man trampar en liten bit..?


Nä, om jag förstått handboken rätt, och det har jag nog, så har den "oberoende kraftuttag" och för att lägga i/ur det så har jag en särskild spak för det. Den kan dras till ett ändläge där den hakar i en spärr. På så sätt kan man sätta på /av utrustningen oberoende av hur man växlar och så. När jag läser om hur det ska användas så kan det tolkas som om man ska dra i spaken långsamt bakåt samtidigt som man försöker lägga i "PTO" och när det hugger i så släpper man tillbaka spaken. Har inte provat det ännu, då jag läste det här i kväll i verkstadsmanualen. Ändläget verkar var till för att frikoppla påhängda jordbruksredskap under max 10 minuter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107048 Det som fungerar är att ta en skruvmejsel och vrida runt kraftaxeln några varv (motorn är av!), då hoppar spaken i läge. Gör det nåt att åka runt med kraftuttaget inkopplat hela tiden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107321 Är det verkligen ingen som vet om det är ett möjligt problem att åka runt med kraftuttaget inkopplat hela tiden?? :surp: :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107351
Uvskogen skrev:Är det verkligen ingen som vet om det är ett möjligt problem att åka runt med kraftuttaget inkopplat hela tiden?? :surp: :shock:

Utan att säkert veta så skulle jag inte tro att det är något problem, rent mekaniskt.
Dock skulle jag kraftigt avråda det ur säkerhetssynpunkt. Rätt vad det är kommer du i närheten av tappen och pang så är olyckan framme. Eller om möjligt ännu värre kommer nån som inte vet om det i närheten.
På våran gamla BM 700 och även andra BM brukar kraftuttaget vara svårt att få i. En variant var att dra i kraftuttagsspaken samtidigt som man drar i stoppen. När motorn går ner i varv hoppar uttaget i.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#107354 Har du skyddskåpa över, annars skulle olycksrisken vara ett starkt argument emot.
När jag har grävaren på så är oftast kraftuttaget på även under trp. sträckor för att kunna vända grävarmen vid behov.
Det finns en elektrisk förregling på yanmaren som hindrar startmotorkretsen om kr.utt. är påslaget.
Trögare att starta vid sträng kyla även om du håller nere kopplingen, men det är nog olika betr. fabrikat.
Min minitraktor snurrar lättast med båda växellägena i neutral och dekompressionen aktiverad.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111188 En till, sen är jag nog kunnig nog för att våga mig på mer självsäkra trådrubriker...

Hur djup snö, kall och fin, kan man köra i med en traktor av min storlek, med ringkedjor?
Mellan en tummen och pekfingret alltså.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).