Vedmaskiner, flishuggar

kolvåtergång japa 2100

7 inlägg 4144 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kolvåtergång japa 2100

stone66  
#107276 Hej köpt en japa 2100 nyligen provkörde i helgen men kolven stannar inte efter klyvmomentet man måste stanna den själv med stoppspaken vet någon hur man justerar det har någon några synpunkter på japa 2100 mycket trevligt forum!!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: kolvåtergång japa 2100

asseasse  
#107304 Hej!

Jag använder en annan Bala 410 EL och vet inte på rak arm vad japa 2100 är för maskin. Om den är någorlunda modern så är det dock troligtvis en slags elektromagnetisk sensor som styr hydrauliken. Det är små runda saker med gäng som är fastskruvade på olika mer eller mindre svåråtkomliga ställen i maskinen. De reagerar på järn när detta är tillräckligt nära. Ibland kan man behöva justera läget så att de kommer lite närmare den järndel som ska signalera att kolven uppnått rätt läge. Ibland går de också sönder och måste bytas. Du kan testa funktionen genom att hålla en metallbit mot dem och se om de då börjar lysa. Den sensor som ska stoppa klyvkolven i rätt läge sitter förmodligen dold någonstans bakom tryckplattan. På bala-maskinen händer samma sak pga att en liten plåtflagga som ska skicka signal till aktuell sensor viker sig ibland. Med lite logik och en ficklampa kommer du snart att ha löst problemet!

/andreas.

Användarvisningsbild

Re: kolvåtergång japa 2100

finskpinne  
#107305 Det som "asseasse" menar är troligen en sån här:

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8891

Den går som sagt att testa genom att sätta något metallföremål mot ändan på den. Den här sorterns givare brukar känna av metallföremål på 2-4 mm beroende på modell. Så dom ska justeras ganska nära...

Användarvisningsbild

Re: kolvåtergång japa 2100

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107335
stone66 skrev:Hej köpt en japa 2100 nyligen provkörde i helgen men kolven stannar inte efter klyvmomentet man måste stanna den själv med stoppspaken vet någon hur man justerar det har någon några synpunkter på japa 2100 mycket trevligt forum!!



Bara å lyfta på locket.

Tre skruv eller va det är. Sen får du lista ut hur det fungerar där in under.
Flera stag å fjädrar som ska sköta det där på dom.

Avatar Fallback

Re: kolvåtergång japa 2100

stone66  
#107341 okej skall kolla det i helgen tack för svaren så länge!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: kolvåtergång japa 2100

volvo430  
#116720 Hej!Ordnade det sig har själv en likadan japa.Den fick samma fel så jag öppnade locket så var det stopparen till ventilbordet som jag skruvade längre vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: kolvåtergång japa 2100

stone66  
#117061 ja det ordnade sig gjorde rent och smörjde upp sen funkade den har bara kört 6-7m2 ock det gick bra blev ju så mycket snö så det har inte gått att komma ner i skogen men i helgen var jag och högg så nu skall det snart klyvas igen men vintern är ju bra för vedförsäljningen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).