Föryngring

Plantering i befintlig skog?

16 inlägg 8430 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering i befintlig skog?

saggio  
#107103 Jag gick nyligen och inventerade ett skogsskifte jag äger i Arvidsjaurtrakten. Jag började fundera att det på ett ganska stort område var helsickes glest mellan träden. Det är fråga om ett ca 20 ha stort område med 35-årig tallskog, gallrat för några år sedan. Avståndet mellan träden är säkert 6-8 m, ibland t.o.m. mer. Det slog mig att om man skulle lägga plantor där det är som glesast skulle man kunna öka kubiktillväxten på sikt. Tycker inte att plantorna borde stjäla för mycket växtkraft av de andra träden, för i den gammelskog som finns på samma område är det hyfsat tätt mellan träden. Dessutom blir det väl fråga om slutavverkning av 35-årsbeståndet först om sisådär 60 år, så då skulle det ju sitta fint att få ut lite extra massaved samtidigt.

Vad tror ni andra om detta? Får man göra så här och vore det idé att testa?

/Amatörskogsbrukarn saggio



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

Nolltax AB  
#107123 Finns det plats så torde skogen sköta saken självt....

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

Contorta  
#107129 Tall går tyvärr inte att anlägga i ett andra skikt, för plantorna tål inte överskuggningen.
Men gran är ett sekundärträd som kan klara att etablera sig och så småningom ge resultat, om marken är lämplig det vill säga, om det inte är för torr mark med för mycket lav. Är det lite fuktigare går det bäst.

3m mellan stammarna blir lagom, om du har 6m nu. Skaffa förädlade plantor, så växer den 30% snabbare.

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107139 På låga boniteter tar det låång tid innan dessa når massadimension. Prova på en mindre bit om det fungerar(med gran förstås).

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

saggio  
#107140 Bara så där av nyfikenhet, varför funkar inte tall? Jag menar, om det är så glest att det är gott om himmel ovanför och att de andra trädkronorna inte blockerar solen så mycket...

Gran kunde funka, men jag misstänker att marken är lite opasslig för det trädslaget. Tog just över fastigheten och har inte sett marken utan snö ännu... :) Tror dock inte att det direkt är torrmosse det är fråga om.

Hur vore det med björk eller nån annan form av lövträd? För eget brännvedsbehov, tänkte jag. Då spelar det ju ingen roll heller om massavedsdimension uppnås...


Boniteten på området är 3-3.2, alltså inte så värst hög.

/Amatörskogsbrukarn saggio

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

Contorta  
#107147 Tall är ett pionjärträd, dvs växer snabbt i sin ungdom om det får fritt spelrum. Men 10m runt varje vuxet träd, stjäl det vuxna trädet näring ur marken och ljus från ovan. Det ger en undertryckningseffekt som ungtallar antagligen inte klarar, och denna undertryckningskraft är större än man kanske kan tro, särskilt i norra Norrland. De kanske växer en halvmeter och förblir sedan en liten pinne med tofs resten av livet. Ett sätt att kompensera för undertryckningen, skulle kunna vara att gödsla.

Men mycket enklare är att välja ett träd av sekundärtyp, som klarar av att växa upp i underläge. Gran är det enda trädet som är av den typen som funkar i norra Norrland.

Björk, lärk, tall, contorta är alla pionjärer som lever på att växa snabbt i sin ungdom, för att vinna dominans över de andra, men som inte klarar att bli undertryckta särskilt bra (eller alls).

Användarvisningsbild

Re: Plantering i befintlig skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107149 Gran är ju inte helt oäven pannved det heller :smile:

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

idios  
#107181 Hmm.. tror nog att du får leva med luckorna. Hur ser det ut idag, finns det någon underväxt? Vid eventuell plantering måste det nog vara gran.

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

saggio  
#107222 Ok. Tack för tipsen killar! Jag tror jag kommer att testa att plantera lite gran på en del av området, så får man se vad som händer. Man lär så länge man lever, eller hur? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115189 Exakt var i Arvidsjaur ligger det?

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

saggio  
#115278 I Baktsjaur ca 3 mil söder om Arvidsjaur. Bonitet beräknad till 3-3,2. Jag har redan beställt 1000 granplantor till sommaren, så jag kommer att göra en liten testplantering.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering i befintlig skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115325
saggio skrev:I Baktsjaur ca 3 mil söder om Arvidsjaur. Bonitet beräknad till 3-3,2. Jag har redan beställt 1000 granplantor till sommaren, så jag kommer att göra en liten testplantering.


Så kul, det vet jag exakt var det är! Ena sidan av släkten är från Högbacken - Arvidsjaur och runt där.
Nu hade väl det här inte så mycket med tråden att göra, men den var ju klar ändå :wink:

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115336
saggio skrev:I Baktsjaur ca 3 mil söder om Arvidsjaur. Bonitet beräknad till 3-3,2. Jag har redan beställt 1000 granplantor till sommaren, så jag kommer att göra en liten testplantering.


Det är bara några mil från mej. Det där skulle vara en kul grej att se om några år.

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115337
Uvskogen skrev:
saggio skrev:I Baktsjaur ca 3 mil söder om Arvidsjaur. Bonitet beräknad till 3-3,2. Jag har redan beställt 1000 granplantor till sommaren, så jag kommer att göra en liten testplantering.


Så kul, det vet jag exakt var det är! Ena sidan av släkten är från Högbacken - Arvidsjaur och runt där.
Nu hade väl det här inte så mycket med tråden att göra, men den var ju klar ändå :wink:


Högbacken norr om Arvidsjaur?

Avatar Fallback

Re: Plantering i befintlig skog?

skotarmasse  
#115360 Hur skulle det fungera om man glesade ut ännu lite till och sedan markbereda,och ha 35åriga beståndet som frötallar?

Är det för ungt bestånd för att sätta kott i lagom mängd?

Bara en tanke...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).