Inomgårdsmaskiner

Köp av begagnad snöslunga

125 inlägg 88565 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Torparn79  
#107032
totte skrev: Hade jag bott i trakten så vete katten ... :roll: :lol:

du får väl skicka Admin som bulvan åt dig, så har du något att drömma om och längta efter till din "Roadtrip 2011".. :lol:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#107034 Hittat en manual för Toro 828, vet inte hurpass lika dom är men du kan ju kolla:

http://lawnandgarden.manualsonline.com/ ... rce=f31437

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

kasten1  
#107036
totte skrev:Hittat en manual för Toro 828, vet inte hurpass lika dom är men du kan ju kolla:

http://lawnandgarden.manualsonline.com/ ... rce=f31437


Tack Totte. Det var suveränt, jag skall hämta min Toro i kväll så får se då, men det är säkert nytta med 828 manualen
trots att den nog är till en nyare men man får ju lite hum i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#107042 Manualen har jag hittat tidigare också och den är till en nyare maskin med Power shift.
Det finns en del som skiljer på slungorna.
Jag har hittat en manual till 824 av äldre modell och mer likvärdig den jag har hemma, men Toro anger också vikten av att ha rätt manual till slungan då det finns flera ändringar under samma modell. Därför måste man gå efter modellnrumret och serienumret på slungan för att få rätt manual...men hur viktigt det är låter jag vara osagt...
Jag väntar fortfarande svar från Toro för att se om de kan hjälpa till...håll tummarna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#107072 Nu har jag iaf tagit hem manualer för motorn från B&S hemsida, det kommer att hjälpa en hel del ifall det händer något...och tänk om det hade varit lika enkelt för resten av slungan från Toro.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

stegmaster  
#107122 Kan ju minna om denna sidan ochså.
Password: discovery
så vidare til "smal engine&repair....", där finns mange manuler til olika fordon.
Hittade Toro 826, men det värkar som det var från 1990 och framåt. :???:
http://search.ebscohost.com/login.aspx? ... d=s8251094

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#107161
kasten1 skrev:Hej du, jag skall i dag 16/11 hämta en lika dan 826 från -80 talet och söker också manual m.m.
vi får väl hålla kontakt (eller om någon annan vet något) så hör av er. Tack.

Vilket modellnr har du på din slunga?
Jag har fått tag på en manual till min slunga nu och kanske är den till din också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

kasten1  
#107250
Phantom skrev:Jag har pratat med en återförsäljare för Toro, men de kunde inte få fram något.
Jag väntar nu svar på mitt mail som jag skickat till Toro om de kan hjälpa mig.

Verkar vara svårt att få tag på manualer till slungan, men det kanske inte är så konstigt när den har så pass många år på nacken...men skam den som ger sig...


Hej Phantom. Jag var i går och hämtade en exakt samma slunga (årsmodell 1980) fast i nyskick.
Jag har kollat på Toros hemsida och kom till https://lookup3.toro.com/partdex/back2l ... o=2&x=2943
och fick upp reservdelslista på hela Toro 826. Kolla där och skriv ut sidorna, lycka till.

Är det någon som har en instruktionsbok/manual till Toro 826 (-80 tal) så är jag intresserad.
e-post kastenssons@telia.com

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#107273 Jag har fått tag på en manual/instruktionsbok till slungan som börjar från modellnr 38155-
Vill du ha den så kan jag skicka till dig.
IPL fanns hos Toro och på några andra sidor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

kasten1  
#107277 Tack Phantom, hemskt gärna. Det vore kanonbussigt. Jag tror vi har exakt lika slunga, min har serie nr-- 333 från -80
så den är tidig.
Mvh kasten1

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#107283 Jag har modellnr 38155 och är också från -80.
Skickar ett pm till dig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

kasten1  
#107297
Phantom skrev:Jag har modellnr 38155 och är också från -80.
Skickar ett pm till dig...


En kanonkille den där Phantom, tack för hjälpen.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#107621 Tänkte åka och titta på bear cat snöslungan idag.
Då hade den blivit såld.

Nästa objekt.
Är detta en bra maskin?
http://www.blocket.se/varmland/Snoslung ... ?ca=16&w=2

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#107626 Synd på BearCaten. Norletten är nog en hygglig svensk normalslunga skulle jag tro och den ser ju hyfsat fräsch ut på bilden, bra däck ser det ut som. Lite dyr kanske, men det är rusch efter slungor så det är dåligt prutläge just nu. Kolla upp att den driver som den skall och se efter om det är ordentligt med olja i motorn. Tecumseh har en tendens att inte gilla att gå med för lite olja. Annars vet jag inte nåt om den.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#107915 Nu har jag provkört mitt nyförvärv i lite snö...
När jag fick ner slungan så gav den ifrån sig lite smällar, men funkade annars bra.
Olja är utbytt och fyllt till rätt nivå.
Tändstiftet som satt i var egentligen inte helt rätt, men hade iaf rätt värmetal...men gapet var alldeles för litet och det saknade resistor. Så tändstiftet är bytt till ett nytt och rätt elektrodavstånd är inställt.
Tändstifthatten var lite glapp men det gick att klämma ihop den lite så satt den perfekt där den ska sitta.
Så idag kunde jag inte hålla mig längre...det låg ju faktiskt några cm snö på backen. Det var bara att ut och dra igång slungan, som är oerhört lättstartad.
Slå igång reglagen och köra på...trots den lilla mängd snö som fanns, var kanske 2-4cm, så verkar den kasta iväg riktigt bra tycker jag. Allt funkade som jag hade hoppats och nu har jag inte längre de smällar den gav ifrån sig tidigare, så de åtgärder jag gjort verkar vara tillräckliga för den fina och jämna gången utan smällar....så nu väntar jag på lite större mängder snö....för här ska nu slungas snö i vinter 😈

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).