Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Duger Järnhästen?

55 inlägg 37083 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

totte  
#106698 Hur man vinschar 100 m med en vinsch med 50 m lina utan omtag med ett brytblock. Nackdelen är att det blir halva kraften.

vinscha.jpg

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

sveje  
#106700 Ska du vinscha så långt utan radiostyrning får du rejäl motion och ett nervsammanbrott. Tänk dig att det hakar upp sig tre-fyra gånger innan du har virket framme vid traktorn. Du får gå "milavis" på en dag.

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

stegmaster  
#106781
sveje skrev:Ska du vinscha så långt utan radiostyrning får du rejäl motion och ett nervsammanbrott. Tänk dig att det hakar upp sig tre-fyra gånger innan du har virket framme vid traktorn. Du får gå "milavis" på en dag.

Förutom halva kraften vid Inntrekk, så måste det bli et jäklande när man ska dra det hele tilbaka får nya tag.
Två wire`r med kjättinger + blocken(som kan huka i rötter,stenar och grenar) låter inte preicis som något man skulla villa göra hela dagen. :mrgreen:
Men om endast var nogra enstaka träd så kanskje.
Skulle igång at vincha själv idag med en kompis(men det blev et jä..... väder), så det blev inget.
*Då kjör vi "slepebane" med 2 traktorer(side by side) med vinch på båda, spänner upp wire på den ena med 80m lina i et träd längst bort(ca 3-4m högt upp på trädet) och bruker en vanlig block som löpekatt.
När det väl er å plats funkar det bra (åtminstone när man drar uppförsbacke) då man får lyft på trädet vid inntrekk. Största problemet jag ser med vinch er at det brukar haka i alt möjligt om man inte har nån typ lyft på linan. Men ser ju att ni har nogra riktig fina skogsområder i Sverige, så ni kanskje inte har dessa problem?
När jag vinchar med hydraulvinchen på vagnen, så har det skjedd at man har fått lyfta linen med gripen, så at linan kommer upp i va 6 m höjd, då brukar det gå bra, men säkert inget at rekommandera, då det nog frästar mycket på kranen/vagnen. :???:

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106873 det blev tyvärr inga bilder på ravinen idag dådet uppkom oväntat arbete...

Jag har en fastighetskarta på mina ägor, på den syns närliggande berg som höjdkurvor men inte ravinen...

Jag hittade även en karta på internet där området ser ut såhär. precis som på fastighetskartan så syns bara bäcken som går i botten på ravien, alla de där bäckarna går i botten på ett enormt ravinsystem.

jag antar att Emil N undrar hur många kubik med ved det finns nere i ravinen. Jag skulle i alla fall lätt få ihop en 40 kubik endast på skadade/gamla träd som står där nere. Sedan finns det väldigt mycket grova timmergranar och en del riktiga aspar. Hur alla dessa stora träd kan växa mitt i slänten och hålla fast sig i den lösa jorden (det är nästan som att pulsa i snö när man går på vissa ställen i slänten) är dock ett mysterium.

hur många meter det är från toppen till botten kan jag stega när jag tar bilderna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Trapper500  
#106966 Hej!
Jag avråder från en Järnhäst i ditt fall. Jag hade en Järnhästen PRO vinsch, med timmerkärra perioden 1988 - 1999. Den hade då en Hondamotor på 5,5 hk. En motorn som tyvärr var för alldeles för svag i mina uppförsbackar. Jag fick lasta på ytterst lite. Ändå stannade den ideligen och jag fick göra omstart i backarna. Jag blev "skitless" på att hålla på så för en så dyr maskin (som var välskött och servad efter konstens alla regler).

Järnhästen med timmerkärran var som sagt dyr redan då! Den kostade mig 59.000 kr 1988 vilket motsvarar 100.000 kr idag. Dessutom blev det urtråkigt att gå före maskinen längre sträckor... Jag tror därför inte på en Järnhäst i ditt fall. Även om de nu har en motorstarkare variant på ca 9 hk. Den är för dyr i förhållande till sin kapacitet.

Jag bytte till en fyrhjuling YAMAHA GRIZZLY 600 år 1999. Med vinsch både bak och fram, samt en rejäl timmerboggie med linkran och stödben. Med ATV:n så "fräser det bara till" i samma besvärliga uppförsbackar, där jag tidigare hade problem med Järnhästen. Och fort går det.
Men jag rekommenderar inte heller en ATV så länge man inte vet var du kan köra den utan risk för överstegring och slirning. Motorstyrkan räcker ofta till - men det är just att få ner kraften i backen!

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106974
Trapper500 skrev:Hej!
Men jag rekommenderar inte heller en ATV så länge man inte vet var du kan köra den utan risk för överstegring och slirning. Motorstyrkan räcker ofta till - men det är just att få ner kraften i backen!


Med risk för att vara tjatig, men med band så ökar fästet väldigt mycket och stegringsrisken är i praktiken borta, och jag åker i en del mycket branta backar. Däremot så kan du nog inte dra en fullastad kärra uppför, om den inte har hjälpdrift. Men det kostar förstås.

Skulle verkligen vara roligt och få sen en bild eller så, hur brant backen är, eftersom min skog är som den är så har det blivit mer eller mindre ofrivilligt en passion att besegra backar :wink:

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106975 Ska man gå efter vad som är lönsamt så faller nog en fyrhjuling också bort. Du kan ju själv räkna ut hur många lass som du ska köra innan den är intjänad.
Jag tror mest på en traktorvinsch. Har du redan traktor eller kan ha nytta av den till annat så är det inte så mycket pengar du ska ut med.
Snöskoter är något som ofta glöms bort när det diskuteras fyrhjulingar m.m. Dom blir ofta mer prisvärda. Men att köra på skrå med ett timmerlass är inget kul.
9hk varianten med motorvinsch är inte så dum om man inte har för långt att köra. Plasthjulen som någon nämnt är borta på dom nyare modellerna.

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

axwell  
#107012
Trapper500 skrev:Hej!
Jag avråder från en Järnhäst i ditt fall. Jag hade en Järnhästen PRO vinsch, med timmerkärra perioden 1988 - 1999. Den hade då en Hondamotor på 5,5 hk. En motorn som tyvärr var för alldeles för svag i mina uppförsbackar. Jag fick lasta på ytterst lite. Ändå stannade den ideligen och jag fick göra omstart i backarna. Jag blev "skitless" på att hålla på så för en så dyr maskin (som var välskött och servad efter konstens alla regler).

Järnhästen med timmerkärran var som sagt dyr redan då! Den kostade mig 59.000 kr 1988 vilket motsvarar 100.000 kr idag. Dessutom blev det urtråkigt att gå före maskinen längre sträckor... Jag tror därför inte på en Järnhäst i ditt fall. Även om de nu har en motorstarkare variant på ca 9 hk. Den är för dyr i förhållande till sin kapacitet.

Jag bytte till en fyrhjuling YAMAHA GRIZZLY 600 år 1999. Med vinsch både bak och fram, samt en rejäl timmerboggie med linkran och stödben. Med ATV:n så "fräser det bara till" i samma besvärliga uppförsbackar, där jag tidigare hade problem med Järnhästen. Och fort går det.
Men jag rekommenderar inte heller en ATV så länge man inte vet var du kan köra den utan risk för överstegring och slirning. Motorstyrkan räcker ofta till - men det är just att få ner kraften i backen!


Ungefär samma försök till förbättring har jag både lyckats och floppat.

Började med 5,5 hp Honda tvåhjulstraktor och tillhörande midjestyrd vagn; gick något så när med last framåt, ohanterlig vid försök att backa.

Trolle-lunnare (eg Fajter med ett styrhjul som vintertid kompletterades med en 30 cm bred med under styrhjulet), stark men långsam, klarade branta stigningar, om lasten var baktung kunde den bli svårstyrd i uppförsbackar, kunde alltså stegra sig något inom boggiependlingens tillåtelse. Drevade om den så att toppfarten på högsta växeln blev snabbare än rask promenad (ca 10 km/h).

Ville ha något mer komfortabelt, det blev en Kawasaki ATV, värdelös utom att transportera sig själv plus viss utrustning. För dålig dragkraft trots bra piggkedjor, dålig svängradie, bakhjulen kanade vid tvära svängar med last.

Liten jordbrukstraktor MF 135, tryggheten själv på plan mark, osäkert kort i svår terräng.

En allroundkompromiss, äntligen en maskin som har få eller små svagheter, dvs en 4wd minitraktor med lastare och grävare. Kostar däremot mer än alla de tidigare fordonen tillsammans men är ändå inte i närheten av priset för en stor ATV med servostyrning och bandsats.
Skulle nog kunna ta några hundra kilo 150 cm ved på frontlastaren gafflar och dra en liten vagn (ev. lunningsvagn) uppför branterna.

Synd att dina branter ligger så avlägset, sett från min horisont.

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107029 Ja, en liten traktor av typ "axwells" är nog idealet för oss småbrukare. Den tycks kombinera den stora traktorns fördelar med fyrhjulingens smidighet, och det till ett vettigt pris. Så skulle man köpa nytt nu så.. :???: :smile:

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#107054 Hej!

nu kan ni äntligen få se bilder på ravinen, det är ingen höjdarkvalite då dom är tagna med mobilkameran men man ser det väsentliga i alla fall. man kan kolla på vinkeln mellan trädstammarna (som pekar någorlunda rakt upp luften) och marken så får man i alla fall en liten uppfattning om hur brant det är upp för sidan. man kan även se att det är väldigt smalt i botten.


minitraktor alltså.... det var ju en smart idé att använda ved som frontvikt, det hade jag inte tänk på att man skulle kunna göra. Ungefär vad får man ge för en sådan i dagens läge då? antar att det knappt är lönt att tänka på en ny men en begagnad kanske.

Som sagt så har jag inte alls speciellt brottom när jag väl håller på det gr inget om det går långsamt att få upp det (bara det inte tar en hel vecka...) bara man verkligen får upp det så.

Hur säkert eller osäkert det än är så har jag aldrig varit något för fyrhjulingar. För några år sedan körde en jägare härifrån ihjäl sig när han skulle ut och kolla sitt pass inför älgjkten. fyrhjulingen stegrade och han fick den över sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#107055
Emil N skrev:Ska man gå efter vad som är lönsamt så faller nog en fyrhjuling också bort. Du kan ju själv räkna ut hur många lass som du ska köra innan den är intjänad.
Jag tror mest på en traktorvinsch. Har du redan traktor eller kan ha nytta av den till annat så är det inte så mycket pengar du ska ut med.
Snöskoter är något som ofta glöms bort när det diskuteras fyrhjulingar m.m. Dom blir ofta mer prisvärda. Men att köra på skrå med ett timmerlass är inget kul.
9hk varianten med motorvinsch är inte så dum om man inte har för långt att köra. Plasthjulen som någon nämnt är borta på dom nyare modellerna.


jo, den kalkylen har jag redan funderat över...

traktor har jag och en traktorvinsch kan man använda till en hel del även utanför denna kategori. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Danne  
#107096 En dum ide kanske men skulle det gå att ta dit en grävmaskin och göra en traktor väg ner i ravinen?

Järnhäst och vagn kan du glömma i den branten däremot kanske järnhäst och flak, blir det lite större marktryck på banden men då måste man ju kapa upp i mindre bitar.

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

stegmaster  
#107116
Danne skrev:En dum ide kanske men skulle det gå att ta dit en grävmaskin och göra en traktor väg ner i ravinen?


Tyckte det låt vettigt. Om det inte er berg(fjell), så er det inte mange timmer att göra en traktorväg ner där.
Sen finns den ju där för alltid.
Annars får det bli traktor och vinch. :wink:

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#107168 glömde skriva förra gången att ravinen är ungefär 23 meter från botten till toppen.

visst skulle det gå att göra en väg ner där. Men då ska man köpa/hyra en grävmaskin vilket väl kostar en del. som sagt så blir det ju väldigt enkelt att ta sig ner där om man har en farbar traktorväg så det kanske är värt det ändå. Man skulle väl kunna få tag på en äldre grävare för runt 50 000, en sådan går ju också att använda till en hel del. Sedan återstår frågan om man kan ta sig ner där och tillbaka med en grävmaskin.... den sjunker nog ner en bra bit där. larvfötter kanske löser problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107176
Månskensbonden123 skrev:glömde skriva förra gången att ravinen är ungefär 23 meter från botten till toppen.
.


Traktorvinsch och lunningspulka (slipper köra fast) om det är så kort. Är ni 2 så går det ju dessutom väldigt mycket enklare. Körde med pulka förra vintern och våren, en väldig skillnad mot utan. Har en i glasfiber.

Om du nu inte ska ta en fyrhjuling med band förstås :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).