Traktorn i skogen

Belarus T42

117 inlägg 47922 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#103656 Jo, nu har jag fått ordning å reda på elen.

Köpte du lastarn? Såg att de ändrat annonsen till säljes utan lastare.

Funderar nästan på om man skulle köpa traktorn för reservdelar, men jag har inte bestämt mig än.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#103927 Fungerar all el? Grattis! Jag har inte orkat med blinkers, spolare och tuta än.
Idag har jag stubbearbetat. Det känns rätt bra att orken på 2H-växeln är tillräcklig, trots att väderstakultivatorn är så tung att framvagnen nästan lättar, trots framvikter. Mossjorden var inte torr fast det varit torrväder hela älgjaktspremiärveckan. Har beställt dikning med en liten bandgrävare som jag tror inte ska sjunka.
Jag har samma tankar som du Mr_Smurf att köpa T42:an. Tänkte en stoppa i VW-turbodiesel som sitter i en VW jag ämnar skrota nu.
Har mejlat men han orkar inte svara.
Det är ju ändå rätt långt iväg för mej. Köp loss grejorna om du kan få tag på´n.
Senast redigerad av 4WD sön 17 okt 2010, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#103933 Man kan nästan aldrig maila traktorhandlare, dom måste man ringa.
Även om dom har en mailadress så läser dom den aldrig.

Spolarn funkar inte för det var bortkopplad och hela spolarmekanismen är borta. Men i övrigt funkar det.
Fick byta ut själva tutan för den var trasig, men jag hade en tuta på hyllan som passade fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#103957 Nja. Vättermaskin i Jkpg och alla som är anslutna till axima svarar iaf, med det handlar väl om olika konkurrenssituation?
http://www.vattermaskin.se/ Alla artikelnummer och detaljer är ju säkrare och bekvämare att mejla.
Spolarn är väl inte så viktig men TUTAN är en vital del. :-)

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#106382 Nu har jag plöjt med en annan grannes 3-skäriga kverneland. Lätt att ställa in och kanonresultat. Branta uppförsbackar segar T42:an sig upp för med framhjulen högt upp i luften, vilken kraft!!!
Hoppas på att få tag på en fyrskärig delburen som sagt. Ringde på T42:an vi diskuterat... Den var borta.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#106868 Bytt motor- och hydraulolja samt fyllt på olja i insprutningspumpen. Känns tryggt.
Tvättat och rostskyddsbehandlat plogen.
Ingen som har en 4-skärig Överumsplog till överkomligt pris i Småland?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

BelarusT42  
#141583 Hej,

Jag lånar den här gamla tråden.

Jag har precis köpt en Belarus T42, jag undrar vad ni har för värme i hytten?

/Claes

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#141585 Jag har en bensinvärmare från en gammal bil monterad istället för gasolvärmaren som sitter original.
Funderar på att hitta en dieselvärmare istället så jag slipper dubbla tankar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#141636 Jag har två elektriska kupévärmare som inte räckt till de senaste vintrarna.
Funderar också på dieselvärmare.

Användarvisningsbild

Re: Belarus T42

HogbergetsVilma  
#767431 Har fått tag på en Belarus T42 som jag tänkte ha i skogen. Har ägnat de senaste dagarna att gå igenom traktorn, läst instruktionsbok osv. Men vissa saker har jag inte lyckats lista ut. Någon här som har någon aning?

1: En spak vid hydraulpumpen (?) Men någon form av rysk text. Sitter på vänster sida framför motorn.

2. En liten spak på ventilpaketet bak på traktorn, sitter på vänster sida. Hittar inga märkningar.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#767442 Den vid hydraulpumpen används för att koppla till och från drivningen till hydraulpumpen.

Den bak på ventilpaketet kommer jag inte ihåg på rak arm vad den var bra för..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Belarus T42

bjornsjodin82  
#782055 Hej. Har köpt en Belarus t42. Tyvärr är fyrhjuldriften fram trasig. Vanlig fel? Har inte börjat riva den än. Någon som vet vart man köper reservdelar? Har hittat en estländsk sida men där verkar det bara finnas till t40. Men jag har sett att vissa säger att t40ah har samma reservdelar i mångt o mkt? Stämmer det. ? Finns det ingen svensk sida som säljer delar. Hittar bara Olsson. Har en till fråga..spaken till vänster är väll för hög och låg och back? Är låg i om man för den framåt lr bakåt? Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#782059 T42 är exportversionen av t40ah och T42 är typ en blandning av t40ah och den efterföljande ЛТЗ-55. Väldigt många delar är samma som till t40ah men till exempel bromsarna är samma som ЛТЗ-55.

Lipetsk traktorfabrik gick i konkurs 2009.

https://www.pmkaubamaja.ee har en hel del reservdelar, tidigare kunde man även beställa en hel del från Ukraina men där är det rörigt just nu.

Spaken har hög längst bak, mitten vänder växellådan och längst fram är låg.

Fyrhjulsdriften hoppar i först när det slirar den är inte alltid på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Amatörhuggare 62  
#782064 noli.se

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

grålle-68  
#782065 Kolla på eBay köpt till min 820 från Estland med bra erfarenhet även Belarus och 🇺🇦 före kriget

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).