Små skogsmaskiner och övriga maskiner

RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

31 inlägg 20784 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

dexter  
#106710 med tanke på att gremo besten blev mer eller mindre en flopp. :???:

Edit 2015-09-03 (Admin): Ändrade ämnet på startinlägget då det var lite kryptiskt.
Tråden handlar om konceptet RCM Harveri, en radiostyrd gallringsskördare utan hytt.
Den verkar med åren fått nya ägare och verkar nu tillverkas av Rakkatec och kallas numer Rakka 3000.

Nya länkar då de gamla var döda:

http://rakkatec.fi/ (endast Finska)

http://rakkatec.fi/wp-content/uploads/2 ... _rakka.pdf (Engelsk PDF)



   TS
Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

Torparn79  
#106714 dom visade den på Råsbodagen i vintras men tyvärr så körde dom inte när jag var förbi..
som med alla andra "specialkoncept" så kostar det mer än det smakar..

men på något vis gillar jag konceptet trots allt, skulle vara väldigt intressant att få en ekonomisk uppföljning på vad gallring med den kostar..

Avatar Fallback

Re: en ny maskin

dexter  
#106716 den va inte dyr i diesel kostnad heller, frågan är bara om den kan slå i sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

stegmaster  
#106783 En video av den.


Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

Torparn79  
#106791 så här är tillvägagångssättet tänkt med den:


Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

Mäki  
#106795 Den maskinen är ju för fan livsfarlig.
Jag sitter bakom skottsäkra rutor i skördaren med en hytt som klarar av stora stammar om dom faller mot den.
Det är 70m säkerhetszon runt en skördare.
Här går en "idiot" runt ett skarpladdat vapen och leker rysk rullett jag undrar vad arbetsskyddsmyndigheterna säger?

Avatar Fallback

Re: en ny maskin

dexter  
#106799 visst är ena delen av konceptet lite smått galet men andra delen är ganska smart :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

masterchief  
#106802 Sedan faller konceptet anser jag på väderberoende...
En hytt skyddar skonar kroppen mot diverse nedkblötnnig med följande nedkylning med vad det innebär med ledpåverkan etc...

Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

stegmaster  
#106806 Skulle ochså villa se den gubben som orkar springa efter den där i -25¤ och 70cm snö hela dagen ,veckan och året rundt.
Dessutan ser jag inte va som er nytt med just denna? minns jag såg en prototyp for ungefär 5-10 år sen, och den såg likadan ut. :surp:

Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

finskpinne  
#106830 Det är väl inget nytt med den egentligen... Den här entreprenören som kör i videon är ju inne på sin andra maskin redan, han har ju kört med RCM i 9 år...

Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

finskpinne  
#106831 Är väl inget dåligt koncept egentligen, han producerar ju ändå 30-50 m3 per dag... Och det är ju enkelt att öka avståndet mellan vägarna, 40 - 60 meter. Med andra ord så är det ju skogsägarnas drömmaskin. Det som jag tror att denna maskin kommer att falla på är ju ganska tydligt, bekvämligheten och säkerheten.

Avatar Fallback

Re: en ny maskin

8wdHypro500  
#106843 Det er bra att det finns maskiner for alle, vi er vel ikke likt skapt :wink: . Jeg kan ikke tenke meg å sitte inne i en trang hytte som skakar og rister alle veier, har valgt skogsarbeide for kjenne vær og vind på kroppen, det finns ikke dårlige vær, bare dårlig klær 8) Når det gjelder sikkerhets-sone er vel noe av videoene litt dårlig eksempel, den er vel bra lat, den som stiller seg rakt fram for sagkjede eller fallretningen på treet. :roll:
Med dagsprestasjoner som nevnt her behøver han nok heller ikke kjøre så hardt gjennom vinteren. Om man ikke har investert i en maskinhytte til minst en halv million, har man råd til å være hjemme å bære ved til brasan de kaldeste vinterdagene :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106850
Mäki skrev:Den maskinen är ju för fan livsfarlig.
Jag sitter bakom skottsäkra rutor i skördaren med en hytt som klarar av stora stammar om dom faller mot den.
Det är 70m säkerhetszon runt en skördare.
Här går en "idiot" runt ett skarpladdat vapen och leker rysk rullett jag undrar vad arbetsskyddsmyndigheterna säger?


Förstår inte riktigt varför den är livsfarlig??

Om man står i en vinkel som gör att man INTE träffas av ett eventuellt kedjeskott så är det väl ingen fara eller?
Visst kan man få ett träd i huvudet men 70m (som du menar är ett bra säkerhetsavstånd) långa stammar tar man väl inte i en första gallring? :mrgreen:
Står man rätt placerad så måste man ju kunna minska säkerhetsavståndet? När jag manuellfäller så står jag ju 2-3m ifrån när trädet går. Eller är det så dålig precision när ni fäller med maskin :surp: ?

Har själv jobbat i verksamhet där man går med laddade vapen hela dagarna (o tom. sover med dem under kudden) o på de vapnen är det flera km säkerhetsavstånd om man står framför den farliga änden. Står man rätt så är det inget säkerhetsavstånd alls :grin:


Den stora frågan för en sådan maskins överlevnad är i mina ögon priset! För mig vore den helt klart ett alternativ till en stegmatare eller traktorprocessor men då får den ju då inte kosta mycket mer än en sådan!

Cheers V

Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

finskpinne  
#106851 Jag tror åtminstone att den som köper en sån här maskin har arbete så mycket han vill och orkar. Skogsägarna gillar ju åtminstone denna maskin, den kan ju köra över marker med dålig bärighet och ta med sig virket till stadig mark och på det viset nästan helt eliminera markskadorna. Den väger ju bara 4,5 ton så det borde ju inte synas så mycket spår efter den. Detta gör ju att du inte är helt beroende av att marken är frysen vid avverkningstillfället, vilket i sin tur betyder att maskinen kan vara igång nästan hela tiden på året när det är bar mark vilket en vanlig skördare inte kan. Då kan den ju istället stå när det är som kallast och som mest snö. Det är ju inte så skonsamt mot vanliga skördare när det är minus 25-30 heller.

Sedan är ju bränsleförbrukningen ganska låg (tillverkaren uppger den till 4-5l/h), vilket också har en stor betydelse. Sedan kan man ju ifrågasätta säkerheten med denna maskin, men det kan man ju nog också med manuell huggning som inte heller har varit så skonsam mot människoliv genom tiderna. Allt är relativt...

Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106852
finskpinne skrev: Allt är relativt...


Förutom när man diskuterar med en kvinna, då är det definitivt ! :mrgreen:

V

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).