ons 18 jan 2006, 01:22#1034
Hej, kul att du svarade!!
Hade väl tänkt mig någon maskin från tidigt 70-tal då jag bara ska använda den i min egen skog(som inte är mer än 30ha) men tycker att det är roligt med maskiner, trots att man egentligen klarar sig med traktorn. Det blir även billigast med en äldre och så behöver jag inte super komfort, klarar mig med den gamla hytten, dom bytte väl -73 eller så. Rulldrift är även det jag vill ha eftersom det blir mycket landsväg.
Kanske är lite olika ang haverierna, en granne här med ford 5000 har svurit och renoverat den många gånger under kort tid, men det finns såklart "måndagsex" av allt.
Har lite fler frågor då du verkar ha bra erfarenhet av blondinen.
Hur fungerar rulldriften i skogen, slirar rullarna mycket eller kan man få sådant tryck på dom att det driver riktigt(tänker då främst om man har bra lass).
Är maskinen smidig av sig att köra, spårningen kanske inte är den bästa men "känns" den som en mindre maskin än den är?
Växellådan är vad jag förstått 6 växlad med fram/back, är det då som på typ äldre hymas traktorgrävare att man kan växla fram/back under drift och måste stå stilla under växling bland dom 6 växlarna?
Dvs det är ingen powershift som tex 868:an har.
Är den "seg" av sig, jag menar om du ska köra iväg drar den iväg bra eller ligger man och gasar fast det tar evigheter innan den kommer iväg?
Många äldre maskiner med converter har tendensen att bli sådana.
Håller vagnen bra, mot sprickor och sådant, eller är det vissa ställen som är lite kritiska?
Är det någon stor skillnad kvalitets mässigt mellan dom tidiga och 80-tals blondinerna? Dom senare har ju A62 bakaxeln men annars är det väl i stort sätt lika maskiner,eller?
Hoppas att dessa frågor inte ställer till för stort jobb
MVH Ferguson