Uppvärmning

Fylla flis i förrådet med höfläkt?

6 inlägg 6640 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fylla flis i förrådet med höfläkt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106403 Har en vild tanke....

Har ganska skaplig höjd i det flisförråd som byggs nu (höjden begränsas av den byggnad som byggs till) men taket är ju spetsigt som brukligt är.

Det går ju att fylla 2,5-3m högt med skopa men då blir det ju ett utrymme på kanske 1,5 m höjd som man borde kunna fylla för att få längre tid mellan påfyllningarna (1,5m höjd ger mig 24 kubik extra).

Den vilda tanken bygger på att jag fyller förrådet så mycket jag kan med skopan och sedan bygger en plyfa tratt till min gamla höfläkt för att däri tippa flisen med skopan o blåsa upp flisen den sista biten på höjden!

Tror ni att det kan funka eller kommer det att stocka sig direkt? Hålet på höfläkten är ju kanske max 30-40cm.
Tänker mig att man kan tippa lite i taget med skopan för att förhindra stockning.

Vad tror ni?? Det skulle ge mig en ökning i förrådet från ca 30 till omkring 50 kubik o brinna många veckor till.....

V



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fylla flis i förrådet med höfläkt?

Torparn79  
#106407 det kan vara risk för att det stockar sig iom att det blir rätt bra skjuts på flisen när den blåser in..
vet inte hur flis beter sig men hackad halm kan ju packa sig nå förbannat när man blåser in den..

men däremot så borde väl en höelevator funka (typ en gammal Sparman), då får du ju bara självfall..

Avatar Fallback

Re: Fylla flis i förrådet med höfläkt?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106415 Om jag för står dig rätt så är din höfläkt, vad vi kallar hökanon som går att ha till en höfördelare.
Men en gammal modell av höfläkt har inte alls samma flås som en hökanon.
Dessa fungerar med ejektorverkan, har en öppning ovanifrån på ca, 130 x 130 cm.
Rördiameter på 60 cm.
Brukar inte kosta något alls.
Används knappast längre.
En gammaldags fungerar absolut, det finns en lucka under inloppet som stänger automatiskt om undertrycket blir för stort, på det viset blåser den sig alltid ren i inloppet.
Och öppnar igen automatiskt när stoppen har blåst i väg.
När luckan slår igen så blir det en sådan smäll, att det definitivt inte hänger sig ovanför.

Och du gav mig en bra ide´att ha användning för min.

Användarvisningsbild

Re: Fylla flis i förrådet med höfläkt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106427
Famag skrev:Om jag för står dig rätt så är din höfläkt, vad vi kallar hökanon som går att ha till en höfördelare.
Men en gammal modell av höfläkt har inte alls samma flås som en hökanon.
Dessa fungerar med ejektorverkan, har en öppning ovanifrån på ca, 130 x 130 cm.
Rördiameter på 60 cm.
Brukar inte kosta något alls.
Används knappast längre.
En gammaldags fungerar absolut, det finns en lucka under inloppet som stänger automatiskt om undertrycket blir för stort, på det viset blåser den sig alltid ren i inloppet.
Och öppnar igen automatiskt när stoppen har blåst i väg.
När luckan slår igen så blir det en sådan smäll, att det definitivt inte hänger sig ovanför.

Och du gav mig en bra ide´att ha användning för min.


Hmm. Tyvärr så är min kanon av den gamla sorten!

Hökanon.jpg


Den ser ut som ovan ungefär (bild stulen på blocket)!
Tror du att detta blir sämre för användandet??

Har ju massor med rör så man skulle ju kunna göra en schysst installation.

Är det kört för min gamla kanon?

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Fylla flis i förrådet med höfläkt?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106441 Det där är den nya varianten.
Den kommer att fungera den med.
Räcker med att tippa på golvet framför öppningen och skyffla in mot hålet.
Brukar vara sådant drag i dom där så man fick hålla i högaffeln för att den inte skulle dras med in i fläkten.
Men den packar som bara den.
Ska det torkas i den bingen så blir det högre luftmotstånd, än vad tabellerna visar.

Avatar Fallback

Re: Fylla flis i förrådet med höfläkt?

flisshejk  
#106651 Det går alldeles utmärkt att använda höfläkten till att blåsa in flis, när jag eldade med flis använde jag en sådan, jag hade en ca 2,5 meters kedje elevator som jag satte mot insuget och på den tippade jag direkt från fliskärran, jag öppnade bakbalken lite mer än när man sprider grus och det funkade bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar