Skogsnyheter

Dyrare diesel efter årsskiftet

7 inlägg 4244 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dyrare diesel efter årsskiftet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106578 Jahapp! Nu är tydligen visan om dieselskattehöjningar efter årsskiftet. LRF rasar http://www.skogsaktuellt.se/?p=36241&pt=108&m=1422
Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dyrare diesel efter årsskiftet

Elias  
#106591 Var det inte de borgerliga som lovade till detta valet att de inte skulle höja bensin/dieselskatten? Här står de tju både om att sänka avdragen men även att höja skatten?.

Avatar Fallback

Re: Dyrare diesel efter årsskiftet

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106607 När oljan blir för dyr så får man tillverka egen talldiesel.

”Miljöteknikbolaget Reac Fuel i Lund utvecklar teknik för att tillverka flytande bränsle av biomassa.
- Det unika med vår metod är att processen går relativt snabbt samtidigt som den är mer energieffektiv och betydligt billigare än konkurrenternas. Vårt biobränsle ska kosta som fossila bränslen om ett par år, säger vd Anders Carlius.
Därmed kan exempelvis en bonde ha en anläggning för att förvandla spillprodukter som halm till bränsle. Tekniken kan även använda hampa och restprodukter från skogen som råmaterial. ”
http://www.reacfuel.com/index.html

Avatar Fallback

Re: Dyrare diesel efter årsskiftet

putte f  
#106609 Det blir nog till att ta upp det som naturaförmån, och så läggs det på lite extra skatt för att staten inte skall förlora sina innkomster!? :x :x

Avatar Fallback

Re: Dyrare diesel efter årsskiftet

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106610
putte f skrev:Det blir nog till att ta upp det som naturaförmån, och så läggs det på lite extra skatt för att staten inte skall förlora sina innkomster!? :x :x


Du menar att Talldiesel tillverkning på gården är en mardröm för skattmasen?

Avatar Fallback

Re: Dyrare diesel efter årsskiftet

putte f  
#106611 Ja, det låter alltid bra att man skall dra ner på fosila bränslen osv. men så fort som det kommer ett alternativ så är staten där och vill ha sin del av kakan. Om det är en mardröm tror jag nog inte, men nog skulle de skystera skatten alltid!

Användarvisningsbild

Re: Dyrare diesel efter årsskiftet

Elias  
#106613 Problemet med talldiesel och liknande är att hitills har de kommit fram till att den processen förbrukar mer energi än vad den frigör och därför är det inte bra. >Tex som etanol är bara försvarbart om den görs från sockerrör UTAN att man skövlar regnskogen för att få odlingsmark. Därför företag som SEKAB som min kära kommun satsade massa pengar i inte blev någon hit.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).