Vedmaskiner, flishuggar

Praktisk vedproduktion?

107 inlägg 66363 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106324
Eric H skrev:
towes skrev:Kanske en galen ide från en som ej prövat, men varför inte jobba i "nedförsbacke"? Utnyttja ev höjdskillnad.
Kap högt, bana ner till klyv och vadhelst du vill ta veden till tork i därunder...?


Har funderat på något åt det hållet. Finns det någon som provat? Misstänker att det kan vara svårt att få ett bra flyt.

Tottes bord är ju kanon. Frågan är om man inte skulle kunna ställa det intill med ett "stockbord" i samma höjd, där man lastat av vedlasset. Sedan är det ju bara att dra/rulla fram veden till kapningen. Men sen då? Kan man förenkla förflyttningen från bordet. Det är ju klart bättre att flytta ved manuellt i sidled, än att låta den ramla ned på marken och sedan lyft upp den igen.

Min tanke är att man ska kunna jobba ensam, då behöver man ju lite buffert mellan momenten.


Förstår inte riktigt behovet av nedförsbacke eller stockbord?

Trådskaparen har ju en griplastare o då är det väl smidigare att lasta med den?
Kika på min film så ser du hur jag flyttar veden! Den lyfts bara 1 gång och det är i säcken! Att putta den på bordet kräver ingen kraft.

Vill man optimera mera så kan man ju använda en transportör för att få bort det enda lyftet något jag avstått ifrån då det blir mindre i säckarna om man stjälper i veden (vi lavar den i säcken)!

Problemet med mitt vedupplägg är att hinna med. Det krävs några man om det ska gå riktigt fort. Det ska ju både lastas, kapas, klyvas och lavas samt flyttas undan o sätta dit ny säck för varje omgång!
Har för mig att vi körde en säck var 20 minut.

Cheers V

Trejon
Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106329 Har kikat på din film. Vill bara i all välmening varna för att en kör klyven och en person plockar i klyven!
En god vän till oss, hon har bara nio fingrar kvar efter en vedklyvsresa :sad:

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106332
Röjkvist skrev:Har kikat på din film. Vill bara i all välmening varna för att en kör klyven och en person plockar i klyven!
En god vän till oss, hon har bara nio fingrar kvar efter en vedklyvsresa :sad:



Ja vad ska man säga ? :oops:

Vi var alla överens om att SAMMA person skulle lägga dit ved OCH köra klyven för att behålla alla fingrar!
Men efter 70-80kubik så spårade det ur.......
Otroligt att man tappar respekten för något så farligt bara för att man hållt på i timmar..........

Finns inga ursäkter. Bättring lovas!!

V
Ps. Håll med om att det är ett schysst upplägg? Stulet från Totte och uppskalat till lite större produktion ds.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

alias  
#106394
Vesslan skrev:
alias skrev:
towes skrev:Sorry, glömde länken...


Fy faan för att tvingas fila en så lång sågkedja efter en ordentlig stensågning (jag ryser vid bara tanken).

MVH
Alias



Eller så får du bli kompis med mig eller Stegmaster innan du börjar med sådana kedjor!
Vi har varsin slipmaskin (automatiska) :P :P

V


Bra, då skickar jag kedjorna med posten, s.k. kedjebrev :lol:

Sorry, gick inte att låta bli.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106401 [/quote]

Bra, då skickar jag kedjorna med posten, s.k. kedjebrev :lol:

Sorry, gick inte att låta bli.

MVH
Alias[/quote]

=)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =))

V

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Eric H  
#106597 Vesslan, går det jobba ensam med din "maskin", utan att byta plats ofta. Jag får intrycket att man behöver vara några stycken, för att det inte ska klumpa ihop sig någonstans.
Jag vill kunna jobba vid en arbetsstation åtminstone någon timme i taget, och då behöver man ju mellanlagringsplats. Kanske räcker det med ett större bord.

Hur tätt sitter tvärreglarna i sågbordet? Kan inte korta bitar (35-40cm) ramla ner mellan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Henrik Petersen  
#106604 Hej!

Jag tror inte på att du kommer kunna jobba någon timme vid varje plats. Det kommer defenitivt att klumpa ihop sig, du får vare beredd att få byta plats rätt ofta eller helt enkelt skaffe en liten vedmaskin med transportör.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#106621 Kan bara berätta hur jag jobbar. Mitt avläggsbord är rätt smalt, ca 60 cm, så jag brukar kunna kapa fyra till fem stockar. Då är det fullt på bordet och dom sist kapade ligger kvar på sågbänken. Det blir alltså inte särskilt lång tid vid kapningen, 10 - 15 minuter, sen tar det ju en bra stund att klyva det, halvtimme till timme. Nu tar min klyvning rätt mycket tid eftersom jag klyver spis- och kaminved, det är alltså mycket omklyvning när det är grovt.

Jag tycker bara det är en fördel att kunna växla jobb rätt ofta, rent ergonomiskt sett.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106623
Eric H skrev:Vesslan, går det jobba ensam med din "maskin", utan att byta plats ofta. Jag får intrycket att man behöver vara några stycken, för att det inte ska klumpa ihop sig någonstans.
Jag vill kunna jobba vid en arbetsstation åtminstone någon timme i taget, och då behöver man ju mellanlagringsplats. Kanske räcker det med ett större bord.

Hur tätt sitter tvärreglarna i sågbordet? Kan inte korta bitar (35-40cm) ramla ner mellan?


Visst går det att jobba ensam! Min maskin är över 6m lång och då ryms det massor på bordet när jag har kapat upp!
Är jag själv så kapar jag upp så att det är fullt på bordet o börjar sen klyva!
Kapningen går ganska snabbt medans klyvningen är lite drygare (särskillt om det är grova bitar som ska klyvas flera gånger).

Mellanlagringen är ju själva bordet!!

Kommer inte ihåg exakt hur nära tvärreglarna sitter. Det är inget problem utan snarare så att mellanrummen mellan dem kommer rätt!

Jag kör ju nästan enbart 50cm ved o avstånden är anpassade därefter. Idag har jag nånstans vid 7-10cm som mellanrum!
Detta måste såklart vara mindre om man hanterar kortare o klenare ved men för 1/2 m ved så är det kanon!
Dock så måste bordet vara ruggigt stabilt då det väger riktigt mycket om man som jag lagrar kubbar från 3-4 rejäla stockar i 5m längd på bordet (i väntan på klyvning)!

Har du fler frågor så fråga på bara
Fråga även Totte då patentet är hans :grin:

V

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110714
Vesslan skrev:
Eric H skrev:
towes skrev:Kanske en galen ide från en som ej prövat, men varför inte jobba i "nedförsbacke"? Utnyttja ev höjdskillnad.
Kap högt, bana ner till klyv och vadhelst du vill ta veden till tork i därunder...?


Har funderat på något åt det hållet. Finns det någon som provat? Misstänker att det kan vara svårt att få ett bra flyt.

Tottes bord är ju kanon. Frågan är om man inte skulle kunna ställa det intill med ett "stockbord" i samma höjd, där man lastat av vedlasset. Sedan är det ju bara att dra/rulla fram veden till kapningen. Men sen då? Kan man förenkla förflyttningen från bordet. Det är ju klart bättre att flytta ved manuellt i sidled, än att låta den ramla ned på marken och sedan lyft upp den igen.

Min tanke är att man ska kunna jobba ensam, då behöver man ju lite buffert mellan momenten.


Förstår inte riktigt behovet av nedförsbacke eller stockbord?

Trådskaparen har ju en griplastare o då är det väl smidigare att lasta med den?
Kika på min film så ser du hur jag flyttar veden! Den lyfts bara 1 gång och det är i säcken! Att putta den på bordet kräver ingen kraft.

Vill man optimera mera så kan man ju använda en transportör för att få bort det enda lyftet något jag avstått ifrån då det blir mindre i säckarna om man stjälper i veden (vi lavar den i säcken)!

Problemet med mitt vedupplägg är att hinna med. Det krävs några man om det ska gå riktigt fort. Det ska ju både lastas, kapas, klyvas och lavas samt flyttas undan o sätta dit ny säck för varje omgång!
Har för mig att vi körde en säck var 20 minut.

Cheers V



Fördelen med stockbord är ju att man ska slippa dra igång traktorn och lägga på långveden med den, hade varit bra att kunna lägga upp 1 helt lass och sen låta traktorn stå.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

AKKAMAAN  
#110941
towes skrev:Kanske en galen ide från en som ej prövat, men varför inte jobba i "nedförsbacke"? Utnyttja ev höjdskillnad.
Kap högt, bana ner till klyv och vadhelst du vill ta veden till tork i därunder...?

Absolut ingen galen ide!! Utnyttja "naturen"...

Vad som är viktigt med vedproduktion, är att tänka "logistik"....
Det är inte alla gånger det är möjligt att utnyttja marklutning till sin fördel....
Lite överdrivet kanske, men vedproduktion handlar till 99% om hur veden transporteras, 1% är kap och klyv...

Om veden kapas och klyvs RÅ och skall torkas/lagras, så bör man kapa klyva så nära platsen för torkning/lagring som möjligt, och då menar jag, att nära är ett fåtal meter som mest (kastavstånd). Det innebär ofta att kap/klyv utrustning måste flyttas med jämna mellanrum. Alternativet är ett 4-8m transportband, som enkelt kan omdirigeras. Om man måste ta till skottkärra eller släpvagn för att effektivt flytta veden, då har man missat målet tycker jag. Jag kan tänka mig nån form av palletering av veden om frontlastare är tillgänglig, men palletering kräver nån form av bindning av traven, nätsäck troligen det bästa alternativet.

Om veden kapas och klyvs torkad, fördig att brännas, (vilket oftast handlar omavkap och bakar från sågverket etc), skulle jag helst producera veden nära min vedeldningspanna, men det är ju oftast inte möjligt heller. Palletering, igen ett alternativ.

Så om jag skulle elda med ved, mitt dröm scenario är att ha en varmvatten culvert, från mitt pann-hus in till bostaden. Detta för att "slippa ha vedstöket inpå husknuten". Sedan skulle jag se till att ha min ved produktion på baksidan av pann-huset. En karftigt byggd tillfartsväg, som tillåter en fullstor timmerbil, med eller utan släp, beroende på storleken av mitt årsbehov/vedproduktion. Mitt pann-hus, skall inne rymma panna samt ett 3-4 månaders lager av torkad/halvtorkad ved. Detta "inomhus" lager skall vara väl ventilerat och uppvärmt, för att tillåta slutlig torkning av veden.

Anslutet till pann-huset skall vara ett ventilerat skärmtak/carport, stort nog att torka/lagra 1-3 årsbehov av ved. En "rutchkana" för veden, in till pannhusets lagringsplats, skulle inte sitta fel heller. Skärmtaket skall vara tillräckligt högt för att tillåta en jbr frontlastare att komma in.

Arbetsplatsen för upparbetningen av ved skall vara belägen strax utanför skärmtaket, helst under en förlängning av skärmtaket, så att produktion kan pågå under regniga dagar också.

Avlastningsytan från lastbilen på samma sätt strax utanför platsen för upparbetning.


Mitt logistiska mål är att inte flytta veden onödigt långt eller onödigt mycket eller ofta. Jag kan tänka mig att, med min ovanstående modell, veden inte flyttas mer än TOTALT 20m från där lastbilen lastat av till luckan på pannan.

Ved processor skulle vara fint men ej nödvändigt, motorsåg och klyvyxa funkar också, men skulle tro det blev en cirkelsåg och en sån här klyv....ingen hydraulik här inte...LOL

Transport "cykel" i delmoment från stocktrave (ca 4.5 stock längd) till pannlucka:

*stock till kapbänk, 5m
*matning på kapbänk, 5m
*lyfta till klyv, 1m
*kasta till tork/lager, 3m
*trava i tork/lager, 1m
*kasta in i pannhus, 3m
*trava i pannhus, 1m
*kasta i pannan, 2m

Summa 20m

Det här är som sagt mitt ideala sätt att se på det hela. Jag är helt säker på att det finns massor av andra lösningar som är bättre. Skulle vara intressant att höra hur era delmoment i vedtransport-cykeln ser ut!!

Här är min nuvarande ved klyv!!

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111028 du är otroligt snabb med yxan i videon, men hur länge orkar du hålla på i den takten?

jag har mitt torklager 25m från pannan ca, vägen dit är dock via en säck i lastaren på min gamla traktor, och lyfts oftast 4ggr i fall man räknar , i skogen, upp på vedmaskinen, i säcken och ur säcken. Ibland även in i mitt andra vedlager, beroende på år.

Dvs huvudlagret tar 2års förbrukningar av ved, och de lilla tar ungefär ett, dvs tot 3 års förbrukning när lagerna är fulla..

För att fylla lagret har jag hittills använt en 5m transportör, nästa år blir de 2, för smidigheten i den nya japan har inbyggd. :)

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#111037 Allmänt sett tycker jag att AKKAMAANs åsikter här är mycket bra. En grundläggande idé i all verksamhet, om det skall bli effektivt och arbetsbesparande, är att aldrig flytta något åt fel håll och att aldrig lyfta något två gånger om det kan undvikas.

Jag har den nackdelen att jag på grund av hur det ser ut på gården och hur mina vedbodar ligger till så måste jag använda vagn eller kärra för att få in veden sista biten, men annars lägger jag upp det så att man alltid flyttar mot den plats dit det skall.

Ytterligare en god princip är arbetsväxling. Att stå timme efter timme vid klyven är mördande för kroppen och blir mördande tråkigt. Bättre då att kapa en stund, klyva en stund och stapla/köra in. Av den anledningen tycker jag inte heller att det är något problem att jag måste "vagna" in veden, det blir ett välkommet avbrott efter ett tags klyvning.

Hela min vedhantering är numera baserad på att skona min dåliga rygg. Ett bra tips till alla som inte har dålig rygg, agera som om ni hade det, då har ni en chans att slippa det också.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

AKKAMAAN  
#111057 Tack Totte
totte skrev:aldrig flytta något åt fel håll och att aldrig lyfta något två gånger om det kan undvikas.
:wink:
Låter som om du kört skotare.....det här är något jag alltid försökt lära mina elever på skogsbruksutbildningen



Ytterligare en god princip är arbetsväxling

Mycket viktigt, samt att du inte har tråkigt när du jobbar.

....till alla som inte har dålig rygg, agera som om ni hade det, då har ni en chans att slippa det också.

skall lägga detta i min "Favorite Quotes"-mapp...

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

AKKAMAAN  
#111059
kisaved skrev:du är otroligt snabb med yxan i videon, men hur länge orkar du hålla på i den takten?

Typ 3min och 50 sec...hahahahah
Allvarligt talat, så gör jag 3ggr så lång tid med min Fiskars än jag gjorde med min gamla 4kg släggyxa, och vanliga skogsyxor göre sig inte besvär på min "vedbacke"...det är klart att det krävs lite arbetsväxling inblandat för att kunna klara av att jobba så en längre tid, vanligen jabbar jag med klyvning max nån halv timme till timme per dag, tills jag har klyvit mina kubiker....jag är en stark förespråkare av "låt jämnen dra".....en halv kubik om dagen i 30 dagar = 15 kubik....

:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).