Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 91725 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#105014
Rolfo skrev:Stegmaster, Siden jeg så mye kroket bjørk her, burde jeg ha valgt 1000-23 istedet for 2000-25, og ikke minst fordi jeg valgte så lett basmaskin. Har nå sett at det finnes en Kesla 23G. Vet du noe om denne i forhold til Naarva 1000-23?

Er 99,99% sikker på at disse er samme aggregat bare forkskjellige farger. :???:
Om du skal ha det på graveren, så tror jeg heller jeg ville hatt en fastmontert klipp, synes dette går raskere og virker som det trenger lettere inn i tette bestander og busker.
Noe liknende denne i videoen. Denne skal kunne ta opp til 20cm träd. Blir nok både billigere og lettere.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v13ILjzGC6Q[/youtube]

Eller som denne på en litt større maskin. Er jo bra og slippe rotator også, blir ju nesten som skuffe, bare og sette aggregatet mot bakken når en behøver og løfte maskinen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2Tmjhz4WMsY[/youtube]

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#105097 Ja, på graveren kan man nok ha vanlig sm feste uten rotator. Ulempen vil nok være de gangene det passer best å ta treet fra siden ;)

Skal tenke på det.. Fordelen med klipp på graveren vil være at man om vinteren ikke trenger måke rundt stammen, klippen skulle man kunne trykke rett ned.. Tenker også å ha en vinsjtraktor til å samle trær og dra fram til skogsveien hvor jeg kan hente med vognen. Dette er tanker jeg har gjort de siste ukene.. Kan nok ombestemme meg enda. Det hele ligger ett år fram i tid. Har så mye skog som går tapt, og vil gjerne gjøre noe med det. Studerte lenge på disse småmaskinene, men har inntil videre slått det fra meg. Takk for gode råd, du følger godt med på det som skjer :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#105260 Kom over denne videoen som vel viser at halvbelter funker bra i mye snø. :grin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cbFPuqyuHMg&feature=grec_index[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#105266 Fantastisk. De gamle løsningene var nok ikke så dumme.. jeg er spm sagt bare ute etter en vinsj traktor, dedikert for formålet. Jeg har mye bratt terreng opp mot fjellet. Tror du en moderne 4WD (Valtra f.ex) ville gå like bra i slik djup snø?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

rex  
#105319 vanskeligg og sammenligne dem,men en halvbelter er veldig rå og ta seg frem i terrenget.har ikke kjørt belte traktor kun sett. tror du kjøre fortere i løs snø med belter kontra 4w!!!!!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#105551
rex skrev:vanskeligg og sammenligne dem,men en halvbelter er veldig rå og ta seg frem i terrenget.har ikke kjørt belte traktor kun sett. tror du kjøre fortere i løs snø med belter kontra 4w!!!!!!!!!!!!!!!


Du har sikkert rett, men nå får man vel lettere tak i 4 WD med kjettinger. Jeg tenker på en vinsjmaskin til vinterbruk.
Ingen hast ennå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#105582 Kanskje det er denne rammestyrte traktoren du skulle hatt Rolfo. :wink:
Er produsert i slovakia tror jag, ihvertfall en av øststatene.
Eller blir den for lik Kinestraktoren du allrede har???
Selges av kompakttraktor.no i Bergen. kr 110000,- ++
Bild

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#105654
stegmaster skrev:Kanskje det er denne rammestyrte traktoren du skulle hatt Rolfo. :wink:
Er produsert i slovakia tror jag, ihvertfall en av øststatene.
Eller blir den for lik Kinestraktoren du allrede har???
Selges av kompakttraktor.no i Bergen. kr 110000,- ++
Bild


Ja, den var jo artig :) Er hjulene for små i vinterskogen? Hydraulikk kapasitet? Har den i minne. Men kanskje er tradisjonell 4wd best, også hva du får for pengene.

Det neste er frågan om tradisjonell vinsj, eller noe mer.. har du sett grapple løsningen til http://www.maxwald.at
?

Gå inn på sortiment og velg kombi..

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#105714 Jeg er litt fasinert av denne kompaktmaskinen AGT, midjestyrt. Hjulene er små, men kan ikke være større ser det ut til. Den lages i Slovenia, ser ut til å være en kopi av Goldoni. Noen som vet mer?. Leveres med skogsutrustning og vinsj, akkurat det jeg var ute etter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#105753
Rolfo skrev:Jeg er litt fasinert av denne kompaktmaskinen AGT, midjestyrt. Hjulene er små, men kan ikke være større ser det ut til. Den lages i Slovenia, ser ut til å være en kopi av Goldoni. Noen som vet mer?. Leveres med skogsutrustning og vinsj, akkurat det jeg var ute etter

Har pdf, filer med brochyre med mer info og priser på agt traktoren, som jeg kan sende deg som PM, hvis du er interssert???
Om jeg husker rett, så kan du faktisk ha opptil 4t vinsj på den.
Jo jeg har også sett på en sånn klo/vinsj som du refererte til fra maxwald, men du skal ha en voksen traktor for og slepe på den der. Tror selv valmet`n hadde blitt lett i fronten med den bak. :wink:
Fåvang maskin solgte en liknende type ifjor(bare klo/rotator ikke vinsj) på denne tiden, men den var veldig dyr synes jeg, tror det var kr 27000,-+mva (lik denne bare ikke dette merket.http://www.binderberger.com/cms15/index ... 53&lang=de)

Ellers har vel fransgård en liknende løsning bare med fast grip.
Tenkte på denne( den selges ihvertfall i Norge)
Bild

(Denne koster ca kr 30000,-+mva)

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#106535 Noen har spurt om hvordan jeg gjør med ventilblokket på skogsvognen. Jeg har ikke skogshytte dessverre, men sitter bakover overskrevs på setet ;)

Bild


På traktoren har jeg nå snøfresen, så jeg får ikke vist dette i riktig situasjon, da får jeg forklare. Jeg henger opp ventilblokken på triangelet (A-frame) med ventilhendlene mot førerhuset. Jeg heve senke trianglet og også skyve fram og tilbake med det hydrauliske toppstaget.

Bild


Jeg kan i tillegg forskyve hele stasen mot meg da det glider på firkantrøret og nå ganske bra til

Bild


Det var mørkt, men håper dere forstår sammenhengen

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#106544
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Jeg er litt fasinert av denne kompaktmaskinen AGT, midjestyrt. Hjulene er små, men kan ikke være større ser det ut til. Den lages i Slovenia, ser ut til å være en kopi av Goldoni. Noen som vet mer?. Leveres med skogsutrustning og vinsj, akkurat det jeg var ute etter

Har pdf, filer med brochyre med mer info og priser på agt traktoren, som jeg kan sende deg som PM, hvis du er interssert???
Om jeg husker rett, så kan du faktisk ha opptil 4t vinsj på den.
Jo jeg har også sett på en sånn klo/vinsj som du refererte til fra maxwald, men du skal ha en voksen traktor for og slepe på den der. Tror selv valmet`n hadde blitt lett i fronten med den bak. :wink:
Fåvang maskin solgte en liknende type ifjor(bare klo/rotator ikke vinsj) på denne tiden, men den var veldig dyr synes jeg, tror det var kr 27000,-+mva (lik denne bare ikke dette merket.http://www.binderberger.com/cms15/index ... 53&lang=de)

Ellers har vel fransgård en liknende løsning bare med fast grip.
Tenkte på denne( den selges ihvertfall i Norge)
Bild


Hei, denne Fransgårdsaken var fin. Tror du kompakttraktoren greier den?
(Denne koster ca kr 30000,-+mva)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#127110 Benyttet meg av kampanjetilbudet på Valtra A72. Tok skogshytte som ikke er så vanlig i Norge, knappekløtsj, to doble extra hydrauluttak og noe småtterier i tillegg..

Bild

Bild

Bild

Bild


Har flyttet over Ålø 920 fra gammeltraktoren, det gikk fint med moderate modifikasjoner. Ser bra ut så langt :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#127111 Trevligt med lite uppdateringar från långt i nord i broderlandet! Ser ut som ni har blivit av med mesta snön, ungefär som det är här av bilderna att döma. En glad påsk hoppas jag att ni har däroppe!

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#127137
totte skrev:Trevligt med lite uppdateringar från långt i nord i broderlandet! Ser ut som ni har blivit av med mesta snön, ungefär som det är här av bilderna att döma. En glad påsk hoppas jag att ni har däroppe!


Javisst, sen påske og lite snø. Og våren kom for fullt nå, det var like bra. :)

Blir det nån Skognolia dette år, og nårtid? Tenkte å ta meg en tur kanskje..

Rolfo

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).