Vedmaskiner, flishuggar

Vedtillverkning på entreprinad!

26 inlägg 17765 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedtillverkning på entreprinad!

skogsmannen  
#106181 Hej!
Jag har blivigt tillfrågad av bekanta o märker att jag skulle kunna ha en marknad att
åka runt o hjälpa folk med ved.
Det är dom som inte vill o även dom där tiden inte räker till för veden.
Jag har tänkt att haft det till kompliment till mitt jord o skogsbruk att åka runt
och hjälpa folk med veden på vårkanten.
Tänkte dibuter min tid per timme för traktor vedmaskin o mig.

Nu kommer jag till frågan som ni kanske kan hjälpa mig med!
Vad ska jag ha för vedmaskin/vedprocessor?????

Jag vill ha en effektiv maskin som är snabb o gör ett bra jobb med
tanke på att jag ska åka runt med traktorn.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

Robertberg  
#106240 Hur har du tänkt tidsmässigt? Vårarna brukar ju vara ganska så stressigt med allt vårbruk.
Fast det finns ju lite tid innan och efter..
Det beror ju såklart även på vad man har för areal och produktion :)

Se inte detta som kritik, bara frågvishet.

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

mashun02  
#106258 Funderar själv i samma bana, har beställt nya pilkemaster för att enkelt kunna transportera den till kunder. Hoppas kunna hyra ut maskinen på helger och mig och maskin på veckor. När jag inte hyr ut ska jag klyva själv för försäljning.

Nu ska ja identifiera marknad och efter årsskiftet kör jag

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

skogsmannen  
#106264 Jag har ca30st tackor o 14ha åker o beten så det är inte så faligt mycket, fast under lamningen kan det
ju va fullt upp.
Men tänkte om jag kunde varva det med endel vedproditon för att få lite inkomster.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106288 jag har försökt, med en del kunder tidigare, men har lagt ner det... För det första, Hur tar man betalt? för att det ska funka för båda parter? ska jag, om jag har en traktor å driver vedmaskinen med den när jag kapar veden, ta 500- för traktorn å 2-300 för vedmaskinen i timmen?...
Kubikpris? nja... Hittills har veden hos kunden ALDRIG legat bra till så det bara är att mata på, så mer än halva tiden går till att släpa virke...
Sen... ska man ha en bänk för virket (man blir ganska slut av att lyfta stockar från marken en hel dag) då måste man ha en kran med sej...


Nja... Själv skiter ja i att "hjälpa" andra med veden... bättre är att ha ett ställe som står iordning med bänkar osv, åsså säljer man till kunden ist...

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

mashun02  
#106289 Att hjälpa med ved är rut-tjänst. Om du tar ut 500 per timme betalar de 250 per timme

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

skogsmannen  
#106292 Ja det är nog svårt o få det att fungera praktiskt så.
Men har en bekant som åkte runt o med traktor o en bilke, han stog bara o kolla på så fick dom mata på o lägga upp stockarna själva.
Fast en sån tar ju bara 22cm.

Har tänkt o göra ordning en plats hemma där jag har bord o lyfter upp stockar på bordet med skotaren o kör genom maskin sen en 1m3 säck eller traktor vagn.
Har en edsbyhygg som jag gör flis o värmer upp 450m2 med den tar upp till ca20cm dom över det kunde man köra genom vedmaskinen.
Tänkte även ta reda på massan än o bara leverera den, bättre o köra den genom vedmaskin än att leverera till massaindustrin.

En hakki pilke kanske vore nåt åt mig????

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

Bengt olsson  
#107009 Köp en tajfun.Då får du en maskin som funkar,plus att det är lite kräm i den,jag lovar att du inte blir besviken.

Användarvisningsbild

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107011 entreprenad har jag hör om.. kanske kan va nåt.

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107028
mashun02 skrev:Att hjälpa med ved är rut-tjänst. Om du tar ut 500 per timme betalar de 250 per timme


Ja... Men om ja inte har fel så får du inte använda Egna grejjer då eller nått har ja för mej, å det är väl bara arbetskostnaden på dej själv du får dela precis som det är med rot avdraget, dvsa 300 på dej själv kanske å resterande 200 för maskinen ska betalas utan att delas... Typ... Nån kanske vet mer

Användarvisningsbild

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

Torparn79  
#107033
nutte skrev:
mashun02 skrev:Att hjälpa med ved är rut-tjänst. Om du tar ut 500 per timme betalar de 250 per timme


Ja... Men om ja inte har fel så får du inte använda Egna grejjer då eller nått har ja för mej, å det är väl bara arbetskostnaden på dej själv du får dela precis som det är med rot avdraget, dvsa 300 på dej själv kanske å resterande 200 för maskinen ska betalas utan att delas... Typ... Nån kanske vet mer

nu är jag ute på grumligt vatten, men om kunden hyr maskinen av dig, sen hyr han in dig som chaufför på maskinen så borde man ju kunna maximera avdraget..
arbetskostnaden bör inte överstiga 500:-/timme inkl. moms, gör den det så börjar skattmasen rota i papprena..

Användarvisningsbild

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

Vedia.se  
#107041 Har kollat med skatteverket och hjälp med vedtjänster ingår inte i RUT, konstigt nog..
däremot får man elda åt kunden, det kan man få RUT för...

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

Tall  
#107046 Bättre att sälja ved direkt till kund lev och klart.Palax ks 35 är fina grejor att jobba med.

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107052
Tall skrev:Bättre att sälja ved direkt till kund lev och klart.Palax ks 35 är fina grejor att jobba med.

ja håller med;) dessutom blir inte prisskillnaden så enormt stor som vissa tror....

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning på entreprinad!

skogsmannen  
#107057 Jag tror det är svårt att ta ut en vettig tim-pris för traktor,vedmaskin o gubbe.
Det blir nog 500kr i timmen o då tror många att det blir dyrt.
Men ett kubik pris på 100kr/kubiken så tycker dom det låter billigare.....

Men läpligast är ju som sakt att leverera färdig ved till kund så klart.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).