Öppna kategorin

Gps till manuellgubbarna!

21 inlägg 8452 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gps till manuellgubbarna!

ollonet  
#105916 Jag skall skaffa en gps till gubbarna. Den måste kunna hantera Ortofotona som vi har i maskinerna. Vitsen är att då kan det markeras grejer på kartan som sen hamnar i maskinerna. Är det nån som jobbar så idag?
Öppen för förslag.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

masterchief  
#105917 Sveaskog kör med Garmin GPS.
Har funderat på att testa Astron jag har för att se om det fungerar.
Har starka funderingar på att investera i ett par handenheter annars då det är ett väldigt bra hjälpmedel.

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

ollonet  
#105921 Det är väl så att på sikt kommer den tjänsten ändå att vara önskvärd från entreprenören.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

masterchief  
#105938 Om inte annat så förenklar det planeringsarbetet något enormt 8)
Sparar nog mycket tid som annars går åt att reka i en förstagallring samt att man inte riskerar att gå bort sig i ett 40ha stort skifte :lol:

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

ollonet  
#105946 det är det som är meningen,+ att man kanske kan få in diken och annat som inte finns i kartlagren.
Får dock inte vara krångliga grejer då hamnar den nog under en sten :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106219 Problemet är väl att de vanliga handhållna GPS-mottagarna från Garmin och Magellan inte hanterar satellitbilder i rasterformat. Med en ruggad PDA med Ozie Explorer CE eller en DGPS så kan detta lösas elegant.

Visserligen finns det något program som konverterar rasterbilder till Garmin-format, men då blir det seeeeegt värre.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106230 har kollat lite på detta för planering o uppföljning..

Enklast vore att fixa en ruggad fältPC med WinXP som kan köra PSTYR, samma software som vi navigerar med i maskinen. Då e det bara att köra i samma filer som vi lägger in i skördarn, å det går ju även att editera & exportera..

dock inte helt gratis inte.. mindre enheter som Astro, PocketPc HPipaq går ju säkert oxo, men då måste traktfiler konverteras etc. å så gör det ju inget att ha en större(ca 10") skärm heller.

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

ollonet  
#106253 Vafan blev det teknikmagasinet nu eller :lol: Fattar inget......... På puckosvenska blir det alltså............ :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

masterchief  
#106287 Jag har lite diskussioner med Sveaskog angående hand GPS.
De kör med Garmin.
P-styr verkar fungera i dem, det som är lite osäkert är om det går att få till direktöverföring till skördardatorn.
Men det är under utredning.

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

ollonet  
#106294 Jag kör ju Maxigis tror jag det heter.En ruggad grunka är väsentligt dyrare,å andra sidan kan man ha den till mycket.
P-styr är sveas egna va? Har sett det kartmaterialet, står i en klass för sig.
Vi saknar en hel del i våra lager t.e.x kolbottnar. Finns ju en och annan.
Häpp nu skall här köras snö :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

masterchief  
#106351 Jo P-styr är Sveas egna.
Fungerar bra tycker jag.
Sedan har man gröna kartan under om man skulle vilja få en annan vy.

Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106402
kalhygge skrev:har kollat lite på detta för planering o uppföljning..

Enklast vore att fixa en ruggad fältPC med WinXP som kan köra PSTYR, samma software som vi navigerar med i maskinen. Då e det bara att köra i samma filer som vi lägger in i skördarn, å det går ju även att editera & exportera..

dock inte helt gratis inte.. mindre enheter som Astro, PocketPc HPipaq går ju säkert oxo, men då måste traktfiler konverteras etc. å så gör det ju inget att ha en större(ca 10") skärm heller.


Används en ruggad fält-PC, så vill jag bestämt hävda att krok eller dylikt blir nödvändig. Se också upp med den angivna batteritiden på grunkorna. De tenderar nämligen att vara glädjesiffror. Kolla också att skärmen verkligen är läslig ute i terrängen. En del Tablet PC är nämligen inte särskilt läsbara ute i fält.

Slutligen så är Tablet PC alltför klumpig för den motormanuella arbetaren. Däremot funkar den bättre för planering, uppföljning, skogsbruksplaner m.m.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106428 har garmin oregon 450, ligger bra prismässigt och det går att lägga in ortofoton med diverse lager som skyddszoner och dylikt.... fungerar mycket väl, dock är batteritiden ingen höjdare... vet inte hur bra den fungerar i kyla heller...

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

ollonet  
#107463 hur är mobilemapper då. Skaplig i pris iaf. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107470 Magellan Mobile Mapper borde ju kunna hantera flygfoton och dylikt. GPS-noggrannheten impar väl inte, men priset är ju där efter. Notera att Mobile Mapper inte hanterar Magellans Topo+-kartor.

Vilken mjukvara ska ni köra Mobile Mapper på? Solen?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).