mån 27 sep 2010, 00:25#102003
keja01 skrev:Enligt grannen som har kört skotare yrkesmässigt tidigare har han använt sig av principen att man får köra med kedjor utan piggar på asfalt. Kedjor med piggar kunde accepteras vintertid på små asfalt-vägar (eller oljegrus är det oftast egentligen). På grusväg alltid tillåtet med piggkedjor. Aldrig metall-boggie-band på asfalt.
Blir vel inte precis samma sak med en "nuffe" på ca 2t mot en skotare på ca15t?
Själv kjör jag traktor med kedjor (med piggar), på offentlige (asfalt) väger så mycket jag önskar, och ofrar inte vägbanen en enda tanke, utan mitt bekymmer beror på hur mycket jag slitar på kedjorna.
Even dom som snöröjar med traktor för komunen kjör med kedjor (inte lettkedjor) hela vinteren på bara asfaltväger.
Har en gammal Deutz 4005(liknande uvskogs "nuffe") som står med kedjor på hela året. Denna kjörde jag med i somras på asfaltväger(för at sjösetta en båt), utan noget bekymmer.
Men det er ju inte något jag skulle rekommandera och göra om man inte måste, då det sliter mycket på kedjorna.
Betaler inn vägskatt på en rad olika fordon som jag knappt använder, så något måste man ju igjen för dom pengerna, som blandt annat å kjöra med kedjor på asfalt om man måsta det.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc