Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165325 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101962 Blev en fråga till.

Var (hur?) sätter man an domkraften för att lyfta upp bakaxeln, om man vill ta av hjulen? Använder du pelardomkraft?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

keja01  
#101986 Enligt grannen som har kört skotare yrkesmässigt tidigare har han använt sig av principen att man får köra med kedjor utan piggar på asfalt. Kedjor med piggar kunde accepteras vintertid på små asfalt-vägar (eller oljegrus är det oftast egentligen). På grusväg alltid tillåtet med piggkedjor. Aldrig metall-boggie-band på asfalt.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

stegmaster  
#102003
keja01 skrev:Enligt grannen som har kört skotare yrkesmässigt tidigare har han använt sig av principen att man får köra med kedjor utan piggar på asfalt. Kedjor med piggar kunde accepteras vintertid på små asfalt-vägar (eller oljegrus är det oftast egentligen). På grusväg alltid tillåtet med piggkedjor. Aldrig metall-boggie-band på asfalt.

Blir vel inte precis samma sak med en "nuffe" på ca 2t mot en skotare på ca15t?
Själv kjör jag traktor med kedjor (med piggar), på offentlige (asfalt) väger så mycket jag önskar, och ofrar inte vägbanen en enda tanke, utan mitt bekymmer beror på hur mycket jag slitar på kedjorna.
Even dom som snöröjar med traktor för komunen kjör med kedjor (inte lettkedjor) hela vinteren på bara asfaltväger.
Har en gammal Deutz 4005(liknande uvskogs "nuffe") som står med kedjor på hela året. Denna kjörde jag med i somras på asfaltväger(för at sjösetta en båt), utan noget bekymmer.
Men det er ju inte något jag skulle rekommandera och göra om man inte måste, då det sliter mycket på kedjorna.
Betaler inn vägskatt på en rad olika fordon som jag knappt använder, så något måste man ju igjen för dom pengerna, som blandt annat å kjöra med kedjor på asfalt om man måsta det. 8)

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Bengt.Svensson  
#102017
Uvskogen skrev:Blev en fråga till.

Var (hur?) sätter man an domkraften för att lyfta upp bakaxeln, om man vill ta av hjulen? Använder du pelardomkraft?


Använd två domkrafter om du ska ta bort båda bakhjulen. Eftersom framaxeln sitter fäst i enbart en punkt så ramlar traktorn ner om du bara lyfter i en punkt.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102018
Bengt.Svensson skrev:
Uvskogen skrev:Blev en fråga till.

Var (hur?) sätter man an domkraften för att lyfta upp bakaxeln, om man vill ta av hjulen? Använder du pelardomkraft?


Använd två domkrafter om du ska ta bort båda bakhjulen. Eftersom framaxeln sitter fäst i enbart en punkt så ramlar traktorn ner om du bara lyfter i en punkt.


Tack för det! hade ju kunnat bli lite pinsamt :wink: Men var sätter du an domkraften, bara rakt på bakaxeln på lämpligt ställe?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Bengt.Svensson  
#102019
Uvskogen skrev:
Bengt.Svensson skrev:
Uvskogen skrev:Blev en fråga till.

Var (hur?) sätter man an domkraften för att lyfta upp bakaxeln, om man vill ta av hjulen? Använder du pelardomkraft?


Använd två domkrafter om du ska ta bort båda bakhjulen. Eftersom framaxeln sitter fäst i enbart en punkt så ramlar traktorn ner om du bara lyfter i en punkt.


Tack för det! hade ju kunnat bli lite pinsamt :wink: Men var sätter du an domkraften, bara rakt på bakaxeln på lämpligt ställe?



Pinsamt är inga problem, värre med golv och fötter som kan vara ivägen. :smile:

Jag brukar lyfta i "trumpeterna", ungefär mitt mellan draget och hjulet.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

keja01  
#102028 Om bakhjulet ska tas bort på en traktor behöver man även lägga dit något stadigt stöd under strax innanför hjulet. Kraftiga block i trä eller cement har jag använt. Det har hänt olyckor nämligen då domkrafter vält.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Pidden  
#102096
Uvskogen skrev:1) Får man köra med kedjor på asfaltsväg nu?
2) Bör man ta av kedjorna om det är ett alternativ, under barmarkstid?
3) Är det svårt att få på kedjor själv?
4) Växlar man med bibehållen gas (har handgas)?
5) Hur bör man ha frontskopan när man kör - så man ser framåt eller finns det nåt idealläge?



1) - Man bör ju undvika det, Kedjorna river fortfarande bra i asfalten.
2) - När det är barmark så kan man plocka av kedjorna om traktorn inte ska rulla i skogen :)
3) - Nej då, lägg ut dom på plan mark och fäst en länk eller ett rep i ena änden och kör på dom :)
4) - Vet ej :???:
5) - Vet inte om det finns nåt idealläge men ungefär i höjd med motorhuven vet jag att folk brukar ha den :). Sen finns det folk som kör med den hissad så högt som det bara går. Så det är nog lite hugget som stucket :)

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105313 Är inte fullärd än :wink: Här kommer en till fråga.

Hur tar jag loss vinschen bak utan att förstöra något? Den sitter i trepunktslyften (ser det ut som) och drivs med en axel från kraftuttaget. Förstår inte riktigt hur jag ska börja och i vilka steg man ska ta det.

Kan man sänka ner hela vinschen till backen utan att axeln skadas på nåt vis? Den ser väldigt tung ut så att lyfta av den manuellt är nog inget val. Fast hur gör man då med draget?

Som sagt, hur gör man? Lägger med några bilder på hur det ser ut.
katt traktor med mera 036.JPG
katt traktor med mera 035.JPG
katt traktor med mera 019.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

valtra a 72  
#105317 Ta loss jordbruksdraget eller vik det på sidan så att du kan sänka ned lyftarmarna, lägg en lastpall eller liknande under innan du sänker ned , sedan kan du börja skruva loss winschen, men se till så att säkra den så den ej tippar(ser tung ut). Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105322
valtra a 72 skrev:Ta loss jordbruksdraget eller vik det på sidan så att du kan sänka ned lyftarmarna, lägg en lastpall eller liknande under innan du sänker ned , sedan kan du börja skruva loss winschen, men se till så att säkra den så den ej tippar(ser tung ut). Lycka till.


OK! (Följer axeln från kraftuttaget med av sig självt nedåt i lederna, ingen risk att den bryts på nåt sätt alltså?))

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#105346 Förutsatt att du inte har någon konstig modell av kraftöverföringsaxel så kan lederna stillaståendes vinklas 90 grader, när axeln roterar bryter det i lederna och då går den sönder om man lyfter/sänker för mycket.

Din axels leder ser ut att likna denna http://www.abc-annons.se/foto/1034911152.jpg, då är det lugnt!

Det är ju inte mormors porslinsservis som du handskas med, så grejerna tål ju lite stryk :)

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106095 Ska ta ner vinschen i helgen om vädret tillåter (har inte fått till garage än..). Ska få dit kuldraget så jag kan ta atv-kranvagnen efter traktorn.

Men nu till nästa fråga. Träffade en kompis med dieselbil i helgen. Blev och prata dieselmotorer :smile: och då kom det där med glödtändning upp. Kommer ihåg det från min barndom när Far min skulle starta Mercedesdieseln. Det lilla fönstret som det skulle glöda i. Kompisen har flera Land Rovers av olika årsmodell, någon ganska ny. Även där är det en lampa som ska slockna före start. Min traktor är från sent 60-tal, men inte finns det nån lampa eller nåt sånt i den. I instruktionsboken står det bara att "vrid om nyckeln och släpp när motorn startar".
Behövs inte "glödtändning" på en traktor diesel?
(Den startar mycket riktigt nästan direkt efter att jag vridit om, fast inte när det vart kallt, då dog batteriet först).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106117 Det behövs, sitter glödstift på alla(nästan) traktorer. Har också stött på Nuffield utan glödspiral men framför allt har jag stött på traktor med spiral men som inte fungerat. Vid kallt väder måste man använda motorvärmare istället. Parkerar man traktorn i skogen över natten kan det bli jobbigt att få igång den igen utan glödspiral.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106131 Om det är en direktinsprutad diesel behöver man inte glödga, däremot finns oftast en kallstart knapp på dieselpumpen som skall tryckas in före start ( handgas på ca halv gas). Undantag är tex BM-Volvo400 som har ett värmeelement som värmer diesel. Dessa är oftast lättstartade och startar oftas direkt.
Sen finns det typ förkammar dieslar som skall glödgas en stund före start, har fått för mig att dessa är lite mer svårstartade och drar lite mer diesel.
:|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).