Arbetskläder för skogen

Varma vinterhandskar?

73 inlägg 46297 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

swe#kipp  
#106066 Bra tänkt av mig att inte skriva dit det ,,,,
välj förhandsgranska och där finns det en knapp som "url" på tryck på den klistra in länken i emellan [url]klistra in här[url] borde gå att bara skriva göra dom där två sakerna själv direkt här utan att gå in i förhandsgranska.

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Nonkan  
#106088 Tänkte mer hur du fick fram infon på Ejendals sida, men jag kom på det sen :)

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

swe#kipp  
#106113 Ahhh sorry :=)
Bra att det löste sig !!!

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

haggloader  
#106118 Hestra har en serie som heter hestrajob och där finns det kanske handskar som passar:
http://www.hestrajob.se/www/live/default.aspx?TreeID=4

De kanske är lite dyra, men jag tycker Fermium Czone funkar jättebra vår och höst.

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

asseasse  
#106142 Hur pass hållbar är Fermium Czone och liknande handskar. Kan det jämföras med skinn? De kostar väl drygt 350 spänn? Man vill ju inte att de ska gå sönder alltför snabbt.

/a.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

haggloader  
#106193 Jag tycker att mina handskar har hållit bra, men däremot använder jag inte dessa i direkt skogsarbete.

Annars har hestra en annan handske för skogsarbete, Czone Pro finger och den bör väl hålla...

a. vet du om hestra-handskarna går att köpa via nätet?

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106213 Jag tror hårt på lager på lagerprincipen även för arbetshandskar. När innerhandsken blir blöt av t.ex. handsvett, läggs den på tork och ersätts med en torr innerhandske. Tjockleken på innerhandsken får anpassas efter temperatur och arbetsuppgifter.

Vid arbete i kyla, glöm inte att hålla handleden varm. Är handleden kall och oskyddad mot kyla, hjälper inga handskar i världen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

asseasse  
#106252 Jag såg bara hestra-handskarna på tillverkarens hemsida men det finns säkert någon nät-åf någonstans. När man ska dra ihop ved och kasta undan ris tror jag dock att ett kraftigt nötskinn eller nitrilgummi är det enda som håller i längden.

Jag tycker lager-på lager tekniken verkar vara bästa alternativet för mig - om jag inte får tag på björnhandsken i nötskinn med akrylfoder, vilken jag sett i deras produktkatalog.

Nackdelen med innerhandske är att det blir en sak till att plocka av sig / hålla reda på varje gång man behöver ha fram fingrarna.

Jag har inte heller varit så noga med att skydda handlederna. Mest för bekvämligheten att ta av och på handskarna - det går ju snabbare med en handske utan mudd. Så även det ska jag prova för att se om jag fryser mindre.

Tack för tipsen!

/andreas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

haggloader  
#106256 andreas:

Var såg du priset på hestra-handsken?

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

asseasse  
#106273 Såg inget pris :-) Gissade bara fritt ur minnet - har sett dem någon gång på en lokal verktygsaffär. Jag minns att priset var avskräckande så jag antar att det var kring 300.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Fröjerum Forest  
#106367 Jag använder dessa tycker de funkar bra! Köper dom på proffsgarderoben.se

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106391
asseasse skrev:
Nackdelen med innerhandske är att det blir en sak till att plocka av sig / hålla reda på varje gång man behöver ha fram fingrarna.

/andreas.


Jag har faktiskt tagit efter hur vi gjorde med barna, jag har innerhandskarna fastsatta med en snodd runt handleden, så de får bara hänga när jag tar av dem. :oops: Fördelen är att de slipper bli blöta.

Fast smartast hade kanske varit att fästa dem i jackan?

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Prowler  
#109170 Vilka tål egentligen väta bäst? Är less på att bli blöt relativt snabbt när man hanterar stockar som är lite snöiga..

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109234
Prowler skrev:Vilka tål egentligen väta bäst? Är less på att bli blöt relativt snabbt när man hanterar stockar som är lite snöiga..


Guide 312 http://www.guide.eu/se/produkter/rtt_handske.php Dock mycket små i storleken! Annars går ju alla läderhandskar att smörja in med fett, så håller de mycket bättre och blir inte så blöta.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

axwell  
#109246
Niking skrev:Dock mycket små i storleken! Annars går ju alla läderhandskar att smörja in med fett, så håller de mycket bättre och blir inte så blöta.
/Niklas


Något tips på lädersmorning som är bra eller bättre än de traditionella.
Av misstag blev det rapsolja en gång, höll undan vätan riktigt bra men onödigt bra grepp, klistrigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).