Traktorn i skogen

Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

39 inlägg 22929 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Amatörhuggare 62  
#101866
skogsmullenn skrev:Halloj!



Sitter här och det är helt omöjligt för mig att fatta något beslut, någon som kan bidra med idéer eller erfarenhet som kan göra "valet" något lättare? :mrgreen:




Är i behov av att köpa ny utrustning i skogen för det mindre skogsbruket, blir i runda slängar om att köra fram runt 100-200 m3 per år. Plus vedkörning på det, men det blir bara efter bra väg så att säga så där spelar markfrigången mindre roll. Det är just markfrigången som har gjort mig lite skeptisk till att köpa en mf 5435, med skogsdäck så på så ska den få en markfrigång få 37-38 cm, lägst absolut längst bak då vid kopplingsanordningen till vagnen då som jag förstått det? Valtran ska ha en markfrigång på 45 cm vilket är att föredra, men det bränner iväg med 160 tusen till extra för det ekipaget med de offerter jag fått nu (då är det huggarvagnar inräknat i det också, men de är ganska jämförbara), plus att de kommer bära iväg ytterligare en del på valtran så de kommer i runda slängar att landa på 200 tusen för att få den som jag vill ha den. Det är med all utrustning, frontlastare, skogshytt, skogsutrustad, mm.

Körningen kommer att bli lite blandad i skogen, men mestadels så är det att köra på hyggen som är manuellhuggna, så stubbar och sådant går ju att kapa väldigt korta. Klarar man sig då med MF markfrigång, eller kommer man bli tvungen att byta traktor efter ett år för att man först då inser att de inte kommer funka? :?:



HJÄLP!

Ligger sömnlös om nätterna och grubblar om detta! :o :mrgreen:


Valmet N82 och N 92 är väl nästan en A serietraktor hela traktorn. Jag har hört att man ska välja N 101 an.
Den är tydligen byggd på ett annat sätt. En begagnad 6300 a eller en 6250 Valmet är bra skogstraktor.
På dom ligger ju tanken i ramen.
Massey Fergusson är ju lite modernare i växellåda och större pump brukar dom ha.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

stegmaster  
#101883
Amatörhuggare 62 skrev:
Valmet N82 och N 92 är väl nästan en A serietraktor hela traktorn.

Nå, inte hela ,utan halva, ifölge valtra själv. Alt från hytten och fram er från serie A(motor utan common rail), hytten och bakkroppen er från valtra N101---.
Detta förtalte en valtra säljare mig, och dette värkar vara rikitg tycker jag. :???:

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101888
Amatörhuggare 62 skrev:
skogsmullenn skrev:Halloj!



Sitter här och det är helt omöjligt för mig att fatta något beslut, någon som kan bidra med idéer eller erfarenhet som kan göra "valet" något lättare? :mrgreen:




Är i behov av att köpa ny utrustning i skogen för det mindre skogsbruket, blir i runda slängar om att köra fram runt 100-200 m3 per år. Plus vedkörning på det, men det blir bara efter bra väg så att säga så där spelar markfrigången mindre roll. Det är just markfrigången som har gjort mig lite skeptisk till att köpa en mf 5435, med skogsdäck så på så ska den få en markfrigång få 37-38 cm, lägst absolut längst bak då vid kopplingsanordningen till vagnen då som jag förstått det? Valtran ska ha en markfrigång på 45 cm vilket är att föredra, men det bränner iväg med 160 tusen till extra för det ekipaget med de offerter jag fått nu (då är det huggarvagnar inräknat i det också, men de är ganska jämförbara), plus att de kommer bära iväg ytterligare en del på valtran så de kommer i runda slängar att landa på 200 tusen för att få den som jag vill ha den. Det är med all utrustning, frontlastare, skogshytt, skogsutrustad, mm.

Körningen kommer att bli lite blandad i skogen, men mestadels så är det att köra på hyggen som är manuellhuggna, så stubbar och sådant går ju att kapa väldigt korta. Klarar man sig då med MF markfrigång, eller kommer man bli tvungen att byta traktor efter ett år för att man först då inser att de inte kommer funka? :?:



HJÄLP!

Ligger sömnlös om nätterna och grubblar om detta! :o :mrgreen:


Valmet N82 och N 92 är väl nästan en A serietraktor hela traktorn. Jag har hört att man ska välja N 101 an.
Den är tydligen byggd på ett annat sätt. En begagnad 6300 a eller en 6250 Valmet är bra skogstraktor.
På dom ligger ju tanken i ramen.
Massey Fergusson är ju lite modernare i växellåda och större pump brukar dom ha.




En Valtra N82-92 är till 95% en Valtra N101.
Saker som skiljer:
• Samma motor men N101 och större har common rail insprutning.
• N101 lyfter 5800kg, det är extra på N82-92
• 38 tums bakdäck på N101, normalt säljs N82-92 med 34tums däck, har dock sett de som monterat 38tum på en N82-92
• N82-92 är ca 160kg lättare och 3cm kortare, även lite mindre vändradie
• Viss extrautrustning går inte att få på N82-92


Dock är det stor skillnad mellan en N82-92 och A-serien, vikt, transmission, hytt, hydraulik, ljudnivå mm. Visst är A-serien enkel, billig och robust men det är också en väldigt gammal konstruktion.
Även i jämförelse med min gamla Valmet 605 från 1986.
Exempel på saker som är mycket bättre på min 605a:
• Större hytt, lätt att svänga runt stolen och köra kran(skandal att det är svårare att svänga runt stolen även på en Valtra N101)
• Snabbväxel
• Hängande pedaler
• Stor bränsletank
• Högre frigångshöjd

Om jag skulle köpa en ny traktor idag och skulle välja mellan en A75 och en Valmet 605(om den fanns ny) för samma pengar, så skulle jag alla dagar i veckan köpa 605an.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Amatörhuggare 62  
#101894 Hej Zalman

Valmet 605 eller 6o00 serien är bra skogstraktorer. Nya N serien blev sämre, tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

valmet862  
#101918 om du ska ha en ny så satsa då på valtra enklare konstruktion och beprövad teknik som sällan krånglar,ha kört me valtra själv många år utan några större haveri,mf har haft en hel del problem med elen iaf här i finland,antagligen samma problem i sverige. Har en a95 men den skulle jag inte rekomendera för hytten är på tok för liten annars en prima traktor. Men varför inte satsa på en begagnad skotare om du enbart ska ha ekipaget för skogsbruk?

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

valmet862  
#101920
obantteg skrev:
valmet862 skrev:
bordee nog gå att få twintrac till n82 och n92 kolla just på hemsidan,där stod det att twin trac gick att få till alla modeller i n serien även n82 och n92 :P


Länka gärna till var du läser det, när jag kollar ser det ut såhär: :)

http://www.valtra.se/products/tractors/118.asp skrev:Valtra TwinTrac – arbeta i båda riktningarna! (N101-N142)


valtra.jpg


läste det på den finska sidan men kollade upp det igen på utrustningen och där gick det inte att få det :surp: men på ett annat ställe så stode det att man kan få....iaf går det ju att montera själv på vilken traktor som hellst om man är lite händig

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

plutten  
#102078 Köp en begagnad Valtra 6000-serien. Bättre skogstraktor kan du inte få, betydligt rymligare hytt än de nya N-serierna. Tycker att Valtra kunde ha en modell som skulle vara helt skogsanpassad, utan en massa rackerier, som ändå inte blir använda.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102085
plutten skrev:Köp en begagnad Valtra 6000-serien. Bättre skogstraktor kan du inte få, betydligt rymligare hytt än de nya N-serierna. Tycker att Valtra kunde ha en modell som skulle vara helt skogsanpassad, utan en massa rackerier, som ändå inte blir använda.


Valmet 6100 Mezzo motsvarar min Valmet 605.
Båda har en bränslesnål 3 cylindrig motor, men 6100 Mezzo har 3 snabbväxlar och 73L/min hydraulpump.
Priset för en Valmet 6100 Mezzo från 1991 är 118.000kr enligt
http://www.nilehnteknik.se/?page_id=73
Senast redigerad av Zalman mån 27 sep 2010, 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

stegmaster  
#102088 Håller med om at 6000 serien(säkert ochså 605) med sin större hytt enn A serie er en fördel.
Och visst har N82/N92 stor och fin hytt med plant gulv, men att snurra sitsen var löjligt svärt.
Var och testade detta på min kompis nya N82, och man fick göra en rad av justeringer varje gång man skulle snurra, annars tog sitsen i på höger sida.
Så det var inget vidare om man skulle snurra ofta. Dessutan var dieseltanken( av plast) ca 35cm over marken, skulle jag gissa.
Så har man råd, så kjöper man en 6000 serie(eller 05 serie från 505 och uppåt), annars en 65 /100/A serie.
Vad jag sakner lite i min 665 er helt plant gulv, och lite större hytt.
Fördeler med dessa er mycket enkelt innfästning av sentral til griplastare om man har skoghyttutgaven.
Men det värkar tyvärr som valtra ochså er på väg bort från skogen med sina nya modellar, värkar var mer innriktat på lantbrukare.
Så man får holda fast i det "jernet" man redan har. :wink:

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106035 Har haft ett liknande val, var då mellan 5435 & A85. Valde 5435, men ångrar däcksvalet. Se till att få 38 back o 28 fram, så får du upp den till rimlig nivå. Och glöm för allt i världen inte bukplåt!!

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Amatörhuggare 62  
#106153 Helt rätt, för att få upp frigången på traktorn, bör man ha 38 tum bak och 28 tum fram. Är det nån som vet om man kan få det på Valtra N 92. Min Valmet 6300 a har nu gått 9800 timmar, kanontraktor i skogen. Börjar bli dax att kanske se sig om efter en nyare. Jag köpte en Ahmepelare och kapade sönder och svetsade ihop igen. Så man kan svänga runt utan att flytta stolen. Kanske en ide för andra, som inte kommmer runt.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106157 Man kan få 38 tum på en N92. Dock vill Valtra säljarna ogärna sälja dessa däck.

Läs manualen på
http://www.valtra.co.uk/extras/document ... _J-END.pdf
så ser du speed radius index är upp till 800 vilket te.x. är 16.9-38 däck.

Har sett Valtra N92 till salu med ett snäpp större däck med speed radius index upp till 825
te.x. 520/70-38.
http://www.valtra.se/extras/documents/SE_Nch_J-END.pdf

Dock måste man kontrollera så att kedjor inte ställer till problem.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Amatörhuggare 62  
#106160 Mycket intressant läsning i länkarna. Men jag undrar om man kan ha kedjor, det är nog tveksamt.
På Lantmännens visning så var det lagom att ha handen mellan skärm och hjul.
Kanske kan flytta ut hjulen så blir det mer plats.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106249
Amatörhuggare 62 skrev:Mycket intressant läsning i länkarna. Men jag undrar om man kan ha kedjor, det är nog tveksamt.
På Lantmännens visning så var det lagom att ha handen mellan skärm och hjul.
Kanske kan flytta ut hjulen så blir det mer plats.


Skogsversionen av Valtra N92 har andra skärmar, helt i plast, som är oömma i skogen.
https://pictures.valtra.com/kuvat/9381.jpg
Ser ut att vara mycket luft mellan däck och skärm.

VALTRA in forest

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106259
Amatörhuggare 62 skrev:Hej Zalman

Valmet 605 eller 6o00 serien är bra skogstraktorer. Nya N serien blev sämre, tycker jag.


Vad jag har förstått så är A serien en "classic" klass typ... lägre med utrustning osv. N Serien har desto mer teknik i sig och även desto dyrare... Så ska man bara köra i skogen och lite på åkern som inte är spec avancerat så rimmar det bättre med A serien. Dock hade jag ju satsat på en 6000 Serie, bättre comfort, bättre markfrigång och allmänt bättre i skogen i mitt tycke. Dock finns det ju inget som slår dem hederliga valmet 505-805

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).