Traktorn i skogen

Risgrip

3 inlägg 3030 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Risgrip

gilen  
#106031 Hej
Jag har just köpt en risgrip och undrar om det går bra att skota med den också, eller om man måste byta mellan griparna hela tiden. Jag kör mycket blandade sortment och oftast relativt små volymer.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Risgrip

finskpinne  
#106078 Jag har ingen erfarenhet av risgripar mer än vad bekanta har sagt om dom. Vad det gäller risgrip i massaved så händer det nog sig ganska ofta att massabitarna ställer sig på snedden och hamnar mellan klorna. Sedan så är ju inte hållbarheten den samma på en risgrip heller om man lyfter tunga lyft. En bekant som kör mycket blandat massa/energi köpte en Hultdins A-grip och han tyckte den fungerade utmärkt till båda sortimenten. Han kör dock inte så mycket ris utan mera energived och massaved och timmer.

Mer kan jag tyvärr inte säga om risgriparna, du måste väl helt enkelt bara prova dig fram.

Användarvisningsbild

Re: Risgrip

Kse  
#106132 Blir lättare skador på timmret och masan blir lite besvärligare, iaf med "fyrfingrad".
Körde en äldre hultdins trefingrad som funkade bra även till timmer

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).