Arbetskläder för skogen

Varma vinterhandskar?

73 inlägg 46291 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varma vinterhandskar?

asseasse  
#105875 Kan någon tipsa om var man kan få tag på rejäla vinterhandskar som duger ned till minus femton.

Jag har lite svårt för tumhandskar men hittar inte längre fingerhandskar som har varmare foder än thinsulate. Thinsulate duger helt enkelt inte i kallare än minus fem utan det bör vara ett luddigt fårullsliknande foder. Ytan bör vara skinn. De enda jag har hittat de senaste tre åren är Björnkläders, men de har lite för tunnt skinn tycker jag, går lätt sönder.

/andreas.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105955 Dessa använder jag! varma å goa! numer mest dom grå/vita! bägge är vattentäta å fodrade, hade dom härom dan i -4 och fick lov att byta till "sommahandskar"...dom var för varma! tror det är Ejendals som saluför bägge!? :roll: jag köpte mina på Granngården, o bägge är storlek 10, dom orange har art nr: G 6035 och dom grå/vita: 295 Kat 1

Hurvida DU kan had dom i -15 eller inte vet jag ju inte! beror ju på hur "fryssin" om fingrarna du är....och vad du ska jobba med!... jag högg med dom orange i -27 förra vintern utan större problem..... men det är klart..... då har man andra bekymmer att tänka på!!....kinder....fötter mm :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

M_M  
#105956 Jag har de grå/vita och gillar dom skarpt!

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Elias  
#105957 Jag brukar ha lite olika, en fodrat variant av monteringshandske om det inte är så kallt ute. Är det kallare så antingen björnhandsken vilket är en vanlig arbetshandske med skinn i handflatan.

Är det riktigt kallt skulle jag mest troligt använda en gammalvariant av tumhandske helt i skinn med löst inanmäte. Har glömt bort vad märket heter men det är samma modell som min farfar använde.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

swe#kipp  
#105979 Dom grå/vita med ett par muddar hade varit den optimala vinter handsken i skogen för mig :)
Kör med dom nu med men hade gillat mudd för att slippa spån/skräp i dom !!

Nån som vet vart/om man kan vända sig till Ejendals med förslag ?? (långsökt att dom lyssnar men man kan ju fråga)

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105981
swe#kipp skrev:Dom grå/vita med ett par muddar hade varit den optimala vinter handsken i skogen för mig :)
Kör med dom nu med men hade gillat mudd för att slippa spån/skräp i dom !!

Nån som vet vart/om man kan vända sig till Ejendals med förslag ?? (långsökt att dom lyssnar men man kan ju fråga)


hehe jag har ju minst sagt en nära släkting som sitter rätt högt i ejendals.....kan ju föreslå det till henne!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105987 Köpte billiga 38-266, 79,90 på Biltema de klarar säkert inte minus 15 men är sköna hösthanskar.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklad ... shandskar/

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105988 Kör med de oranga Graninge, funkade hela förra vintern för mig. Brukar ha ett par såna där stora tumvantar i nåt syntetmaterial som drar på utanpå på väg till/från (fyrhjuling), raster och så.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

swe#kipp  
#105990 Gör gärna det Huggarn :D
Skulle bli en toppenhandske tror jag !!

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Nonkan  
#105997 Nu har dom gjort om ejendals.com så att den blir snyggare, men nästan omöjlig att länka ifrån.

Iaf, muddvarianten av 295 (blå på bilden ovan) borde vara Tegera nr 297. Finns under produkter på http://www.ejendals.com.

Finns även en Tegera Pro med mudd som vi säljer mycket av, tror det är 9126. Jag upplever att de verkar hålla bättre vid röjning framförallt.

Graninge ägs också av Ejendals, så hanskarna ovan är egentligen ganska lika. Idag finns det sjukt mycket olika handskar, troligtvis för att få ta upp så mycket exponeringsyta i butikerna som möjligt...

För att svara på TS frågeställning skulle jag rekommendera en tunn fingerhandske och sedan en grövre utanpå i en storlek större än vad du normalt använder. Lager på lager funkar alltid. Lite klumpigt blir det, men bättre än vantar.

Är det riktigt smällkallt är kaffe framför brasan att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

swe#kipp  
#106004 http://www.ejendals.se/1198.php#doWCM=getProducts,pageid=1198,itemgroup=,pagingpage=1,qp=297,qf=,submit_freetext_form=S%C3%B6k

test av länk ,,

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

swe#kipp  
#106006 kan nån säga om den funkar :)
Den skall vara till dom blå/grå mudd handskarna !

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Torparn79  
#106018 jodå, den funkar..

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

swe#kipp  
#106019 Tack :)

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Nonkan  
#106061 Hur gjorde du länken?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).