Skördare

Valmet 801 Vart försvann den?

71 inlägg 41395 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

skogsjan695xl  
#95462
D Brown skrev:Hur är arbetsgången, kvistar man nere vid marken och lyfter sedan upp en en grip åt gången på vagnen?

Edit:
Detta såg ju mera elegant ut:


Ja på de första var det så man gjorde, senare kom det svängbart lastutrymme som extrautrustning.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

H-E  
#95525 Och Biocombin då som man också kan se på youtube?

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95561
H-E skrev:Och Biocombin då som man också kan se på youtube?


Hmmm,känner bara till en maskin,vet inte om nån fler gjorts,nåväl entreprenören gick i kk,sen stämde han Komatsu Forest för att maskindokumentationen var bristfällig,bla saknades en ROPS-skylt.
Ärendet har valsat igenom domstolarna här,i första rättegången dömdes Komatsu att betala,men dom överklaga och surprise surprise,dom vann i nästa instans.
Brukar ju va så att dom som har bättre jurister vinner....

Var maskinen är vet jag inte :oops:

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#105617 Bumpar en gamal tråd, hoppas att det är ok.

Idag fick vi hem en välbevarad 801:a till garaget. Om faktan stämmer så har denna varit som någonsorts testmaskin hos Valmet, och har därför enbart gått 3600h. Och jag tror att det är få som har så få timmar i glaset. Tanken är att den ska gå som bioskördare i förstahand.

Men det finns många frågetecken ännu! :D Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av 801:an så skulle jag vara mycket tacksam om ni kunde skriva en rad.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Mäki  
#105628 Jag skall skjuta in med lite annan info om combimaskiner.
Logman har nyligen lanserat en maskin som bygger på samma princip som 801an.
På den går det att ha svängande lastutrymme eller som dom hade på Metko ett Fixteri balpaket.
http://www.logman.fi/pages/pa-svenska/c ... skiner.php

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

ulfgustav  
#105648 Logman verkar på bilden närmast vara en grön kopia av valmet 801

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#105761
ulfgustav skrev:Logman verkar på bilden närmast vara en grön kopia av valmet 801

... och/eller Pinox 828C?

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105878 Det ser t o m ut som det är gamla Pika som nu "återuppstått" hos Logman. Pika fanns väl redan i slutet av 90talet så det är ju inte direkt en nyuppfunnen maskin.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Mäki  
#105881 Pinox,Pika eller Valmet och nu Logman alla vill tydligen försöka på kombin men ingen lyckas ju så varför försöka?
Enligt mig blir det en ineffektiv maskin som dessutom ställer höga grav på bra terräng.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105883 Varför försvann Valmet drivaren?
Enligt skogsforsk så har drivaren ett existensberättigande.
http://www.skogforsk.se/PageFiles/49202 ... 5-2007.pdf

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Mäki  
#105889 I teorin skall dom tydligen va bra i klena slutavverknings bestånd men det är ju sällan man får välja att nu kör jag bara klen skog.
Om man skulle vara en stor entreprenör med flera kedjor skulle man kanske kunna ha en sån maskin som man skulle välja objekt till.
Men det som man idag satsar på från Logman/Fixteri är att köra i energi gallringar för att få lönsamhet.
Det tror jag inte på för när dom två skördare vi har kör för fullt i klen energi skog hinner en skotare med att köra ut eftersom det bara är ett sortiment.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#105900 Som bioskördare gör dom sig bra, men det är få som kan räkna hem en ny maskin på klippvirkesersättningen. :/
För vår del var det mångsidigheten som var avgörande, kompleterar vår 911.4:a bra.

Men jag har fortfarande många frågetecken! Eftersom jag inte har manualer ännu så vet jag inte ens hur man kör lastutrymmet! :D TIPS MOTTAGES MED TACKSAMHET! :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Henningway  
#106582
Zalman skrev:Varför försvann Valmet drivaren?
Enligt skogsforsk så har drivaren ett existensberättigande.
http://www.skogforsk.se/PageFiles/49202 ... 5-2007.pdf


Den försvann helt enkelt därför att ingen (rättare sagt, för få) köpte den. Finns ingen efterfrågan så är det ingen mening att tillverka.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#110335 Bumpar tråden igen eftersom jag läste något intressant:

Threeve skrev:Jag jagar en 801... ;-p

801 an hade gallring agg men var stor som en 890 och ett pris som en 941.. nån va packad, vi gör en jätte maskin som bara tar klent och är dyr och klumpig som fan.. den kan ingen va utan. Med ett 350 och en klipp blir den till en ok slutaverkare/skotare på mindre objekt.


Är det någon som sett en 801:a med 350 på?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Skogshuggarninorr35  
#110336 Fällmyra AB i tegsnäset i Vindelns komun har två stycken med nissula klippaggregat.(tror det är nissula på bägge)
Dom klipper gallringar och röjningar m,m
Dom tror jag är nöjda.
Finns klipp på youtube sök på fällmyra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).