Gallring

Gallra nu?

32 inlägg 14810 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105526 @JF (gick inte att citera en gång till, får vara max 3)

Delar det du skriver. Det jag försökte säga var att har man ingen praktiker som hjälper en igång så går det inte. Men bland dessa finns ju förstås också flera med gedigen teoretisk bakgrund. För mig hade förstås inte 5 år på SLU varit ett alternativ, men jag är glad att andra har lagt den tiden. På så sätt finns det många därute som kunde hjälpa mig igång med att just omsätta den teoretiska grunden i praktiska åtgärder. Jag började själv med att läsa allt som fanns på skogsforsk med flera, men någon riktig ordning blev det inte förrän jag dels fick fatt på detta forum men framför allt kom i kontakt med en mycket bra skogsmästare på Mellanskog. Han har vi flera tillfällen kommit ut och gett mig praktiska råd, både på kort som lång sikt (kostnadsfritt dessuom :smile: ).
Så för mig är det jag skrev sant.
För att slutligen knyta an till trådens ursprungsämne, ja jag ska gallra nu, eller mer exakt på lördag :grin:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105726
Uvskogen skrev:@JF (gick inte att citera en gång till, får vara max 3)

Delar det du skriver. Det jag försökte säga var att har man ingen praktiker som hjälper en igång så går det inte. Men bland dessa finns ju förstås också flera med gedigen teoretisk bakgrund. För mig hade förstås inte 5 år på SLU varit ett alternativ, men jag är glad att andra har lagt den tiden. På så sätt finns det många därute som kunde hjälpa mig igång med att just omsätta den teoretiska grunden i praktiska åtgärder. Jag började själv med att läsa allt som fanns på skogsforsk med flera, men någon riktig ordning blev det inte förrän jag dels fick fatt på detta forum men framför allt kom i kontakt med en mycket bra skogsmästare på Mellanskog. Han har vi flera tillfällen kommit ut och gett mig praktiska råd, både på kort som lång sikt (kostnadsfritt dessuom :smile: ).
Så för mig är det jag skrev sant.
För att slutligen knyta an till trådens ursprungsämne, ja jag ska gallra nu, eller mer exakt på lördag :grin:


Jag har haft turen att kunna gå med svärfar i 10 år innan vi tog över gården. Han arbetar som skogsentreprenör, men har ju även teoretisk kunskap. Där lärde jag mig mycket av det praktiska. Det teoretiska har jag, precis som du, läst in mig på tex på skogforsk, nån bok och så detta eminenta forum. Ju mer teori jag lär mig, desto bättre förstår jag svärfar, och desto mer kan jag lära mig eftersom jag då kan ställa mera frågor. Säkert gäller detsamma för sig i dina diskussioner med skogsmästaren.

Själv ska jag slutföra en röjning i helgen innan det är dags att dra igång årets gallring/vedhuggning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).