Traktorer och processorer

Hjälp mig att koppla hydrauliken!

48 inlägg 42168 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Buggehult  
#105671 Först av allt skall jag väl säga att jag inte kan mycket alls om hydraulik, så om ni inte förstår vad jag menar eller om fler bilder kan hjälpa till så tala bara om det. Jag har en BM 430 och en skogsvagn med hydraulsvängd starkran. Nu när den skall kopplas ihop så känns det som att honkopplingen är mycket djupare än hankopplingen, på verkstan säger dom att det bara finns en sorts koppling men jag kan inte begripa hur den här han- och honkopplingen ska passa ihop... Kan de kopplas och i så fall hur? Skickar med lite bilder som kanske kan hjälpa till... Den sista bilden visar den sortens honkoppling som jag har använt mig av innan.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

valtra a 72  
#105672 De två övre bilderna av honkopplen verkar vara av typen som man vrider in, och passar ej till hankopplingen som verkar likna en temakoppling.Kan du inte sätt dit honkopplingarna som du har på nedersta bilden om dessa är över?

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Buggehult  
#105674 Intressant, det kändes precis som att man skulle vrida in hankopplingen med tanke på hur kulorna satt... hade dock ingen aning om att det fanns sådana hankopplingar... =) Jo, nog skulle jag kunna byta alltid, om jag bara visste hur... är det svårt? Om jag tar av honkopplingarna med tema-koppling, är det något annat stopp bakom/under som hindrar oljan från att komma ut där?? Var tar jag av den befintliga honkopplingen som man vrider in? Det här blev ju luddigt, inte lätt när man inte begriper vad man skriver om... =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

valtra a 72  
#105676 Alternativet är att köpa två nya hankoppel av rätt modell, hör efter på lantmännen de har säkert sådana på hyllan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Buggehult  
#105677 Är det vanligt med sådan vridkoppling idag? Är det dåligt på något sätt eller bara krångligare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Lövnäsen  
#105690 Nej idag är dom där vridkopplingarna i stort sett helt borta.
Dom skulle vara bättre för att dom skruvades i o skulle då gå att koppla även om tryck låg på.

Hade sådana förr på Boxer 350 men det byttes senare bort till vanliga standardkopplingar som din honkoppling.

Jag har för mig att dom där satt standard på Volvo Bm traktorerna när dom var nya, men ej säker.

Jag råder att byta till nya standardkopplingar på traktorn, det är det bästa. Då passar det med alla nya maskiner som kräver hydraulik, skönt att bara kunna koppla ihop o köra.

Det är inga dyra grejor o lätt att byta. Lantmännen har på hyllan. OIE oxå.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

HÅkan N  
#105692
Buggehult skrev:Är det vanligt med sådan vridkoppling idag? Är det dåligt på något sätt eller bara krångligare?


Det är VOLVO-BM kopplingar som kom på 70 talet och det blev inte bra .. Det är vridbara kopplingar..

Byt till vanliga tema , mycket enkelt så är problemet löst...

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105707 De ovanliga med dom var väl att den inte var BSP gänga på dom heller.
Jag hade dessa skruvsnabbkopplingar på min 650 från 79 men den monterades oxå på VolvoBMValmet oxå de första året/åren.
Föresten kan du hälsa verkstaden att de finns mer än en sorts 1/2" kopplingar och alla går inte ihop utan att räkna Volvokopplingen

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Lövnäsen  
#105713 Nej det finns en massa olika typer av kopplingar.

Men jag köper mina på Lantmännen o brukar bara säga att jag ska ha vanliga 1/2 lantbrukskopplingar.
Det är den vanligaste, billigaste bonna-typen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105715 Precis, köp "bonn-koppling" så blir det både bra och, relativt,billigt. Finns hur många adaptrar som helst sen om du råkar köpa nån udda maskin.
Det är i varje fall vad jag lärt mig på min korta traktor-hydraulikresa :smile:

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

foton  
#105734 Det kann vara bra att ha 2 olika modeller om 1 är tryck och 1 är retur då riskerar man inte att koppla fel. För var det enklare då var Tema en särskild sort men nu finns Tema i bägge sorterna ( Tema är ett fabrikat ) När du lossar en nipel riner oljan som befinner sej högre ut.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

stegmaster  
#105754
gnisten83 skrev:De ovanliga med dom var väl att den inte var BSP gänga på dom heller.

Precis så er det(några större fingänger om jag minns rätt), Jag hadde ochså denna typ på en gammal Deutz 4005.
Det gick inte att bare skruva av och byta til "bonnkopling", då det var nogra udda gänger på den där gamla typen, så ta med dig den gamla som du ska byta ut, så du får en övergang så at alt passer ihop med "bonnkoplingen".

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Buggehult  
#109822 Hm, ännu en korkad fråga kan jag tänka att vissa tycker, men vilken del på hydraulkopplingen skall jag mäta för att få storleken på den? =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Nicke Nyfiken  
#109852 Hej

Jag rekomenderar att du skruvar bort alla kopplingarna och tar dem med dig, till din hydraulikfirma så blir det rätt med en gång, dom skall ju ändå bort och så är det lättare att få rätt gänga.

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Buggehult  
#109865 Kopplingar är inköpta så att allting passar, men nu ville jag stilla min nyfikenhet med att själv kunna räkna ut hur stor en koppling är, men vart mäter man?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).