Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga flak till timmerkärra?

69 inlägg 66325 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#61481 Jajust, han vill bli lite framtung. Men du har inte så att du kan flytta fram boggin på vagnen? Då kan man ju kompensera vikten lite också för att få någolunda vettigt kultryck. Mja har för mig att i regel har maskiner med stel bakaxeln draget närmare centrumet på bakhjulena än en med delad bakaxel, detta gör att dom inte blir riktigt lika känsliga också.

För att komma till en helt annan sak, blev lite nyfiken bara, ser att du bor i västra ämtervik, vågar man fråga lite mer exakt? Min mormor bodde där också fram tills för nått år sen då hon "gick vidare" så jag har varit där varje sommar förr om åren. Hon bodde strax före kyrkan om man kom från Sunne-hållet.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

angen9  
#100799 Ett litet bidrag till alla fina och trevliga idéer här på forumet.
Det här flaket byggde jag nu i sommar till vår nya Honda-kärra. Den har använts både till att frakta barn/barnbarn till badet och till att köra hem ved på.
Fördelen är att den är uppbyggd i flera sektioner, som är lätta att ta isär. Man kan göra det ensam utan att behöva använda kran eller vinsch.
Materialet är tryckat virke 28x120 förutom sidolämmarna som är 28x95. Flakets längd är 2,70 m.
Om någon är intresserad av ytterligare info kan jag återkomma.
/Arne
P1020882.JPG
P1030121.JPG
P1030120.JPG
P1030119.JPG
P1030116.JPG
P1030123.JPG

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

totte  
#100804 Smart och snyggt!

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

sussox  
#105635 Har idag snickrat ihop ett redigt flak till kärran min :)

Bilder finns på länken nedan:

http://sorkpappa.se/2010/11/04/ett-flak-blir-till/

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

totte  
#105646 Så du har blivit snickare med nu Johan :shock: Stöddiga grejor, funkar säkert bra, hur många Gb rymmer den?

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

stektlök  
#255678 Tjena på er byggare. Lägger in mitt bidrag i flakdjungeln här. Jag har byggt ett tippbart flak (tippar med hjälp av vinch) och ska även ha en lämm i bak på kärran. Flaket går att lyfta av. Det sitter med 2 bult runt balken i bak samt ett fyrkantig järn in i ramen bakifrån.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

stektlök  
#255680 Som angen9 och sussox med lite modifikation :)
har tänkt attkunna last familj, saker man behöver ha på utflykt, skoghuggarprylar, jaktgrejer, skjutna älgar mm

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

anersimyra  
#255695
image.jpg
Hade jag bild på mitt hembygge, ja då förstod ni varför det blir en flakinsats :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

johnjohn71  
#263109 För att få så stor lastyta som möjligt så tog jag bort bankarna på min Kina vagn och mätte sen bredden från ytterkanten på bankarnas fäste. Det blev sen golvytan på mitt flak, sen var det enkelt att måtta en höjd över hjulen (glöm inte att boogien måste kunna klättra. Därefter blev det hjulens bredd som + lämplig höjd som passade mitt syfte. Sen åag äkte till närmaste plåtnisse och bad han att kapa upp 2 plåtar som var 2,5 meter långa och 1,5mm tjock tror jag, Då fick jag raka fina kanter och sen var det bara fram med svets (det blev några meter svetsning :-) ) Sen satta jag 2 fyrkansrör i fästna där bankarna satt och svetsade på dem på flakinsatsen och satte dit några förstärkningsstag på strategiska ställen. En träregel högst upp och hammeritelack därefter så fick jag ett riktigt stabilt bygga som funkar både för allt nästan. Kan lägga ut lite bilder när jag hinner.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

TheJo  
#339642 Ska köpa mig Avestavagnens TB1300.

Bild


Skulle vilja bygga mig ett tippbart flak till den.
Någon som har byggt flak till en sådan?
Även ni som byggt flak till andra kärror får gärna lägga upp bilder, behöver lite inspiration.

Tack på förhand!

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

trondsenti  
#339644 Er i samme båt, fast litt større vagn.
En Weimer 10t får transportflak.
Det er lasteflaket fra en Ford Cargo... 2,5x5m og 0,5m høgt.

Bild

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

stektlök  
#339650
TheJo skrev:Ska köpa mig Avestavagnens TB1300.

Bild


Skulle vilja bygga mig ett tippbart flak till den.
Någon som har byggt flak till en sådan?
Även ni som byggt flak till andra kärror får gärna lägga upp bilder, behöver lite inspiration.

Tack på förhand!


Hallå the jo

Jag har byggt ett tippbart som även går att ta bort typ växelflak. Blev mkt bra. Jag pm ar din inkorg. Kan inte lägga upp bilder här just nu. :)

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

TheJo  
#339652
trondsenti skrev:Er i samme båt, fast litt større vagn.
En Weimer 10t får transportflak.
Det er lasteflaket fra en Ford Cargo... 2,5x5m og 0,5m høgt.


Haha, ja det var ju en aning större :lol:

stektlök skrev:Hallå the jo

Jag har byggt ett tippbart som även går att ta bort typ växelflak. Blev mkt bra. Jag pm ar din inkorg. Kan inte lägga upp bilder här just nu. :)


Det låter ju bra. Tack!

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

TheJo  
#339733 Två frågor har uppkommit nu när jag funderat lite mer.

1. Räcker det att fästa flaket direkt i hålen för de löstagbara bankarna?
Tänker att det blir rätt stora påfrestningar.

TB1300A.jpg


Eller ska man sätta ett stag som håller ihop:

TB1300B.jpg


Eller t.o.m. en ram:

TB1300C.jpg


(Fina Paint-ritningar :roll: )

2. Hur stort flak är lagom? Har en släpkärra med 128x258 flakmått. Funderar på om man skulle ha samma flakmått på flaket till hjulingen, så kan man köpa ett set nätgrindar som man kan använda på båda två.
Eller det kanske blir för stort?

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339738 Jag tror du ska rikta in dig på att få dit ett stöd till centrumbalken för stöttorna tål nog inte den belastningen som ett flak ger.
Fin vagn annars jag har en storlek mindre, tror den heter något med 1200.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).