Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 30

20 inlägg 18130 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terri 30

HarryK  
#105141 Hej!
Förra helgen köpte jag mej en Terri 30,men tyvärr så är det ett fel på den.
Felet består av att dom två kedjedreven (Duplex) som sitter på varsin drivaxel är mycket dåliga (kuggarna).
Det var svårt att upptäcka när jag köpte maskinen,och troligen så visste säljaren om felet,men det är inget att göra åt nu. Är det någon som har sådana drev att sälja,eller vet var man kan få tag sådana?
Om jag inte får tag i likadan drev,så funderar jag på att hitta på nåt annat för driften. Nån som har nåt förslag?
I övrigt så är maskinen i bra skick.



   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 30

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105148 dom här kanske

http://www.solidcomponents.com/company/ ... RP&Lang=46

Avatar Fallback

Re: Terri 30

HarryK  
#105156 Tack för tipset!
Jag ska kolla med det företaget under morgondagen.
Nån fler som har nåt tips kanske?
I min maskin så sitter det en Rotax 377 motor,som låter som själva...
är det nån som har en annan motor som fungerar bra i Terri 30:an kanske?
Man kanske ska montera en extra ljuddämpare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 30

totte  
#105157 Kolla även Momentum: http://www.momentum-industrial.com/default.asp

Avatar Fallback

Re: Terri 30

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105179 Du får försöka mäta vad det är för typ av kedjor och drev. När du väl vet vad det är för dimension så borde det inte vara så svårt att finna nya.

En Rotax 503 borde passa men den är nog inte tystare.

Avatar Fallback

Re: Terri 30

M_M  
#105191 Rotax 503 är en riktig slitvarg!

Avatar Fallback

Re: Terri 30

HarryK  
#105197 Jo jag har hört att Rotax 503 är bra motorer. Men jag undrar om inte den Rotax 377:an som sitter där nu,kanske drar lite mindre bränsle? Kraften verkar i alla fall räcka till,då maskinen är väldigt lågt växlad. Men jag har ju inte hunnit prova så mycket än,då det visade sej att det gick väldigt dåligt att styra åt höger vid provkörningarna p.g.a att ett av det ena drevet hade nästan inga kuggar kvar,så kedjan kuggade över. Det andra drevet var inte heller så bra,så nu ska jag kontakta de företag som jag fått tips om,så får jag se ifall det löser sej med nya drev och kedjor. Nån som vet kapaciteten på vinschen som sitter i Terri 30?

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 30

M_M  
#105218
Jo jag har hört att Rotax 503 är bra motorer. Men jag undrar om inte den Rotax 377:an som sitter där nu,kanske drar lite mindre bränsle?


Kan ju hända att 503:an inte behöver gå med lika höga varv för att orka med, och då behöver den ju inte heller dra mer bränsle.

Avatar Fallback

Re: Terri 30

HarryK  
#105240 Sant...

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 30

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105309 Vinchen är stark och bra men komihåg att fälla upp skyddet eller gallret när du vinchar för viren kan gå av då kommer den bakåt med kraft använd brytblock vid hårda tag annars risk du drar sönder maskinen.Vid viss temperatur på snön kan det packas i banden vilket kan medföra haveri på ramen om det går trögt kolla det och knacka ur isen med en yxa .Profilrören till ramen vill rosta innifrån det försvagar men är lätt att åtgärda med nya
Annars en trevlig maskin att dra älg,köra lite ved och packa vägar med,Har eventuellt en stående för byte mot 2mans motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Terri 30

HarryK  
#105323 Hej & tack för tipsen! Väldigt värdefullt!
Det satt inget galler där fram på Terrin när jag köpte maskinen,men det är nog nåt jag måste skaffa.
Jag har tänkt mej att använda min Terri för att köra hem en del ved i huvudsak. Jag har mest s.k myrslåtter att köra på så en Terri borde fungera bra där...hoppas jag. Jag har för avsikt att använda en timmervagn för fyrhjuling eller en timmerkälke för skoter att dra efter min Terri. Drömmen vore väl en liten hydraulkran på vagnen,men det kanske inte fungerar så bra...kanske nån som provat?
Du Backman kanske har "bra å ha-reservdelar" till Terri 30 att sälja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 30

svanabyn  
#105559 Tjena Harry!

Skulle satsa på en vanlig standardkedja med tillhörande drev. Kanske blir lite mixter, men de där duplex grejorna brukar vara dyra!

Avatar Fallback

Re: Terri 30

HarryK  
#105603 Hej!

Jag har redan beställt två st.kedjedrev och nya kedjor (Duplex) och hört mej för med en firma i närheten som ska göra splines i dreven åt mej så dom passar på axlarna...sen ska det väl vara fanken om det inte ska fungera! Tyckte att det var lika bra att byta bägge dreven,då ett var helslut och det andra halvslut.
Tack för tipset om handboken,det värdefullt!
Jag kan lägga in nån bild på maskinen sedan när jag plockat ihop den igen,om nån är intresserad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 30

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106898 varifrån handlade du sen??

Avatar Fallback

Re: Terri 30

HarryK  
#107204 Jag fick tag i drev och kedja hos Swedex kullager ab i Edsele,Västernorrland.
Dom har det mesta i kullager och kilremmar,men kan även ordna fram drev och kedjor.
Och dom har bra priser och levererar snabbt!
Jag ska lägga ut en bild på Terrin här,när jag monterat dom nya dreven.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).